دوره 4، شماره 2 - ( 12-1397 )                   جلد 4 شماره 2 صفحات 88-95 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Tashkeh M, Davazdahemamy M H, Bazani M, shahhosseni M, Mostafalo T. The Effectiveness of Emotional Schema Therapy on Social Acceptance and Bullying Behavior in Teenagers with Post-Traumatic Stress Disorder . hrjbaq. 2019; 4 (2) :88-95
URL: http://hrjbaq.ir/article-1-224-fa.html
تاشکه مجتبی، دوازده امامی محمد حسن، بازانی میثم، شاه حسینی میثم، مصطفی لو طاهره. اثربخشی طرحواره درمانی هیجانی بر مقبولیت اجتماعی و رفتار قلدری در نوجوانان مبتلا به اختلال استرس پس از آسیب. مجله پژوهش سلامت. 1397; 4 (2) :88-95

URL: http://hrjbaq.ir/article-1-224-fa.html


گروه روانشناسی بالینی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران ، (emami@sbmu.ac.ir)
چکیده:   (818 مشاهده)
مقدمه: هدف از مطالعه ی حاضر بررسی اثربخشی طرحواره درمانی هیجانی بر مقبولیت اجتماعی و رفتار قلدری نوجوانان مبتلا به اختلال استرس پس از آسیب در میان نوجوانان بود.
مواد و روش ها: پژوهش حاضر یک طرح نیمه آزمایشی با پیش آزمون-پس­آزمون و گروه کنترل بود. جمعیت مطالعه همۀ نوجوانان پسر آسیب دیده ی شهر خوی (ایران) در سال 1396 بود که تحت حمایت سازمان بهزیستی ایران بودند. 50 نوجوان پسر آسیب دیده از طریق روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و با گمارش تصادفی در گروه آزمایش یا کنترل  قرار گرفتند (25=N). گروه آزمایشی تحت ده جلسه طرحواره درمانی هیجانی قرار گرفت درحالی که در گروه کنترل درمان انجام نگرفت. هر دو گروه پرسشنامه­ های پذیرش اجتماعی و رفتار قلدری را قبل و بعد از جلسات درمان تکمیل کردند. به منظور بررسی داده ­ها از آنالیز توصیفی و تحلیل کوواریانس با رعایت پیش فرض­های آن استفاده شد.
یافته­ ها: تحلیل کواریانس داده ها نشان داد که بین میانگین نمرات گروه آزمایشی در نمرات پس آزمون پذیرش اجتماعی و رفتار قلدری با گروه کنترل تفاوت معنی­داری وجود داشت (0/01=P). همچنین مداخله صورت گرفته باعث افزایش نمرات پذیرش اجتماعی و کاهش نمرات رفتار قلدری در گروه آزمایشی گردید (0/01=P).
نتیجه­ گیری: به­ نظر می­رسد طرحواره ­درمانی هیجانی مداخلۀ مناسبی برای پرداختن به مقبولیت اجتماعی و رفتار قلدری در نوجوانان مبتلا به اختلال استرس پس از آسیب باشد.
متن کامل [PDF 1256 kb]   (148 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۶/۱۲/۸ | ویرایش نهایی: ۱۳۹۸/۸/۴ | پذیرش: ۱۳۹۷/۳/۱۱ | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: ۱۳۹۸/۲/۱۸ | انتشار: ۱۳۹۸/۴/۳

