دوره 4، شماره 1 - ( 10-1397 )                   جلد 4 شماره 1 صفحات 9-15 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Motallebzadeh B, Peikari H R, Sadeghi M. Evaluating the Factors Influencing the Acceptance of Electronic Health-Services among Social Security Insurance Staff. hrjbaq. 2019; 4 (1) :9-15
URL: http://hrjbaq.ir/article-1-283-fa.html
مطلب زاده بتول، پیکری حمید رضا، صادقی مهرداد. ارزیابی تاثیر عوامل موثر بر پذیرش خدمات الکترونیک سلامت از دیدگاه کارکنان بیمه تامین اجتماعی . مجله پژوهش سلامت. 1397; 4 (1) :9-15

URL: http://hrjbaq.ir/article-1-283-fa.html


گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران ، omid726@yahoo.com
چکیده:   (1029 مشاهده)
مقدمه: امروزه علی رقم اینکه بسیاری از سازمانهای درمانی از خدمات الکترونیک در خدمت رسانی به مشتریان بهره می برند، اما احساس می شود این خدمات چندان که مورد انتظار بوده، توسط کارمندان مورد پذیرش واقع نشده است. بنابراین پژوهش حاضر بر آن است تا به ارزیابی تاثیر عوامل موثر بر پذیرش خدمات الکترونیک سلامت با استفاده از مدل پذیرش فناوری بپردازد.
مواد و روش ها: این پژوهش توصیفی ازنوع همبستگی بود. جامعه آماری آنرا کلیه کارکنان بخش درمانی بیمه تامین اجتماعی استان اصفهان در سال 1396 تشکیل داد. ابزار جمع آوری اطلاعات 5 پرسشنامه بومی سازی شده بود. با استفاده از فرمول حجم نمونه کوکران و به روش نمونه گیری در دسترس، تعداد 234 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب گردید. درنهایت، با استفاده ازمدل یابی معادلات ساختاری در نرم افزار SmartPLS  داده ها مورد تجزیه وتحلیل قرارگرفت.
یافته ها: بین متغیرهای عوامل سیستمی با سودمندی ادراک شده، عوامل سیستمی باسادگی ادراک شده، سادگی ادراک شده باسودمندی ادراک شده، سودمندی ادراک شده با نگرش نسبت به کاربرد، سادگی ادراک شده با نگرش نسبت به کاربرد، سودمندی ادراک شده باتصمیم رفتاری برای استفاده و نگرش نسبت به کاربرد باتصمیم رفتاری برای استفاده رابطه معنادار وجود داشت.
نتیجه گیری: ارزیابی عوامل موثر بر پذیرش خدمات الکترونیک سلامت بر اساس مدل های استانداری همچون پذیرش فناوری اطلاعات به منظور استفاده بهتر از خدمات الکترونیک توسط کاربران، ضروری به نظر می رسد.
 
متن کامل [PDF 499 kb]   (270 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۷/۸/۲۱ | ویرایش نهایی: ۱۳۹۸/۲/۲ | پذیرش: ۱۳۹۷/۱۰/۱۱ | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: ۱۳۹۷/۱۰/۱۱ | انتشار: ۱۳۹۷/۱۲/۱۱

