دوره 1، شماره 1 - ( 11-1394 )                   جلد 1 شماره 1 صفحات 23-32 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Gholami fesharaki M, Akbari H, Akbari H, Mohammadian M. Inpatient Satisfaction and Effecting Factors: Findings from a Large Sample Size Cross Sectional Study. hrjbaq. 2016; 1 (1) :23-32
URL: http://hrjbaq.ir/article-1-24-fa.html
غلامی فشارکی محمد، اکبری حسام، اکبری حامد، محمدیان معصومه. رضایتمندی بیماران بستری و عوامل موثر بر آن: نتایج حاصل از یک مطالعه مقطعی با حجم نمونه زیاد. مجله پژوهش سلامت. 1394; 1 (1) :23-32

URL: http://hrjbaq.ir/article-1-24-fa.html


واحد توسعه تحقیقات بالینی و مرکز تحقیقات بهداشت و تغذیه، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)، تهران، ایران ، akbarihamed_2005@yahoo.com
چکیده:   (4962 مشاهده)

مقدمه: سنجش رضایتمندی بیمار یکی از مهمترین شاخص های ارکان سیستم های ارتقای کیفیت می باشد. با توجه به اهمیت این موضوع این مطالعه با هدف بررسی عوامل موثر بر رضایتمندی بیماران مراجعه کننده به یک بیمارستان فوق تخصصی شهر تهران در سال 1393 انجام پذیرفته است.

مواد و روش ها: این مطالعه مقطعی بر روی 518 نفر از بیماران مراجعه کننده به یک بیمارستان فوق تخصصی شهر تهران بصورت مقطعی و در طی دو مقطع زمستان و تابستان 1393 و با استفاده از نمونه گیری طبقه ای انجام پذیرفته است. شرکت کنندگان در این مطالعه به پرسشنامه رضایتمندی بیمار(محقق ساخته) و فرم مشخصات دموگرافیک بیماران پاسخ دادند.

نتایج: در این مطالعه 258 (49.8%) و 260 (50.2%) نفر از نمونه ها به ترتیب در طی فصل زمستان و تابستان مورد نمونه گیری قرار گرفتند. میزان متوسط رضایت بیماران برابر 73.3 % بود. در این مطالعه رابطه معنی دار بین بخش های مختلف بیمارستان(0.005p=) و سطح تحصیلات بیماران(0.001) و عدم رابطه معنی دار بین سن بیمار (0.4p=)، فصل(0.76p=) و نوع بیمه (0.68p=) با رضایت بیماران مشاهده گردید. 

نتیجه گیری: با استفاده از نتایج این مطالعه و تعیین اولویت بندی اقدامات اجرائی جهت ارائه خدمات بهتر می توان به کسب رضایتمندی بیشتر بیماران دست یافت.

واژه‌های کلیدی: بیمارستان، رضایتمندی، بیمار
متن کامل [PDF 906 kb]   (5758 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۴/۱۱/۵ | ویرایش نهایی: ۱۳۹۸/۸/۲۱ | پذیرش: ۱۳۹۴/۱۱/۵ | انتشار: ۱۳۹۴/۱۱/۵

