دوره 5، شماره 2 - ( 11-1398 )                   جلد 5 شماره 2 صفحات 89-95 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohseni S, Mirgol A, Abbasnezhad H. Determining the Relationship between School Environment with Risky Behaviors and Addiction among High School Students. hrjbaq. 2020; 5 (2) :89-95
URL: http://hrjbaq.ir/article-1-350-fa.html
محسنی سحر، میرگل احمد، عباس نژاد حجت. تعیین رابطه بین محیط مدرسه و کلاس درس با رفتارهای پرخطر و استعداد به اعتیاد در دانش آموزان متوسطه. مجله پژوهش سلامت. 1398; 5 (2) :89-95

URL: http://hrjbaq.ir/article-1-350-fa.html


گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، موسسه آموزشی هاتف، زاهدان، ایران ، (Sahar_mohseni2013@yahoo.com)
چکیده:   (786 مشاهده)
مقدمه: درک خطرپذیری نوجوان به‌عنوان اقتضای قابل‌انتظار و نه به‌عنوان یک رفتار انحرافی ضروری است. هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه بین محیط مدرسه و کلاس درس با رفتارهای پرخطر و استعداد به اعتیاد دانش آموزان متوسطه بود.
مواد و روش‌ها: جهت انجام این پژوهش از یک طرح پژوهشی همبستگی استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانش آموزان متوسطه اول در سال تحصیلی 1397- 1398 شهر زاهدان تشکیل می‌دادند که به روش خوشه‌ای چندمرحله‌ای و با استفاده از فرمول کوکران تعداد 100 نفر به‌عنوان حجم نمونه در نظر گرفته شدند. ابزارهای اصلی گردآوری اطلاعات در این پژوهش شامل محیط کلاس درس و مدرسه آلفرد و همکاران (2004)، خطرپذیری نوجوانان ایرانی (1390) و استعداد به اعتیاد (1991) بود. داده‌ها در مدت سه هفته جمع‌آوری شدند و سپس با استفاده از آزمون ضریب همبستگی و رگرسیون خطی در نرم‌افزار 23Spss  تحلیل شدند.
یافته‌ها: نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که رابطه مثبت و معناداری بین محیط کلاس و مدرسه با رفتارهای پرخطر (20.0=r) در سطح 95 درصد اطمینان وجود دارد. همچنین رابطه معناداری بین استعداد به اعتیاد با محیط کلاس و درس (0.23=r) دانش آموزان در سطح 95 درصد اطمینان وجود داشت.
نتیجه‌گیری: پیشگیری از رفتارهای پرخطر همواره راحت‌تر، کم‌هزینه‌تر و مؤثرتر از درمان آن می‌باشد. بنابراین ایمن سازی فضای مدارس میتواند موجب کاهش بروز رفتارهای خطرناک در دانش‌آموزان شود.
متن کامل [PDF 1251 kb]   (215 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/3/16 | ویرایش نهایی: 1399/3/27 | پذیرش: 1398/12/14 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1399/1/16 | انتشار: 1399/3/25

