دوره 3، شماره 2 - ( 3-1397 )                   جلد 3 شماره 2 صفحات 114-121 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Poorabolghasem Hosseini S, Hosseinkhanzadeh A A, Mousavi S V. The Efficacy of Attention and Concentration Training on Problem Solving Skills and Quiz Stress of Female Students . hrjbaq. 2018; 3 (2) :114-121
URL: http://hrjbaq.ir/article-1-141-fa.html
پورابوالقاسم حسینی شیما، حسین خانزاده عباسعلی، موسوی سید ولی اله. بررسی تأثیر آموزش توجه و تمرکز بر مهارتهای حل مسئله و استرس ناشی از امتحان در دانش آموزان دختر پایه هفتم . مجله پژوهش سلامت. 1397; 3 (2) :114-121

URL: http://hrjbaq.ir/article-1-141-fa.html


گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران ، (shimahosseini@rocketmail.com)
چکیده:   (446 مشاهده)
مقدمه: نتایج پژوهش­های پیشین در نمونه های خارجی حاکی از آن است که آموزش افزایش توجه ­و­تمرکز نقش مهمی در یادگیری و پیشرفت تحصیلی دانش­ آموزان دارد. در همین راستا مطالعه­ حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش توجه ­و­ تمرکز بر مهارت­ های حل­ مسئله و اضطراب ­امتحان دانش ­آموزان انجام شد.
مواد و روش­ها: این پژوهش از نوع آزمایشی و با طرح پیش­ آزمون-پس ­آزمون با گروه کنترل انجام شده است. جامعه­ آماری این پژوهش شامل همه دانش­ آموزان دختر پایه ­هفتم مدارس­ دولتی ناحیه 2 شهرستان رشت در طی سال تحصیلی 1395-1394 بود که 30 نفر از آنها به روش چندمرحله ­ای تصادفی انتخاب و بطور تصادفی در دو گروه­ آزمایشی و کنترل قرار گرفتند. برنامه آموزش توجه و تمرکز استاندارد طی 10 جلسه به مدت یک ماه به گروه آزمایش ارائه شد، اما گروه ­کنترل هیچ آموزش خاصی را دریافت نکردند. هر دو گروه در پیش ­آزمون و پس­ آزمون با مقیاس حل­ مسئله کسیدی و لانگ و پرسشنامه اضطراب­ امتحان ساراسون مورد سنجش قرار گرفتند و داده ­های به دست آمده با استفاده از روش کوواریانس در نرم افزار SPSS مورد تجزیه ­و تحلیل قرار گرفت.
یافته­ ها: نتایج تحلیل­ کوواریانس نشان داد که تفاوت معناداری بین دو گروه از نظر مهارت­ های حل مسئله (0.001=P) و اضطراب­ امتحان (0.001=P) وجود دارد. بدین معنا که آموزش توجه ­و­تمرکز توانسته است موجب بهبود مهارت ­های حل­ مسئله و کاهش اضطراب­ امتحان در دانش­ آموزان گروه ­آزمایش شود.
نتیجه ­گیری: تقویت توجه ­و­تمرکز به عنوان یکی از محورهای اصلی کاهش استرس دانش آموزان و افزایش بازدهی ذهنی آنان باید به طور جدی مورد توجه متخصصان علوم روان و مربیان آموزشی قرار گیرد.
متن کامل [PDF 558 kb]   (206 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۵/۱۲/۲۱ | ویرایش نهایی: ۱۳۹۷/۸/۱۶ | پذیرش: ۱۳۹۶/۴/۱۷ | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: ۱۳۹۷/۴/۱ | انتشار: ۱۳۹۷/۵/۱۰

