دوره 3، شماره 3 - ( 5-1397 )                   جلد 3 شماره 3 صفحات 147-154 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rezaei M. Calculating the Cost of Student Services Through Activity Based Costing Method (ABC) in Health Area . hrjbaq. 2018; 3 (3) :147-154
URL: http://hrjbaq.ir/article-1-112-fa.html
رضایی معصومه. محاسبه بهای تمام‌شده خدمات آموزشی دانشجویان رشته های پزشکی با استفاده از سیستم هزینه‌یابی بر مبنای فعالیت در حوزه سلامت. مجله پژوهش سلامت. 1397; 3 (3) :147-154

URL: http://hrjbaq.ir/article-1-112-fa.html


دانشکده علوم پزشکی ساوه، ساوه، ایران. ، (Rezaei.saveh@gmail.com)
چکیده:   (310 مشاهده)
مقدمه: امروزه با توجه به نقش اطلاعات صحیح در تصمیم‌گیری‌ها و خصوصاً اطلاعات مالی، طراحی و به‌کارگیری یک سیستم هزینه‌یابی که قادر به شناسایی و محاسبه صحیح بهای تمام‌شده خدمات باشد، جایگاه خاصی دارد. شواهد و نتایج بسیاری نشان داده‌اند که سیستم‌های سنتی محاسبه بهای تمام‌شده قادر به ارائه اطلاعات صحیح نمی‌باشند.
مواد و روش­ ها: پژوهش حاضر با هدف محاسبه بهای تمام‌شده خدمات ارائه‌شده به دانشجویان رشته های پزشکی و پیراپزشکی در سال 93 انجام‌شده است. روش مورداستفاده، هزینه‌یابی بر مبنای فعالیت بود که در آن پس از آنالیز فرایند و فعالیت، هزینه‌های تمام‌شده هر مرکز فعالیت با استفاده از مبنا های مناسب، به‌صورت گام‌ به‌گام محاسبه ‌شده و سرانه هزینه هر مرکز فعالیت، برای دانشجویان محاسبه گردیده است. محاسبات با استفاده از نرم‌افزار Excel به روش آمار توصیفی صورت گرفته است.
یافته ­ها: 90 درصد کل هزینه دانشجو از منابع عمومی توسط دولت تأمین شده است و 10 درصد هزینه‌ها بدون اعتبار است. همچنین بهای تمام‌شده هر واحد درسی در رشته بهداشت محیط بالاترین قیمت را به خود اختصاص داده است.
نتیجه‌گیری: امکان محاسبه بهای تمام‌شده خدمات آموزشی با استفاده از سیستم هزینه‌یابی بر مبنای فعالیت در دانشکده‌ علوم پزشکی ساوه وجود دارد. همچنین بهای تمام شده خدمات ارائه شده به دانشجویان بیشتر از اعتبارات لحاظ شده درسال 93 برای معاونت دانشجویی بوده است. این امر ضرورت بازنگری در اعتبار لحاظ شده برای معاونت دانشجویی را روشن می‌سازد. بهای تمام‌شده هر واحد درسی در رشته بهداشت محیط بالاترین قیمت را به خود اختصاص داده است. با توجه به اینکه هزینه‎های آموزشی برای هر رشته ثابت است، بنابراین با افزایش تعداد دانشجویان این هزینه‌ها به تعداد بیشتری سرشکن شده و بهای تمام‌شده کاهش می‌یابد.
متن کامل [PDF 1006 kb]   (62 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۵/۹/۲۶ | ویرایش نهایی: ۱۳۹۷/۸/۱۶ | پذیرش: ۱۳۹۶/۵/۷ | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: ۱۳۹۷/۵/۱۸ | انتشار: ۱۳۹۷/۷/۲۳

فهرست منابع
1. Cooper R, Kaplan RS. Measure costs right: make the right decisions. Harvard business review. 1988;66(5):96-103.
2. Rajabi A. The design and application activity-based costing system to calculate the cost of training medical students: A Case Study. Fasa and Yazd: University of Medical Sciences In Shiraz; 2005.
3. Rahimniya R, Ram M, Siavashi E, Ghasempour S, Baruni M, KHakian M, et al. Calculating the cost of student services through activity based costing method (ABC) at the department of student and cultural affairs of Tehran university of medical sciences in 2011. Interdisciplinary Journal of Virtual Learning in Medical Sciences (IJVLMS). 2014;5(2):8-15.
4. Bjørnenak T. Diffusion and accounting: the case of ABC in Norway. Management accounting research. 1997;8(1):3-17.
5. Cooper R, Kaplan R, Maisel L, Morrisey E, Oehm R. Implementing activity-Based Cost Management: Moving from Analysis to Action: experiences at eight companies. Institute of Management Accountants (USA)/Peat Marwick. 1992.
6. Cantarero DC, Herrero DAP, Méndez FM, editors. A multi-modal biometric fusion implementation for ABC systems. Intelligence and Security Informatics Conference (EISIC), 2013 European; 2013: IEEE.
7. Mohamoud G, Tran C. The Implementation of the Active Breathing Coordinator (Gating/Response) System at the Stronach Regional Cancer Centre. Journal of medical imaging and radiation sciences. 2017;48(1):S2.
8. Robertson S. Issues report [electronic resource] : on costing within Australian higher education institutions / Steve Robertson ... [et al.]. Ernst, Young, Australia. Department of Education S, Training, editors. Canberra: Ernst and Young; 1998.
9. Ahmed R, Kannaiah D. The considerations for the implementation of an Activity Based Costing System (ABC). 2016.
10. Arab M, Naseri M. The study of possibility of designing a model for calculating bank deposits' cost by using ABC system: A case study of Refah bank. Accounting and Auditing Journal. 2003;10(34):11-3.
11. Rahnamay Roodposhti F, Yar Soroosh A. Comparative Assessment of Economic and Accounting Performance Measures Ability in Explaining Value of Companies Listed in Tehran Stock Exchange. Financial Research Journal. 2013;15(1):29-50.
12. Öker F, Adigüzel H. Time‐driven activity‐based costing: An implementation in a manufacturing company. Journal of Corporate Accounting & Finance. 2010;22(1):75-92.
13. Jalili A, Ashrafi J. Determine the cost of per student using activity-based costing method (Case Study: Science and Research Branch of Tehran). Management Accounting. 2015;8(25):83-99.
14. Rajabi A. Design and application Basics of activity-based costing system at the cost of hospital service 2012.
15. Rajabi A. Basics of designing and applying a cost-based costing system based on activity at the cost of hospital services. 2011.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پژوهش سلامت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | Health Research Journal

Designed & Developed by : Yektaweb