دوره 4، شماره 1 - ( 10-1397 )                   جلد 4 شماره 1 صفحات 1-8 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Javedan Syrat T, Maredpour A. Investigating the Relationship between Perception of the Dimensions of Family Communication Patterns and Ethical Intelligence with Social Enhancement in High School Students . hrjbaq. 2019; 4 (1) :1-8
URL: http://hrjbaq.ir/article-1-115-fa.html
جاودان سیرت توران، ماردپور علیرضا. بررسی رابطه ادراک از ابعاد الگوهای ارتباطی خانواده و هوش اخلاقی با نشاط اجتماعی در دانش آموزان دبیرستانی . مجله پژوهش سلامت. 1397; 4 (1) :1-8

URL: http://hrjbaq.ir/article-1-115-fa.html


گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج، یاسوج، ایران ، (alirezamaredpour@yahoo.com)
چکیده:   (926 مشاهده)
مقدمه: هدف اساسی پژوهش حاضر بررسی رابطه ادراک از ابعاد الگوهای ارتباطی خانواده و هوش اخلاقی با نشاط اجتماعی در دانش‌آموزان دبیرستانی بود.
مواد و روش‌ها: این مطالعه کاربردی، از نوع مطالعات همبستگی بود. 198 دانش آموز دبیرستانی از بین جمعیت ‌دانش آموزان دبیرستانی شهر یاسوج در سال 1395 به شیوه در دسترس انتخاب شده و سپس پرسشنامه هوش اخلاقی کیل و لینک، پرسشنامه الگوهای ارتباطی خانواده و پرسشنامه شادی و نشاط بر روی آنها اجرا گردید و نتایج با استفاده از اسپیرمن براون و رگرسیون چند متغیری تحلیل شدند.
نتایج: نتایج نشان داد بین نمره کل شادی و نشاط و جهت‌گیری‌ گفت و شنود رابطه مستقیم و معنی‌داری وجود دارد (P<0/01). همچنین از میان زیرمقیاس های شادی و نشاط، رضایت از زندگی، آراستگی ظاهری و کمک به دیگران با نمره جهت‌گیری گفت و شنود رابطه مستقیم و معنی‌داری داشت. بعلاوه، آراستگی ظاهری و کمک به دیگران با جهت‌گیری ‌هم نوایی رابطه مستقیم و معنی‌داری داشت. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد، جهت‌گیری‌گفت و شنود می‌تواند میزان شادی و نشاط را به طور معنی‌داری پیش بینی کند (t=4/57, P<0/01). همچنین الگوهای ارتباطی خانواده حدود 10 درصد از واریانس شادی و نشاط را تبیین می‌کنند.
نتیجه‌گیری: با توجه به عدم همبستگی بین هوش اخلاقی و شادی و منفی شدن میزان بتای آن در این معادله رگرسیون می‌تواند گفت که در اینجا هوش اخلاقی متغیر بازدارنده است و این متغیرها حدود 18 درصد از واریانس شادی را تبیین می‌کنند.
متن کامل [PDF 463 kb]   (281 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۵/۹/۳۰ | ویرایش نهایی: ۱۳۹۷/۱۲/۱۷ | پذیرش: ۱۳۹۵/۱۱/۱۲ | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: ۱۳۹۷/۱۰/۱ | انتشار: ۱۳۹۷/۱۲/۱۱

فهرست منابع
1. Hrvay S, Estern R, Prini M. Education based on Gardner’s multiple intelligences. Kermanshah: Taghbostan Publication; 1389.
2. Dinorcia V. Darwin on Moral Intelligence2011.
3. Lambert NM, Clark MS, Durtschi J, Fincham FD, Graham SM. Benefits of expressing gratitude: expressing gratitude to a partner changes one's view of the relationship. Psychol Sci. 2010;21(4):574-80. DOI: 10.1177/0956797610364003 PMID: 20424104
4. Hook J. Forgiveness, individualism and collectivism. Master of Science: Thesis, Virginia Commonweals University, 280-8; 2007.
5. Gardner H. Frames of mind: The theory of multiple intelligences: Hachette UK; 2011.
6. Parsons H, Hinson A, Sardobrown D. Five moral intelligence principles in mangers. Educational psychology. Tehran: Moaser publication; 2007. p. 189: 4.
7. Ryff CD, Singer B. Interpersonal flourishing: A positive health agenda for the new millennium. Personality and social psychology review. 2000;4(1):30-44.
8. W F. Encyclopedia of educational leadership and administration. London: Sage publications; 2006.
9. Fitzpatrick MA. Family communication patterns theory: Observations on its development and application. Journal of Family communication. 2004;4(3-4):167-79.
10. Hills P, Argyle M. Happiness, introversion–extraversion and happy introverts. Personality and individual Differences. 2001;30(4):595-608.
11. Khajeddin N, Riahi F, Salehi-Veysi M, Izadi-Mazidi S. Effects of life skills workshops on marital satisfaction. Iranian Journal of Psychiatry and Behavioral Sciences. 2010;4(2):42-6.
12. Rana J. A study of mental health of adolescents in relation to moral judgment, intelligence and personality: Punjabi University; 2013.
13. Sooky Z, Keramat A, Sharifi K, Dehghani M, Tagharrobi Z, Taebi M, et al. Investigating happiness and its related factors in married women referred to health centers of shahroud city. Iran Red Crescent Med J. 2014;16(9):e22211. DOI: 10.5812/ircmj.22211 PMID: 25593738
14. Koerner AF, Fitzpatrick MA. In A. Vangelisti (Ed). Handbook of Family Communication Communication in intact families. Mahwah: Lawrence Erlbaum Associations; 2004. p. 177-96.
15. Orth U, Berking M, Walker N, Meier L, Znoj H. Forgiveness and psychological adjustment following interpersonal transgressions: A longitudinal analysis. Journal of Research in Personality. 2008;42(2):365-85.
16. Myerberg L. Forgiveness and self-regulation: Forgiveness as a Mechanism of Self-Regulation: An Ego-Depletion Model: Psychology University of Richmond; 2011.
17. Ledoux S, Miller P, Choquet M, Plant M. Family structure, parent-child relationships, and alcohol and other drug use among teenagers in France and the United Kingdom. Alcohol Alcohol. 2002;37(1):52-60. PMID: 11825858
18. McArdle P, Wiegersma A, Gilvarry E, McCarthy S, Fitzgerald M, Kolte B, et al. International variations in youth drug use: the effect of individual behaviours, peer and family influences, and geographical location. Eur Addict Res. 2000;6(4):163-9. DOI: 10.1159/000052042 PMID: 11124569
19. Seligman MEP. Learned optimism. New York: knopf; 1991.
20. Narvaez D. The Emotional Foundations of hHigh mMoral Intelligence. New directions for child and adolescent development. 2010;2010(129):77-94. DOI: 10. 1002/cd. 276

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پژوهش سلامت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Health Research Journal

Designed & Developed by : Yektaweb