فهرست منابع
1. Mahdavi-Ghoravi M, Khosravi M, Najafi M. [Predicting academic achievement through test anxiety, perfectionism and achievement motivation]. Journal of New Thoughts on Education. 2012;8(3):31-50.
2. Cassady J, Johnson R. Cognitive test anxiety and academic performance. Contemp Educ Psychol. 2002;27:270-95.
3. Sepehrian F. [Comparing the efficacy of cognitive therapy, systematic desensitization and study skills training test anxiety and improving academic achievement of high school female students]. Journal of Modern Psychological researches. 2011;6(23):80-99.
4. Raufelder D, Hoferichter F, Ringeisen T, Regner N, Jacke C. The Perceived role of parental support and pressure in the interplay of test anxiety and school engagment among adolescence: evidence for gender-specific relations. J Child Fam Stud. 2015;24:3742-56.
5. Albulescu I, Copaci I, Crisan C. The Relationship between test anxiety and perceived teaching style. Implication and consequences on performance self- evaluation. Soc Behav Sci. 2014;142:668-72.
6. Ghadami M. [The Relationship between perfectionism and test anxiety of students]. J Edu Innovations. 2014;13(49):136-51.
7. Koruklu N. Personality and social problem-solving: the mediating role of self-esteem. Theory and Practice. 2015;15(2):481-57.
8. Chinaveh M. Training problem- solving to enhance quality of life: implication towards diverse learners. Soc Behav Sci. 2010;7(302):10.
9. Abutalebi T. Problem-solving model for managing stress and anxiety. Research Journal of Applied Sciences Engineering and Technology. 2013;6(12):2257-63.
10. Taher M, Norouzi A, Taghizadeh Romi F. [Efficacy of problem-solving skill training in the treatment of test anxiety of students]. Child Ment Health. 2015;1(1):9-17.
11. Cassidy T. Bullying and victimisation in school children: the role of social identity, problem-solving and family and school context. Soc Psychol Educ. 2009;12:63-76.
12. Kirmizi F, Saygi C, Yurdakal I. Determine the relationship between the disposition of critical thinking and the perception about problem solving skills. Soc Behav Sci. 2015;191:657-61.
13. Eskin M. Problem solving therapy in clinical practice. london: Elsevier; 2013. 20-40 p.
14. Mahdavian A, Abdollahi H, Kadivar P, Farzad V. [The effect of attention and interest to course subject on explicit and covert memory of students]. J Psychol. 2007;10(4):470-84.
15. Abedi A, Malakpoor M. [investigation of efficacy of educational-psychological early interventions for improving executive functions and attention of children with neuropsychological learning disabilities]. New Educational Approuches. 2010;5(1):67-88.
16. Abedi A, Pirooz Zijerdi M, Yarmohammadian A. [The effectivness of training attention on mathematical performance of students with mathematics learning disability]. Learn Disabil. 2012;2(1):92-106.
17. Zeinali A, Souri A, Ashoori J. [The Effect of computer games on sustaining attention and organisation ability of students with attention deficit disorder]. J Med Sci. 2015;24(102):88-98.
18. Malekpour M, Kavianpour F, Abedi A. [Efficacy of executive functions training (response inhibition) on the attention of preschool children with developmental coordination disorder: A single- subject research]. J Behav Sci. 2012;11(2):108-20.
19. Koksal M. Epistemological predictors of self efficacy on learning biology and test anxiety related to evaluation of learning on biology for pre-service elementary teachers. J Sci Teacher Educ. 2011;22:661-77.
20. Wang S. The relations of cognitive traid, dysfunctional attitudes, automatic thoughts and irrational beliefs with test anxiety. Curr Psychol. 2008;27:177-91.
21. Yeo L, GraceGoh V, Liem G. School-based intervention for test anxiety. Child Youth Care Forum. 2016;45:1-17.
22. Parkinson M, Creswell C. Worry and problem-solving skills and beliefs in primary school children: association and impact of a brief intervention. Br J Clin Psychol. 2011;50:106-12.
23. Golparvar F, Mirnasab M, Fathi-Azar E. [Effect of self-monitoring training of attention on math problem solving performance of male students in fourth primary school with math disability]. J Appl Psychol. 2010;3(15):41-54.
24. Seyyedi F, Badri R. [The Effect of attention training on mathematical problem solving of elementary male students with a learning disability in math]. Journal of Instruction and Evaluation. 2015;8(29):9-20.
25. Montague M. Self-Regulation and mathematics instruction. Learn Disabil Res Pract. 2007;22(1):75-83.
26. Montague M. Self-Regulation strategies to improve mathematical problem solving for students with learning disabilities. Learn Disabil Q. 2008;31(1):37-44.
27. Amir N, Beard C, Taylor C, Klumpp H, Elias J, Burns M, et al. Attention training in individual with generalized social phobia: a randomized controlled. J Consult Clin Psychol. 2009;77(5):961-73.
28. Schmidt N, Richey J, Bukner J, Timpano K. Attention training for generalized social anxiety disorder. J Abnorm Psychol. 2009;118(1):5-14.
29. Cowart M, Ollendick T. Attention training in socially anxious children: a multiple baseline design analysis. J Anxiety Disord. 2011;25(7):972-77.
30. Heeren A, Reese H, McNally R, Philippot P. Attention training toward and away from threat in social phobia: effects on subjective, behavioral, and physiological measures of anxiety. Behav Res Ther. 2012;50(1):30-9.
31. Kuckertz J, Gildebrant E, Liliequist B, Karlstrom P, Vappling C, Bodlund O, et al. Moderation and mediation of the effect of attention training in social anxiety disorder. Behav Res Ther. 2014;53:30-40.
32. Sheykhan R, Mohammadkhani S, Hasanabadi H. [The Effect of the group training of the attention training technique on anxiety, self-focused attention and meta-worries in socially anxious adolescents]. J Cogn Psychol. 2013;1(1):33-45.
33. Amir N, Beard C, Burns M, Bomyea J. Attention modification program in individual with generalized anxiety disorder. J Abnorm Psychol. 2009;118(1):28-33.
34. Britton J, Bar-Haim Y, Clemeti M, Sankin L, Chen G, Shechner T, et al. Training- associated changes and stability of attention bias in youth: implication for attention bias modification treatment for pediatric anxiety. Developmental Cognitive Neuroscience. 2013;4:52-64.
35. Waters A, Pittaway M, Mogg K, Bradley B, Pine D. Attention training towards positive stimuli in clinicaly anxious children. Developmental Cognitive Neuroscience. 2013;4:77-84.
36. Fergus T, Wheless N, wright L. The Attention training technique, self-focused attention, and anxiety: A laboratory-based component study. Behav Res Ther. 2014;61:150-59.
37. Zamini S, Hoseini Nasab D, Hashemi T. [The Effect of LNP strategies training on self-efficacy and problem solving among girl students]. J Psychol. 2009;13(3):258-71.
38. Seifi Gandomani M, Shaghaghi F, Kalantari Meibodi S. [Efficacy of philosophy for children program (P4C) on self-esteem and problem solving abilities of girls]. J Appl Psychol. 2011;2(18):66-83.
39. Yazdani F. [Test anxiety and academic performance in female nursing students]. Journal of Nursing Vision. 2012;1(1):47-58.
40. Barkley R. Behavioral inhibition, sustained attention and executive functions: constructing and unifying theory of ADHD. APA. 1997;121(1):65-94.
41. Tabrizi M, Esteki M, Tabrizi A. [Treatment of ADHD]. Tehran: Fararavan; 2015. 106-44 p.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پژوهش سلامت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | Health Research Journal

Designed & Developed by : Yektaweb