فهرست منابع
1. Legziyan M, Mortazavi S, Rajab Zadeh M. [Effect of effective factors on the acceptance of e-government services by users using the UTAUT model]. Magazine Management and Development Process 2012;87:1-18.
2. Saeidi Kiya M, Eskandar Pour K. Electronic services. 1th ed. Tehran: Aha Publication; 2014
3. Wayne Taylor D. Facts, myths and monsters: understanding the principles of good governance. Inter J Public Sector Manage. 2000;13(2):108-24.
4. Heeks R. Government for development information exchange 2008 [updated Last accessed 5 Nov 2016]. Available from: http://www.egov4dev.org/success/ sfrates.shtml.
5. Bahram Zadeh M, Jafar Poor M. [Acceptance of information technology and user behavior]. 1th ed. Tehran: Pelk Publication; 2011.
6. Johnson AM, editor The technology acceptance model and the decision to invest in information security. Southern Association of Information Systems Conference; 2005.
7. Ifinedo P. Examining students' intention to continue using blogs for learning: Perspectives from technology acceptance, motivational, and social-cognitive frameworks. Computers in Human Behavior. 2017;72:189-99.
8. Vali Zadeh M. Factors affecting the acceptance of non-public bill payments by citizens. First International Management Conference, Economics, Accounting, and Educational Sciences; Sari2015
9. Godakhteh S, Maghool A. Investigating the Factors Affecting the Acceptance of Electronic Insurance Based on the Davis Technology Acceptance Model (Case Study: Insurance Representatives of Khorasan Razavi). . The 2nd International Conference on Advanced Research in Management, Economics and Accounting; Kuala Lumpur-Malaysia2015
10. Salemi Z, Haji Pour B, Nadaf M, Mohammadi J. Effect of technology acceptance factors on user satisfaction from e-government services. International Conference on Management, Economics and Industrial Engineering; Tehran, Iran2015
11. Pour Bagheri M, KhatibZadeh M. Investigating the Factors Affecting the Reception of the Electronic Services of Governmental Counters Offices as a Service Channel in Mashhad. Twenty-ninth International Power Conference; Tehran, Iran2015.
12. Bataineh E, Al Mutawa S. An Analysis Study of Factors That Determine E-Services Usage by End Users: A Case Study. Journal of e-Government Studies and Best Practices. 2016;2016:1-15.
13. Alsamydai MJ. Adaptation of the technology acceptance model (TAM) to the use of mobile banking services. International Review of Management and Business Research. 2014;3(4):2039.
14. Al-Smadi MO. Factors affecting adoption of electronic banking: An analysis of the perspectives of banks' customers. International Journal of Business and Social Science. 2012;3(17).
15. Bemanian M, Salari MM, Ghofrani S, Bemanian R. Evaluation of factors affecting acceptance of City Electronic Services Combination of information technology acceptance model (TAM) and theory of planned behavior (TPB) and Trust (Case Study: Electronics offices in Tehran). Urban Management 2012;29:131 - 50.
16. Alipour H, Nazari Z, Mohammadi A. Factors Affecting Customer's Use of Electronic Services Case Study: National Bank of Ardebil Province. National Conference on Accounting and Management 2013.
17. Najari R, Sarlak MA, Hozori M, Ahangari J. Investigating the Impact of Employees' Attitude on the Use of E-Government in the Tax Affairs Organization. Public Management Research 2016;9(32):25-45.
18. Faraji Marjanloo M. Factors Affecting Technology Acceptance in the Development of e-Government Services (Case Study: Tax Administration). . International Conference on New Directions in Management, Economics and Accounting; Tabriz, Iran2015.
19. Behrad A. The study of the factors affecting the adoption of electronic tax on the basis of integration of the theory of acceptance theory and the theory of planned behavior in the Tax Administration of Shahrekord. Tax Revenue Research 2015;27(75):193-67.
20. Baradaran V. Factors Affecting Internet Banking by Legal Persons Based on Developing Technology Acceptance Model New Economy Bank. 2015;3(1):99-122.
21. Gohari Kahoo M. Factors Affecting Demand for Banking Services by Using Davis's Extended Technology Acceptance Model North Khorasan Province: Allameh Tabataba'i University; 2015
22. Alipour H, Nazari Z, Mohammadi A. Factors Affecting Customer's Use of Electronic Services Case Study: National Bank of Ardebil Province. National Conference on Accounting and Management; Tehran, Iran2015
23. Salari F. Evaluating the Effective Factors in the Acceptance of Electronic Services by Stationary Subscribers Using the Technology Acceptance Model Payame Noor University of Tehran; 2010
24. Muhammad Z, Lallmahomed A, Lallmahomed BG, Lallmahomed M. Factors influencing the adoption of e-Government Services in Mauritius. Telematics and Informatics. 2017;34(4):57-72.
25. AL-Saraireh J, Alnabhan M. Factors Analysis for E-Services Adoption in Jordan: A Technology Acceptance Study. Modern Applied Science. 2014;8(3):192.
26. Yuan Hung S, Chang C-M, KuoSh R. User acceptance of mobile e-government services: An empirical study. Government Information Quarterly. 2013;30(1):33-44.
27. Suki N, Ramayah T. User acceptance of the e-government services in Malaysia: structural equation modelling approach. Interdisciplinary Journal of Information, Knowledge and Management. 2010;5:395-414.
28. Sanayei A, Khazaei Pool J, Jafari S, Balouei Jamkhaneh H. Analyzing of Factors that Affect the Acceptance of Telemedicine with Combination of Technology Adoption and Theory of Planned Behavior Models Health Inf Manage 2013;10(4):580.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پژوهش سلامت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Health Research Journal

Designed & Developed by : Yektaweb