دوره 4، شماره 2 - ( 12-1397 )                   جلد 4 شماره 2 صفحات 63-71 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Dalaki F, Esmaeilpour M, Bahrainizad M. Explaining Factors Affecting Brand Image of Hospital with the Emphasis on Branding in Health Services Marketing; Case Study of Salman-e Farsi Hospital in Bushehr . hrjbaq. 2019; 4 (2) :63-71
URL: http://hrjbaq.ir/article-1-285-fa.html
دالکی فریده، اسماعیل پور مجید، بحرینی زاد منیژه. تبیین عوامل مؤثر بر تصویر برند بیمارستان با نقش واسط ارزش ویژه برند در بازاریابی خدمات سلامت؛ مطالعه موردی بیمارستان سلمان فارسی بوشهر. مجله پژوهش سلامت. 1397; 4 (2) :63-71

URL: http://hrjbaq.ir/article-1-285-fa.html


گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایران ، (majidesmailpour@yahoo.com)
چکیده:   (1001 مشاهده)
مقدمه: امروزه برند یک الزام استراتژیک برای سازمان ­هاست که آن­ها را در جهت ایجاد ارزش بیشتر برای مشتریان و ایجاد مزیت­های رقابتی پایدار یاری می­نماید. ایجاد یک برند قدرتمند در بازار، هدف اساسی بسیاری از سازمان­ها می­باشد. تصویر مناسب برند یکی از عواملی است که بر قدرت و ارزش برند می­ افزاید. پژوهش حاضر با هدف تبیین عوامل موثر بر تصویر برند بیمارستان سلمان فارسی بوشهر با نقش واسط ارزش ویژه برند صورت گرفته­ است.
مواد و روش ها: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر جمع­آوری داده­ ها، توصیفی و از نوع همبستگی بود. ابزار گردآوری داده های پژوهش پرسشنامه بود. جامعه آماری پژوهش، بیماران بیمارستان سلمان فارسی تشکیل می­دادند و داده ­های پژوهش نیز در مهر سال 1396 گردآوری گردید. تعداد 385 پرسشنامه به صورت غیرتصادفی و در دسترس از بیماران بیمارستان سلمان فارسی شهر بوشهر جمع­آوری شد. در نهایت داده­ های به ­دست آمده با استفاده از روشهای آمار توصیفی و مدل­سازی معادلات ساختاری به کمک نرم ­افزارSPSS  تجزیه و تحلیل شدند.
یافته‏ ها: یافته‌های پژوهش نشان داد که ارزش ویژه برند تأثیر مثبت و معناداری بر تصویر برند بیمارستان سلمان فارسی دارد. همچنین آگاهی از برند، اعتماد به برند، شهرت برند، شخصیت برند، تعهد به رابطه، رضایت مشتری و وفاداری به برند بر ارزش ویژه برند بیمارستان سلمان فارسی تأثیر مثبت و معناداری دارند.
نتیجه ­گیری: با توجه به یافته ­های مطالعه مبنی بر تاثیر متغیرهای آگاهی از برند، اعتماد به برند، شهرت برند، شخصیت برند، تعهد به رابطه، رضایت مشتری و وفاداری به برند بر افزایش ارزش ویژه برند بیمارستان و به دنبال آن ایجاد تصویر مثبت از بیمارستان، بیمارستان­ها می‌توانند برای ایجاد تصویر برند مناسب، وفاداری به برند و ارزش ویژه برند خود، فعالیت‌های بازاریابی خود را از طریق افزایش منافع بیماران بیمارستان و استقلال پزشکان افزایش دهند.
متن کامل [PDF 562 kb]   (152 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۷/۹/۱۲ | ویرایش نهایی: ۱۳۹۸/۸/۴ | پذیرش: ۱۳۹۷/۱۱/۲۷ | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: ۱۳۹۷/۱۲/۱۸ | انتشار: ۱۳۹۸/۴/۳

