دوره 3، شماره 3 - ( 5-1397 )                   جلد 3 شماره 3 صفحات 139-146 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Asadi Arjanaki Z, Alimoradi M, Naseri M. The Effectiveness of Lobomirsky Happiness Training on Happiness, Life Expectancy and General Health of Female Students . hrjbaq. 2018; 3 (3) :139-146
URL: http://hrjbaq.ir/article-1-225-fa.html
اسدی ارجنکی زهرا، علیمرادی محجوبه، ناصری مریم. اثربخشی آموزش شادی لیوبومیرسکی بر شادکامی، امید به زندگی و سلامت عمومی دانشجویان دختر . مجله پژوهش سلامت. 1397; 3 (3) :139-146

URL: http://hrjbaq.ir/article-1-225-fa.html


گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه آزاداسلامی واحد علوم تحقیقات، تهران، ایران. ، (Mahjoobehalimoradi@yahoo.com)
چکیده:   (432 مشاهده)
مقدمه: تاکنون پژوهشگران توجه زیادی را به شادکامی، امید به زندگی و سلامت عمومی و عوامل مؤثر بر آن داشته ­اند. با همه این موارد مطالعات بسیار کمی در خصوص شادکامی در بین دانشجویان انجام شده است. این مطالعه با هدف بررسی اثربخشی شادکامی لیوبومیرسکی بر شادکامی، امید به زندگی و سلامت عمومی دانشجویان دختر انجام شد.
مواد و روش ها: روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دختر خوابگاهی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی که در سال تحصیلی 1396-1395 مشغول تحصیل بودند. پس از غربالگری دانشجویان، 30 نفر از آنها با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه شادکامی آکسفورد، آزمون امید به زندگی میلر و پرسشنامه سلامت عمومی گلدبرگ (GHQ) بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها در سطح توصیفی از میانگین و انحراف معیار و در سطح استنباطی از تحلیل کواریانس چند متغیره در نرم افزار23 SPSS استفاده شد.
یافته­ ها: نتایج نشان داد میانگین نمرات پیش آزمون و پس آزمون متغیرها در گروه آزمایش به ترتیب شادکامی(33/41، 67/45)، امید به زندگی (33/122، 93/134) و سلامت عمومی (47/19، 27/24) بود. نشان تحلیل کوواریانس نشان داد که  آموزش شادی بخشی لیوبومیرسکی بر شادکامی، امید به زندگی و سلامت عمومی دانشجویان خوابگاهی مؤثر بود (0/001=P). همچنین میزان اثر گذاری این آموزش بر شادکامی 35/0، بر امید 78/0 و بر سلامت عمومی 56/0 بوده است.
نتیجه ­گیری: با توجه به تأثیرگذاری روش آموزش شادی بخشی لیوبومیرسکی، برگزاری کارگاه­های آموزشی براساس روش  لیوبومیرسکی در مراکز مشاوره خوابگاه های دانشجویی در دانشگاه­های علوم پزشکی پیشنهاد می­گردد.
متن کامل [PDF 1323 kb]   (114 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۶/۱۲/۱۲ | ویرایش نهایی: ۱۳۹۷/۸/۱۶ | پذیرش: ۱۳۹۷/۴/۷ | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: ۱۳۹۷/۵/۱۵ | انتشار: ۱۳۹۷/۷/۲۳