فهرست منابع
1. Association AP. Diagnostic and statistical manual of mental disorders (DSM-5®): American Psychiatric Pub; 2013.
2. Centers for Disease C, Prevention. Nonfatal maltreatment of infants--United States, October 2005-September 2006. MMWR Morb Mortal Wkly Rep. 2008;57(13):336-9. PMID: 18385640
3. Cohen JA, Mannarino AP, Greenberg T, Padlo S, Shipley C. Childhood traumatic grief: Concepts and controversies. Trauma, Violence, & Abuse. 2002;3(4):307-27.
4. Basharpoor S, Narimani M, Gamari-Give H, Abolgasemi A, Molavi P. Effect of cognitive processing therapy and holographic reprocessing on reduction of posttraumatic cognitions in students exposed to trauma. Iran J Psychiatry. 2011;6(4):138-44. PMID: 22952539
5. Jaber Ghaderi N, Babai A, Nori K, Zad mir N, Nort R, Kazemi M, et al. Frequency of Life Traumatic Events and their Psychological Impacts in 7-15 Years Old Urban Students of Kermanshah City in 2006. Behbod. 2008;12(1):190-200.
6. Mthombeni HM. Factors in the family system causing children to live in the streets: a comparative study of parents’ and children’s perspectives: University of Pretoria; 2010.
7. Zadehmohammadi A, Malek Khosravi G, Sadrossadat SJ, Birashk B. The effect of active music therapy in reducing behavioral problems of orphan children and adolescents in residential centers. J Psycho. 2006;10(2):222-31.
8. Ford JD, Elhai JD, Connor DF, Frueh BC. Poly-victimization and risk of posttraumatic, depressive, and substance use disorders and involvement in delinquency in a national sample of adolescents. J Adolesc Health. 2010;46(6):545-52. DOI: 10.1016/j.jadohealth.2009.11. 212 PMID: 20472211
9. Heim C, Newport DJ, Mletzko T, Miller AH, Nemeroff CB. The link between childhood trauma and depression: insights from HPA axis studies in humans. Psychoneuroendocrinology. 2008;33(6):693-710. DOI: 10.1016/j.psyneuen.2008.03.008 PMID: 18602762
10. Nordahl JK, Poole A, Stanton L, Walden LM, Beran TN. A review of school-based bullying interventions. Democracy & Education. 2008;18(1):16-20.
11. Hosser D, Windzio M, Greve W. Guilt and shame as predictors of recidivism: A longitudinal study with young prisoners. Criminal Justice & Behav. 2008;35(1):138-52.
12. Brunstein Klomek A, Sourander A, Gould M. The association of suicide and bullying in childhood to young adulthood: a review of cross-sectional and longitudinal research findings. Can J Psychiatry. 2010;55(5):282-8. DOI: 10.1177/070674371005500503 PMID: 20482954
13. Rigby K. What can schools do about cases of bullying? Pastoral Care in Education. 2011;29(4):273-85.
14. Gladden RM, Vivolo-Kantor A, Hamburger M, Lumpkin C, . , pp. . Bullying Surveillance Among Youths: Uniform Definitions for Public Health and Recommended Data academic correlates. Journal of Edu Psychol. 2014:184-96.
15. Findling RL. Treatment of aggression in children. Primary Care Companion Journal of Clinical Psychiatry. 2003;5(Suppl 6):5-9.
16. Seibert LA, Miller JD, Pryor LR, Reidy DE, Zeichner A. Personality and laboratory-based aggression: Comparing the predictive power of the Five-Factor Model, BIS/BAS, and impulsivity across context. J Res Personal. 2010;44(1):13-21.
17. Vahedi S. Self-regulation as a mediator of the relation between dimensions of non-supportive parenting style and aggression of adolescents: A Structural equation modeling method. 2011;6(19):13-29.
18. Vigil-Colet A, Ruiz-Pamies M, Anguiano-Carrasco C, Lorenzo-Seva U. The impact of social desirability on psychometric measures of aggression. Psicothema. 2012;24(2):310-5. PMID: 22420362
19. Bradley R, Greene J, Russ E, Dutra L, Westen D. A multidimensional meta-analysis of psychotherapy for PTSD. Am J Psychiatry. 2005;162(2):214-27. DOI: 10.1176/appi.ajp.162.2.214 PMID: 15677582
20. Bisson J, Andrew M. Psychological treatment of post‐traumatic stress disorder (PTSD). Cochrane database of systematic reviews. 2007(3).
21. Leahy RL. A model of emotional schemas. Cognitive & behavioral practice. 2002;9(3):177-90.
22. Leahy RL, Tirch D, Napolitano LA. Emotion regulation in psychotherapy: A practitioner's guide. New York: Guilford Press; 2011.
23. Hasani J, Naderi Y, Ramazanzadeh F, Pourabbass A. The Role of the Emotional Intelligence and Emotional Schema in Womenn’s Marital Satisfaction. J Family Research. 2014;9(4):489-506.
24. Espelage DL, Gutgsell EW, Swearer SM. Bullying in American schools: A social-ecological perspective on prevention and intervention: routledge; 2004. 385-410
25. Akbari Balootbangan A, Talepasand S. Psychometric properties of Harter's bullying scale in primary schools of Semnan. J School of Public Health & Institute of Public Health Res. 2015;12(4).
26. Shekarbaygi A, AMIRI A. A study of the body management and the social acceptability (A case study among male and female students at Islamic azad university and payam nor of Zanjan. Sociological studies of youth. 2011;2(3):85-108.
27. Khanzadeh A. Teaching social skills for children and adolescents: Roshd Farhang Publication; 2012.
28. Basharpoor S, Molavi P, Sheykhi S, Khanjani S, Rajabi M, Mosavi SA. The relationship between emotion regulation and emotion expression styles with bullying behaviors in adolescent Students. J Ardabil Univ Med Scie. 2013;13(3):264-75.
29. Kimiaee S, Raftar M. Effect of emotional intelligence reinforcement program on controlling of teenagers bullying behavior. J Behav Scie. 2012;5(4):297-303.
30. Wike TL. The effectiveness of a social skills intervention for preventing aggression in children: an evaluation of the making choices intervention. University of North Carolina. 2012;16(32):45-64.
31. Kennedy A, Rogers A, Bowen R, Lee V, Blakeman T, Gardner C, et al. Implementing, embedding and integrating self-management support tools for people with long-term conditions in primary care nursing: a qualitative study. Int J Nurs Stud. 2014;51(8):1103-13. DOI: 10.1016/j.ijnurstu.2013.11.008 PMID: 24373719
32. Young JE, Klosko JS, Weishaar ME. Schema therapy: A practitioner's guide: Guilford Press; 2003.
33. Omotunde E, Philomena O, Oliha J. Effects of self-management and social skills training on reduction of adolescents, conduct disorder Inter J Education & Practice. 2015;3(3):129-42.
34. Naderi Y, Moradi A, Hasani J, Noohi S. Effectiveness of Emotional Schema Therapy on Cognitive Emotion Regulation Strategies of Combat-Related Post Traumatic Stress Disorder Veterans. Iranian J War & Public Health. 2015;7(3):147-55.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پژوهش سلامت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Health Research Journal

Designed & Developed by : Yektaweb