فهرست منابع
1. Sadagiani E. Organization and administration of Hospital. . Jahan rayaneh. 1997;5(1):127-47.
2. Nasiri Pour A, Gohari M, Nafisi A. The relationship between branding and performance index (Ghaem Hospital of Mashhad). Health Manage J. 2010;41(13): 15-20.
3. Lee J, Back K. Attendee-based brand equity. Tourism Management. 2008;29(2):331-44.
4. Wu C. The impact of hospital brand image on service quality, patient satisfaction and loyalty. Africa J Business Manage. 2011;5(12):4873-82. DOI: 10.5897/AJBM10.1347
5. Amari H, Zendeh Del A. Evaluation of the mediating effect of brand mental image on the formation of brand equity. Beyond Manage J. 2012;20(5):59-78.
6. Rahimnia F. Evaluation of the mediating role of client-based brand equity on the relationship between successful customer relationship and brand image in 5- star hotels in Mashhad. . J New Market Studi. 2012;1(2):73-92.
7. Karbalaei M, Abdi A, Malmir R, Dehghanan H, Pirnejad S, Jafari S. Investigating of brand equity on hospital image. Res J Appli Sci Engineer Technol. 2013;6(20):3888-94.
8. Bauer H, Sauer N, Exler S. The loyalty of German soccer fans: does a team's brand image matter? Int J Sport Market Sponsor. 2005;7(1):8-16. DOI: 10.1108/IJSMS-07-01-2005-B004
9. Aaker DA. Managing Brand Equity New York. The free press; 1991.
10. Karam A, Saydam S. An analysis study of improving brand awareness and its impact on consumer behavior via media in North Cyprus (A case study of fast food restaurants). Int J Business Social Sci. 2015;6(1):66-80.
11. Chaudhuri A, Holbrook MB. The chain of effects from brand trust and brand affect to brand performance: the role of brand loyalty. Journal of marketing. 2001;65(2):81-93.
12. Zhang M, Ngwese E. Brand Reputation in International Marketing Case of Mobile Telephone Companies Sweden: University of HALMSTAD School of Business and Engineering; 2007.
13. Matzler K, Hinterhuber H. How to make product development projects more successful by integrating Kano's model of customer satisfaction into quality function deployment. Technovation. 1998;18(1):25-38.
14. Oliver R. Whence consumer loyalty? . J Market. 1999;63:33-43.
15. Ruesta A, Akbarzadeh Safavi M, Zangian S. Explaining the impact of customer relationship quality on brand image of a hospital by mediating brand equity. Brand Management. 20185;2(4):13-44.
16. Sehat S, Otufi A, Yousefi A. Evaluation of the factors affecting patients' loyalty to hospital brands using structural equation modeling. . Health Develop J. 2013;2(4):285-95.
17. Yaghoubi M, Agharahimi Z, Karimi S, Javadi M. Factors Affecting Patients' Preferences in Choosing a Hospital Based on the Mix Marketing Components in Isfahan. Hakim Health System Res J. 2011;14(2):106-14.
18. Leung X, Xue L, Bai B. Internet marketing research in hospitality and tourism: a review and journal preferences. Int J Contemp Hospitality Manage. 2015;27(2):1556-72. DOI: 10.1108/IJCHM-05-2014-0268
19. Pralea A. Branding In Health Marketing. Economic Sciences. 2011;4(53):65-73. DOI: 10.6007/IJARBSS/v8-i4/3996
20. Kim K, Kim K, Kim D, Kim J, Kang S. Brand equity in hospital marketing. J Business Res. 2011;61(1): 75-82. DOI: 10.1016/j.jbusres.2006.05.010
21. Alexandra Z, Cerchia A. The Influence of Brand Awareness and Other Dimensions of Brand Equity in Consumer`s Behaviour: The „Affordable Luxury” Strategy. “Ovidius” University Annals,. Ovidius Univ Annal Economic Sci Series. 2018;18(1):222-427.
22. Murty A, Udayashankar A, Vinaya Varma B. Impact of Brand Equity on Consumer Buying Behaviour. J Business Manage. 2018;20(2):30-6.
23. Shriedeh F, Abd Ghani N. Impact of Customer Relationship Management on Brand Equity: Medical Tourist Perspective. Res J Business Manage. 2016;11(1):28-38 DOI: 10.3923/rjbm.2017.28.38
24. Khodadad Hosseini S, Behboudi L. Brand trust and image: effects on customer satisfaction. Int J Health Care Qual Assur. 2017;30(7):580-90.‌.
25. Greenawalt BJ. Can branding curb burnout? One of the best ways to improve nursing's image as a whole is to combine current recruitment and retention strategies that "market" nursing. Nurs Manage. 2001;32(9):26-31. PMID: 17929725
26. Darghi P. Service marketing. 2nd ed. Tehran: Marketing Publications.
27. Bahrami M, Mirjalili V, Hashemnia S. A comparative study on the brand image of Yazd public and private hospitals in the minds of customers. . J Med Refine. 2013;22(4):9-16.
28. Mousavi S, Ghobadi S, editors. Examining the effect of brand satisfaction, trust and preference on brand loyalty in Mehr-e Eghtesad Bank of Imam Khomeini port. . The First International Conference on the New Paradigms of Business and Organizational Intelligence Management; 2016: Tehran.
29. Ho Han S, Nguyen B, Lee T. Consumer-based chain restaurant brand equity, brand reputation, and brand trust. . Int J Hospitality Manage. 2015;50(1):84–93. DOI: 10.1016/j.ijhm.2015.06.010.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پژوهش سلامت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Health Research Journal

Designed & Developed by : Yektaweb