فهرست منابع
1. Mori SC. Addressing the mental health concerns of international students. Journal of counseling & development. 2000;78(2):137-44.
2. Robotham D. Stress among higher education students: towards a research agenda. Higher education. 2008;56(6):735-46.
3. Bunevicius A, Katkute A, Bunevicius R. Symptoms of anxiety and depression in medical students and in humanities students: relationship with big-five personality dimensions and vulnerability to stress. Int J Soc Psychiatry. 2008;54(6):494-501. DOI: 10.1177/00207 64008090843 PMID: 18974188
4. Snyder CR, Lopez SJ. Oxford handbook of positive psychology: Oxford library of psychology; 2009.
5. Seligman ME. Authentic happiness: Using the new positive psychology to realize your potential for lasting fulfillment: Simon and Schuster; 2004.
6. King LA, Hicks JA, Krull JL, Del Gaiso AK. Positive affect and the experience of meaning in life. J Pers Soc Psychol. 2006;90(1):179-96. DOI: 10.1037/0022-3514.90.1.179 PMID: 16448317
7. Poerio GL, Totterdell P, Emerson LM, Miles E. Love is the triumph of the imagination: Daydreams about significant others are associated with increased happiness, love and connection. Conscious Cogn. 2015;33:135-44. DOI: 10.1016/j.concog.2014.12.011 PMID: 25584779
8. Lyubomirsky S. The how of happiness: A scientific approach to getting the life you want: Penguin; 2008.
9. BROUMANDZADEH N, KARIMI SP. Determining the effectiveness of spiritual skills training on general health and anxiety of female high school students in tabriz. 2015.
10. Doussard-Roosevelt JA, Joe CM, Bazhenova OV, Porges SW. Mother-child interaction in autistic and nonautistic children: characteristics of maternal approach behaviors and child social responses. Dev Psychopathol. 2003;15(2):277-95. PMID: 12931828
11. Harper S. Commentary: what explains widening geographic differences in life expectancy in New Zealand? Int J Epidemiol. 2006;35(3):604-6. DOI: 10.1093/ije/ dyl099 PMID: 16684894
12. Arnau RC, Rosen DH, Finch JF, Rhudy JL, Fortunato VJ. Longitudinal effects of hope on depression and anxiety: a latent variable analysis. J Pers. 2007;75(1):43-64. DOI: 10.1111/j.1467-6494.2006.00432.x PMID: 17214591
13. Snyder CR. The psychology of hope: You can get there from here: Simon and Schuster; 1994.
14. Izadi A, Hosseinzadeh M, Ezat aghajer P. Relationship of attachment styles with self-esteem and hope in nursing students. J Zabol Uni of Medical Sciences. 2014;6(1): 16-25.
15. Kianfar M, Kareshki H, Hashemi F. The role of hope and optimism beliefs in predicting the academic motivation of postgraduate students of Ferdowsi University of Medical Sciences in Mashhad. Iran J Med Educ. 2014;14(6):517-26.
16. Nourozi D, Nikrahan G, Mirzaei S, editors. The Effectiveness of Training Lyubomyrsky Happiness on the Level of Joy, Autoimmunity, Quality of Life and Mental Health in Women with Chronic Migraine Pain. . Third National Conference on New Studies and Researches in the Field of Education and Psychology of Iran, Qom, Islamic Studies and Research Center of Soroush Hekmat Mortazavi; 2017.
17. Rafi M, Mousavipor S, Aghanajafi M. Survey of happiness, mental health and their relationship among students of Arak University of Medical Sciences in 2010. . J Arak Uni of Med Sci. 2012;15(3):15-25.
18. Maheri AB, Bahrami M-N, Sadeghi R. The situation of health-promoting lifestyle among the students living in dormitories of Tehran University of Medical Sciences, Iran. Journal of Health and Development. 2013;1(4):275-86.
19. Mohades Ardebili A, Aghamohammadin Shoarbafr H, Salemrodi M, Soltanzadeh H, editors. The relationship between happiness and health of the students' problem solving. International Congress of Family Psychology in the Context of Religious and Cultural Values; 2016.
20. Miller B. Restoring happiness in people with depression: University of California Riverside; 2011. Available from: http://newsroom.ucr.edulyubomirsky.
21. Lyubomirsky S, Boehm JK, Kasri F, Zehm K. The cognitive and hedonic costs of dwelling on achievement-related negative experiences: implications for enduring happiness and unhappiness. Emotion. 2011;11(5):1152-67. DOI: 10.1037/a0025479 PMID: 21942700
22. Argyle M, Martin M, Crossland J. Happiness as a function of personality and social encounters. Recent advances in social psychology: An international perspective. 1989:189-203.
23. Abedi M, Mirshahjafari S, Liaghatdar M. Standardization of the Oxford Happiness Questionnaire in Isfahan University Students. Iran J Psychiat Clin Psychol. 2006;12(2):95-100.
24. Huffman JC, DuBois CM, Mastromauro CA, Moore SV, Suarez L, Park ER. Positive psychological states and health behaviors in acute coronary syndrome patients: A qualitative study. Journal of health psychology. 2016;21(6):1026-36.
25. Shojai F, Rafi A, Ebrahimi S, GHadimi N, Mousavi S. Happiness status of nursing students. Iran J Med Educ. 2011;31:161-2.
26. Anasori M. The relationship between psychological health and happiness among the female and male students of Islamic Azad University. 2008.
27. Lyubomirsky S, Sheldon KM, Schkade D. Pursuing happiness: the architecture of sustainable change. Review of general psychology. 2005;9(2):111.
28. Farhadi A, Movahedi Y, Movahedi M. Investigating the relationship between happiness, general health and time horizons (exertion) with academic performance of newly arrived students (entrance 90) of Lorestan University of Medical Sciences. . Quart Culture Islamic Univ. 2014;3(7):297-314.
29. Petrides F. Gender difference in measured and selfestimated trait. . Quality Life Res. 2000;13(1):171-8.
30. Vittersø J. Personality traits and subjective well-being: Emotional stability, not extraversion, is probably the important predictor. Personality and Individual Differences. 2001;31(6):903-14.
31. Perneger TV, Hudelson PM, Bovier PA. Health and happiness in young Swiss adults. Quality of Life Research. 2004;13(1):171-8.
32. Eysenck HJ, Eysenck MW. Happiness: Facts and myths: Psychology Press; 1994.
33. Barnum DD, Snyder C, Rapoff MA, Mani MM, Thompson R. Hope and social support in psychological adjustment of children who have survived burn injuries and their matched controls. Children's Health Care. 1998;27(1):15-30.
34. Ghanbarian M, Parmoz M, Rajabzadeh Z. Happiness and Hope Life Relationships among Students at Behbahan Faculty of Medical Sciences. J of Mental Health. 2016;18:6-556.
35. Wood AM, Froh JJ, Geraghty AW. Gratitude and well-being: a review and theoretical integration. Clin Psychol Rev. 2010;30(7):890-905. DOI: 10.1016/j.cpr.2010.03. 005 PMID: 20451313
36. Demerouti E, van Eeuwijk E, Snelder M, Wild U. Assessing the effects of a “personal effectiveness” training on psychological capital, assertiveness and self-awareness using self-other agreement. Career Development International. 2011;16(1):60-81.
37. Terni P. Solution-focus: Bringing positive psychology into the conversation. International Journal of Solution-Focused Practices. 2015;3(1):8-16.
38. Noorbala A, Bagheri Yazdi A, Kazem M. Validation of a questionnaire with 28 questions of public health as a screening tool for psychiatric disorders in Tehran. Hakim Research Journal. 2008;11(4):55-66.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پژوهش سلامت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | Health Research Journal

Designed & Developed by : Yektaweb