دوره 1، شماره 2 - ( 12-1394 )                   جلد 1 شماره 2 صفحات 95-103 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rahmati Najarkolaei F, Jonaidi Jafari N, Jafari M R. The Effectiveness of Social Cognitive Theory (SCT) Workshop Educational Intervention for HIV/AIDS Risk Reduction in Non-Medical University Students . hrjbaq. 2016; 1 (2) :95-103
URL: http://hrjbaq.ir/article-1-32-fa.html
رحمتی نجارکلائی فاطمه، جنیدی جعقری نعمت اله، جعفری محمد رضا. اثر بخشی مداخله رفتاری بر مبنای تئوری شناختی اجتماعی در زمینه کاهش خطر ایدز در دانشجویان رشته های غیر پزشکی. مجله پژوهش سلامت. 1394; 1 (2) :95-103

URL: http://hrjbaq.ir/article-1-32-fa.html


مرکز تحقیقات بهداشت نظامی دانشگاه علوم پزشکی بقیه ا...(عج) تهران ایران ، jonaidi2000@yahoo.com
چکیده:   (3949 مشاهده)

مقدمه: جوانان سهم عمده ای از جمعیت ایران را تشکیل می دهند ودرک آگاهی جوانان و نگرش های آنها در ارتباط با موضوعات مرتبط با ایدز و ارایه آموزش به این قشر در اولویت بخش بهداشت و درمان کشور است. این مطالعه با هدف تاثیر مداخله آموزشی به شکل کارگاه بر پایه تئوری شناختی اجتماعی  بر آگاهی و نگرش پیشگیری از ایدز در دانشجویان دانشگاه تهران،ایران انجام گرفت.

 مواد و روش  ها:جامعه مورد مطالعه، 400 دانشجوی مقاطع مختلف شاغل به تحصیل در رشته های غیر پزشکی دانشگاه تهران بودند که به صورت داوطلب از طریق پوستر فراخوانی برای شرکت در کارگاه آموزشی ثبت نام نموده بودند. در کل تعداد 58 دانشجو به طور کامل در مطالعه شرکت نمودند.  کارگاه آموزشی در دو روز برگزار شد.مدل آموزشی این مداخله بر اساس تئوری شناختی اجتماعی بود سازه های تئوری که در آموزش مورد استفاده قرار گرفت شامل الگو برداری ، توانایی رفتاری، انتظارات و خود کارامدی بود. پرسشنامه خود ساخته بدون نام پیش از مداخله و  پس از مداخله توسط دانش‌جویان پاسخ داده شد.

یافته ها: تاثیر آموزش در مورد سازه آگاهی معنی دار بود )P=0.01 (. اما در مورد نگرش اثر آموزش معنی دار نبود )P=0.11).

نتیجه گیری:آموزش بر  اساس تئوری شناختی اجتماعی در افزایش آگاهی دانشجویان بسیار مطلوب بوده است اما  بر روی نگرش های آنها تاثیر چندانی نداشته است.استفاده و مقایسه دیگر تئوریهای رایج تغییررفتار و نیز بررسی تداوم تاثیر آن برتغییر رفتاردر طول زمان پیشنهاد می شود.

.

واژه‌های کلیدی: رفتار، آموزش، ایدز، دانشجویان.
متن کامل [PDF 808 kb]   (3333 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۴/۱۱/۳۰ | ویرایش نهایی: ۱۳۹۸/۸/۲۱ | پذیرش: ۱۳۹۵/۲/۹ | انتشار: ۱۳۹۵/۳/۴

