دوره 1، شماره 2 - ( 12-1394 )                   جلد 1 شماره 2 صفحات 95-103 | برگشت به فهرست نسخه ها



DOI: 10.20286/hrj-010203

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rahmati Najarkolaei F, Jonaidi Jafari N, Jafari M R. The Effectiveness of Social Cognitive Theory (SCT) Workshop Educational Intervention for HIV/AIDS Risk Reduction in Non-Medical University Students . hrjbaq. 2016; 1 (2) :95-103
URL: http://hrjbaq.ir/article-1-32-fa.html
رحمتی نجارکلائی فاطمه، جنیدی جعقری نعمت اله، جعفری محمد رضا. اثر بخشی مداخله رفتاری بر مبنای تئوری شناختی اجتماعی در زمینه کاهش خطر ایدز در دانشجویان رشته های غیر پزشکی دانشگاه تهران. مجله پژوهش سلامت. 1394; 1 (2) :95-103

URL: http://hrjbaq.ir/article-1-32-fa.html


مرکز تحقیقات بهداشت نظامی دانشگاه علوم پزشکی بقیه ا...(عج) تهران ایران ، jonaidi2000@yahoo.com
چکیده:   (1680 مشاهده)

مقدمه: جوانان سهم عمده ای از جمعیت ایران را تشکیل می دهند ودرک آگاهی جوانان و نگرشهای آنها در ارتباط با موضوعات مرتبط با HIV  و ارایه آموزش به این قشر در اولویت بخش بهداشت و درمان کشور است. این مطالعه با هدف تاثیر مداخله آموزشی به شکل کارگاه بر پایه تئوری شناختی اجتماعی  بر آگاهی و نگرش پیشگیری از ایدز در دانشجویان دانشگاه تهران،ایران انجام گرفت.

 مواد و روش  ها:جامعه مورد مطالعه، 400 دانشجوی مقاطع مختلف شاغل به تحصیل در رشته های غیر پزشکی دانشگاه تهران بودند که به صورت داوطلب از طریق پوستر فراخوانی برای شرکت در کارگاه آموزشی ثبت نام نموده بودند. در کل تعداد 58 دانشجو به طور کامل در مطالعه شرکت نمودند.  کارگاه آموزشی در دو روز برگزار شد.مدل آموزشی این مداخله بر اساس تئوری شناختی اجتماعی بود سازه های تئوری که در آموزش مورد استفاده قرار گرفت شامل الگو برداری ، توانایی رفتاری، انتظارات و خود کارامدی بود. پرسشنامه خود ساخته بدون نام پیش از مداخله و  پس از مداخله توسط دانش‌جویان پاسخ داده شد.

یافته ها: تاثیر آموزش در مورد سازه آگاهی معنی دار بود0.05)>.P=0.01 ( اما در مورد نگرش اثر آموزش معنی دار نبود 0.05)<.P=0.11) .

نتیجه گیری:آموزش بر  اساس تئوری شناختی اجتماعی در افزایش آگاهی دانشجویان بسیار مطلوب بوده است اما  بر روی نگرش های آنها تاثیر چندانی نداشته است.استفاده و مقایسه دیگر تئوریهای رایج تغییررفتار و نیز بررسی تداوم تاثیر آن برتغییر رفتاردر طول زمان پیشنهاد می شود.

.

واژه‌های کلیدی: رفتار، آموزش، HIV، دانشجویان
متن کامل [PDF 808 kb]   (950 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۴/۱۱/۳۰ | ویرایش نهایی: ۱۳۹۵/۱۱/۱۵ | پذیرش: ۱۳۹۵/۲/۹ | انتشار: ۱۳۹۵/۳/۴ | انتشار الکترونیک: ۱۳۹۵/۳/۴

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پژوهش سلامت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Health Research Journal

Designed & Developed by : Yektaweb