فهرست منابع
1. H Poursharifi, H Zahednezhad, J Babapour. Relationship between Health Locus of Control, slip Memory and Physician– Patient relationship with Adherence in Type II Diabetic Patients. Journal of Shahid Sadoughi University of Medical Sciences and Health Services 2012؛ 20(2) : 249-258
2. Salar Faridpour, Jafar Sadegh Feyzi , Siamak Aghlmand. A study on the healthcare service elements effects on patients satisfaction among the university social security and private hospitals in Urmia. Journal of Urmia Nursing and Midwifery Faculty 2015؛ 13(5) : 404-416
3. M Farahbakhsh , A Nikniaz , A Mardi , A Hasan Zade , S Entezar. The utilizing of control chart in cusmonitoring in a hospitaltomer satisfaction score. Hospital 2012؛ 12(1) : 9-18
4. AM Sharifabadi, RE Pezeshki , A Noori. Evaluating the Situation of Service Quality Based on Patient Relationship Management Approach. Toloo e Behdasht 2014؛ 14(2) : 90-105
5. Saeed Sadeghieh Ahari , Zahra Tazakori , Shahram Habib zadeh , Oktay Yahyavi , Vadod Novrozi , Maryam Namadi Vosogh. Respecting patients’ rights and expectations’ of patients in hospitals of medical sciences university of Ardabil in 2012. Asrar, Journal of Sabzevar School of Medical Sciences 2014؛ 22(3) : 472-480
6. Bahrampour A, Zolala F. [Patient satisfaction and related factors in Kerman hospitals].East Mediterr Health J 2005; 11: 905-12.
7. Mostafa Dahmardehei, Fariborz Rashedi, Fariba Koosha, Sadegh KHosh Sima. A Study on Satisfaction Level of Patients Referred to Emergency Centers of Zahedan. Journal of Zabol University of medical sciences and health services 2013؛ 6(1) : 60-67
8. Mostadam M, Raissi S, Haghighirad F. Improving Patient's Satisfaction Index in a Given Healthcare Center Using the Six Sigma Methodology. Journal of Health System 2013؛ 5(2) : 55-65
9. Demir C, Celik Y. Determination of patient satisfaction in a military teaching hospital. J Healthc Qual 2002; 2: 30-4.
10. Annemieke PB, Andrew GHT. Predicting and comparing patient satisfaction in four different model of health care across a nation. Soc Sci Med 2006; 63: 1671-83.
11. Dufrene R.L. An evaluation of a patient satisfaction survey: validity and reliability.Evaluation and Program Planning 2000; 23:293–300.
12. Zahra jouhari , Alireza yousefi , Mahsa Shakour , Athar Omid , Leila Bazrafkan. Factors Affecting Patient Satisfaction from the Viewpoints of Physicians and Medical Students. Iranian Journal of Medical Education 2013؛ 14(12) : 1051-1059
13. M. Seidi, A. Hydary, S.R. Reis Karami. [Medical and nursing and patients’ satisfaction level]. Bimonthly iran journal of nursing. 2004; 4:55-61
14. Asadi Lari M, Tamburini M, Gray D. [Patients' needs, satisfaction and health related quality of life: towards a comprehensive model]. Health and Quality of life outcomes 2004; 2: 1-15
15. Ratopoulos V. A grounded theory for patients' satisfaction with quality hospital care. ICUS NURSing WEB Journal 2005; 22: 1-15
16. Goldstein MS, Elliot SD, Guccione AA. The development of an instrument to measure satisfaction with physical therapy. Physical Therapy 2000; 80:853-63
17. Sadjadian A, Kaviani A, Yunesian M, Montazeri A. [Patient satisfaction: a descriptive study of a breast care clinic in Iran]. Iranian Journal of Breast Disease (IJBD). 2008.1(3).45-51
18. Jafari H., Markazi Moghadam N., Ainy E., Hajikaram Sh., Kohyar E., Hajifathali A.[Patient Satisfaction and Its related Factors in Ayatollah Taleghani Hospital in 2006]. Pajoohandeh Journal 2007.12(6).541-546
19. Khamseh M.E., Aghili R., Baradaran H.R., Arabi A.[ Patients satisfaction of medical care delivered in outpatient clinics of endocrinology and metabolism in Tehran, Iran]. Payesh Journal 2006. 6(1).71-74
20. A. Hydary ,. Seidi. [Patient satisfaction of Ghom public doctor and factors involved on it.] Journalof Medical Council of Islamic republic of iran.2008.26 (4).530-540
21. Ansari H, Ebadi F, Molla Sadeghi Gh.A.[ Evaluation of patients satisfaction in hospitals under Iran University of Medical Sciences]. Journal of Birjand University of Medical [JBUM]. 2004. 11(3)38-45
22. Akbary F., Hosseini M., Arab M., Chozokly N. [Study of effective factors on inpatient satisfaction in hospitals of Tehran University of Medical Sciences]. Journal of School of Public Health and Institute of Public Health Research 2006.4(3)25-35
23. Hajian K. [Satisfaction rate of hospitalized patients in Beheshti and Babol Yahyanejad hospitals from presented services]. Journal of Babol University of Medical Sciences [JBUMS]. 2007. 9(2).51-60
24. Fesharaki Gh.M, Azad E. [Reliability and Validity Assessment for Fesharaki, s Physical Activity Questionnaire (FPAQ]). AMUJ [under publish].
25. Kinnersley P, Stott N, Peters T, Harvey I, Hachett P. A comparison of methods for measuring patient satisfaction with consultation in primary care.Family Practice 1996; 13: 41–5.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پژوهش سلامت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Health Research Journal

Designed & Developed by : Yektaweb