فهرست منابع
1. Norman LR, Carr R. The role of HIV knowledge on HIV-related behaviours: a hierarchical analysis of adults in Trinidad. Health Education. 2003;103(3):145-55.
2. HIV/AIDS JUNPo. Report on the Global HIV/AIDS Epidemic, July 2002: Joint United Nations Programme on HIV/AIDS; 2002.
3. Mahajan P, Sharma N. Awareness level of adolescent girls regarding HIV/AIDS (A comparative study of rural and urban areas of Jammu). Journal of Human Ecology. 2005;17(4):313-4.
4. Epstein H, Whelan D, van de Wijgert J, Mane P, Mehta S. HIV/AIDS prevention guidance for reproductive health professionals in developing-country settings. 2002.
5. Mohammadi MR, Mohammad K, Farahani FK, Alikhani S, Zare M, Tehrani FR, et al. Reproductive knowledge, attitudes and behavior among adolescent males in Tehran, Iran. International family planning perspectives. 2006:35-44.
6. Thomson C, Currie C, Todd J, Elton R. Changes in HIV/AIDS education, knowledge and attitudes among Scottish 15–16 year olds, 1990–1994: findings from the WHO: Health Behaviour in School-aged Children Study (HBSC). Health Education Research. 1999;14(3):357-70.
7. Boyer CB, Barrett DC, Peterman TA, Bolan G. Sexually transmitted disease (STD) and HIV risk in heterosexual adults attending a public STD clinic: evaluation of a randomized controlled behavioral risk‐reduction intervention trial. Aids. 1997;11(3):359-67.
8. Kaljee L, Genberg B, Minh T, Tho L, Thoa L, Stanton B. Alcohol use and HIV risk behaviors among rural adolescents in Khanh Hoa Province Viet Nam. Health Education Research. 2005;20(1):71-80.
9. Jemmott III J, Heeren G, Ngwane Z, Hewitt N, Jemmott L, Shell R, et al. Theory of planned behaviour predictors of intention to use condoms among Xhosa adolescents in South Africa. AIDS care. 2007;19(5):677-84.
10. Gandelman AA, Vogan SA, Dolcini MM. Assessing HIV prevention provider knowledge of behavior science theory: building on existing intuitive experience. Health promotion practice. 2005;6(3):299-307.
11. Sneed CD, Morisky DE. Applying the theory of reasoned action to condom use among sex workers. Social Behavior and Personality: an international journal. 1998;26(4):317-27.
12. Li X, Stanton B, Fang X, Lin D, Mao R, Wang J, et al. HIV/STD risk behaviors and perceptions among rural-to-urban migrants in China. AIDS education and prevention: official publication of the International Society for AIDS Education. 2004;16(6):538.
13. O'Reilly KR, Higgins DL. AIDS Community Demonstration Projects for HIV prevention among hard-to-reach groups. Public Health Reports. 1991;106(6):714.
14. Kirby D, Barth RP, Leland N, Fetro JV. Reducing the risk: impact of a new curriculum on sexual risk-taking. Family planning perspectives. 1991:253-63.
15. Clark TS, Friedrich GK, Ndlovu M, Neilands TB, McFarland W. An adolescent-targeted HIV prevention project using African professional soccer players as role models and educators in Bulawayo, Zimbabwe. AIDS and Behavior. 2006;10(1):77-83.
16. Mbulo L, Newman IM, Shell DF. Factors contributing to the failure to use condoms among students in Zambia. Journal of Alcohol and Drug Education. 2007;51(2):40.
17. Yang B. Holistic learning theory and implications for human resource development. Advances in Developing Human Resources. 2004;6(2):241-62.
18. Artz L, Macaluso M, Kelaghan J, Austin H, Fleenor M, Robey L, et al. An intervention to promote the female condom to sexually transmitted disease clinic patients. Behavior modification. 2005;29(2):318-69.
19. Stewart KE, DiClemente RJ, Ross D. Adolescents and HIV: theory‐based approaches to education of nurses. Journal of advanced nursing. 1999;30(3):687-96.
20. Plummer ML, Wight D, Obasi A, Wamoyi J, Mshana G, Todd J, et al. A process evaluation of a school-based adolescent sexual health intervention in rural Tanzania: the MEMA kwa Vijana programme. Health education research. 2007;22(4):500-12.
21. Polit-O'Hara D, Beck CT. Essentials of nursing research: Methods, appraisal, and utilization: Lippincott Williams & Wilkins; 2006.
22. Hergenhahn B, Olson M. An introduction to theories of learning, Translated by: Saif AA, Dowran publicationISBN. 2004.
23. Van Ryn M, Heaney CA. What's the use of theory? Health Education & Behavior. 1992;19(3):315-30.
24. Butler JT. Principles of health education and health promotion: Morton Publishing Company; 1994.
25. Kesteren NMV, Kok G, Hospers HJ, Schippers J, Wildt WD. Systematic development of a self-help and motivational enhancement intervention to promote sexual health in HIV-positive men who have sex with men. AIDS Patient Care & STDs. 2006;20(12):858-75.
26. Farahani FKA, Azar FE. Comparing the effect of peer-led versus adult-led AIDS education on knowledge, attitude and self-efficacy of female students in high schools in 4th region of education ministry in Tehran, using socio-cognitive theory, 2002-2003. Journal of Reproduction & Infertility. 2004;5(1).
27. Najarkolaei FR, Niknami S, Aminshokravi F, Tavafian SS, Jafari NAJ, Golabchi A. Promoting sexual abstinence intention among female university students: A quasi-experimental study. Journal of research in medical sciences: the official journal of Isfahan University of Medical Sciences. 2013;18(1):37.
28. Kinsler J, Sneed CD, Morisky DE, Ang A. Evaluation of a school-based intervention for HIV/AIDS prevention among Belizean adolescents. Health education research. 2004;19(6):730-8.
29. Ross DA, Changalucha J, Obasi AI, Todd J, Plummer ML, Cleophas-Mazige B, et al. Biological and behavioural impact of an adolescent sexual health intervention in Tanzania: a community-randomized trial. Aids. 2007;21(14):1943-55.
30. Kim N, Stanton B, Li X, Dickersin K, Galbraith J. Effectiveness of the 40 adolescent AIDS-risk reduction interventions: a quantitative review. Journal of Adolescent Health. 1997;20(3):204-15.
31. Terry PE, Mhloyi M, Masvaure T, Adlis S. An examination of knowledge, attitudes and practices related to HIV/AIDS prevention in Zimbabwean university students: comparing intervention program participants and non-participants. International Journal of Infectious Diseases. 2006;10(1):38-46.
32. Polacek GNJ, Hicks JA, Oswalt SB. 20 Years Later and Still at Risk College Students' Knowledge, Attitudes, and Behaviors About HIV/AIDS. Journal of Hispanic Higher Education. 2007;6(1):73-88.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پژوهش سلامت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Health Research Journal

Designed & Developed by : Yektaweb