XML English Abstract Print


گروه مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، ایران و مرکز تحقیقات سیاستگذاری اقتصاد سلامت، واحد علوم پزشکی تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. ، (dr_khalil_amz@yahoo.com)
چکیده:   (101 مشاهده)
مقدمه: کیفیت ساخت و هتلینگ در مراکز درمانی از جمله مواردی است که بر حالات روحی و جسمی بیمار تأثیر می گذارد. خدمات  ضعیف  هتلینگ و سازه های بی کیفیت می توانند سبب تشدید اختلالات رفتاری و اضطراب و در نهایت کاهش آستانه تحمل درد بیماران گردند. بنابراین پژوهش حاضر با هدف تعیین ارتباط تحمل درد و رنج بیماران با ابعاد مختلف هتلینگ و سازه های بیمارستانی انجام شد.
مواد و روش ها: این مطالعه یک تحقیق توصیفی -کاربردی است. جامعه هدف بصورت نمونه گیری تصادفی به میزان250 نفر از بیمارانی که به بیمارستان امیر اعلم مراجعه کرده بوند انتخاب شدند. داده ها از طریق پرسشنامۀ پژوهشگر ساخته گردآوری شد و جهت سنجش پایایی پرسش نامه، ضریب آلفای کرونباخ محاسبه گردید که عدد 0.7 حاصل شد. در نهایت از نرم افزار Spss نسخه 24 جهت اریابی اطلاعات استفاده شد.
یافته ها: نتایج تحلیل رگرسیون همزمان نشان داد که ازمیان دو متغیر پیش بین سازه های بیمارستانی و خدمات هتلینگ، تنها متغیر هتلینگ توانسته است درحدود 21 درصد برروی میزان تحمل درد و رنج بیماران تاثیرگذار باشد. همچنین بین ابعاد مختلف هتلینگ، حقوق بیمار ببیشترین رابطه و ابعاد اقتصادی و راهنمایی به ترتیب ارتباط کمتری با تحمل درد و رنج بیماران داشتند.
نتیجه گیری: جهت افزایش تحمل درد و رنج بیماران بستری در بیمارستان،  لازم است بعد حقوق بیمار در برنامه ریزی های هتلینگ و کیفیت سازه مورد تأکید بیشتری قرار گیرد. 
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۷/۱۰/۱ | ویرایش نهایی: ۱۳۹۸/۲/۱۰ | پذیرش: ۱۳۹۸/۲/۷ | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: ۱۳۹۸/۲/۷

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پژوهش سلامت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Health Research Journal

Designed & Developed by : Yektaweb