فهرست منابع
1. Saeedi Nejad S. Evaluation of the Relationship between Thinking Styles and Disciplinary Styles of School Principals with High Risk Behaviors.Youth: Sistan and Baluchestan University; 2013.
2. Hashemi MR, Talbekhi M. The Role of Cultural Institutions in the Prevention of Addiction. 2012.
3. Guo H, Yang W, Cao Y, Li J, Siegrist J. Effort-reward imbalance at school and depressive symptoms in Chinese adolescents: the role of family socioeconomic status. Int J Environ Res Public Health. 2014;11(6):6085-98. DOI: 10.3390/ijerph110606085 PMID: 24919130
4. Chapman RL, Buckley L, Sheehan M, Shochet I. Pilot evaluation of an adolescent risk and injury prevention programme incorporating curriculum and school connectedness components. Health education research. 2013;28(4):612-25.
5. MansooriRazi K. The Role of Socio-Economic and Educational Conditions in the Joklass of the Lesson on Elementary School Graduation Students of the Gorgan Graduate School of Education Year of Graduation 1987-87: AllamehTabataba'i University; 2009.
6. Ghadiri P, Asadzadeh H, Derataj F. Investigating the relationship between classroom perception and goal orientation.Mathematical Academic Achievement in Third Grade Female Students. J Educational Psychology. 2012;19(6):25-36.
7. Haynie DL, Soller B, Williams K. Anticipating early fatality: friends', schoolmates' and individual perceptions of fatality on adolescent risk behaviors. J Youth Adolesc. 2014;43(2):175-92. DOI: 10.1007/s10964-013-9968-7 PMID: 23828725
8. Wilson F, Mabhala M. Key concepts in public health. First ed. Los Angeles: Sage Publication 2009.
9. Kroger J. Identity development: Adolescence through adulthood. Thousand Oaks. California: Sage publications; 2000.
10. RahemiMovaghar A, SahimeEzadiyan E, Yonesiyan M. A review of the state of consumption of substances in the students of the country. PQ. 2006;2(83-104).
11. Saduk B, Virginia A. Summary of Psychiatry. Tehran: Shahab Abbas Publications; 2009.
12. Nolen-Hoeksema S, Hilt L. Gender differences in depression. 2th ed. New York: The Guilford Press; 2009.
13. Allah Verdi Pour H, FarhadiNesab A, Bashirian S, Mahjub H. Pattern and causes of youth tendency to substance abuse. Research journals, ShahidSadoughi University of Medical Sciences. 2007;15(4):32- 48.
14. Zainali A. Extension and Rationalization of Students' Negotiating-Editing Questionnaire. New Findings in Psychology. 2011;8(25):85- 99.
15. Ho MK, Goldman D, Heinz A, Kaprio J, Kreek MJ, Li MD, et al. Breaking barriers in the genomics and pharmacogenetics of drug addiction. Clin Pharmacol Ther. 2010;88(6):779-91. DOI: 10.1038/clpt.2010.175 PMID: 20981002
16. Kann L, McManus T, Harris WA, Shanklin SL, Flint KH, Hawkins J, et al. Youth risk behavior surveillance—United States, 2015. Morbidity and Mortality Weekly Report: Surveillance Summaries. 2016;65(6):1-174.
17. Langille DB, Asbridge M, Cragg A, Rasic D. Associations of School Connectedness With Adolescent Suicidality: Gender Differences and the Role of Risk of Depression. Can J Psychiatry. 2015;60(6):258-67. DOI: 10.1177/ 070674371506000604 PMID: 26175323
18. Lovato C, Watts A, Brown KS, Lee D, Sabiston C, Nykiforuk C, et al. School and community predictors of smoking: a longitudinal study of Canadian high schools. Am J Public Health. 2013;103(2):362-8. DOI: 10.2105/ AJPH.2012.300922 PMID: 23237165
19. Sabiston CM, Lovato CY, Ahmed R, Pullman AW, Hadd V, Campbell HS, et al. School smoking policy characteristics and individual perceptions of the school tobacco context: are they linked to students' smoking status? J Youth Adolesc. 2009;38(10):1374-87. DOI: 10. 1007/s10964-009-9422-z PMID: 19779813
20. Mashhadi M, Ahmadabadi Z, Ponaghi L, ZadehMohammadi A, Rafiee H. School Attitudes toward Smoking, Alcohol and Substance Abuse in High School Teens in Tehran. Behavioral Sciences Research. 2010;8(1):22- 34.
21. Parsamehr M, Deoband F. Interpersonal Violence of Adolescent Boys: The Impact of Deaf Peer Groups. Articles of the 2nd National Congress of Silent Invasion2011.
22. Asghari F. Evaluation of Drug Abuse Prevention Program in Kurdistan Province Education 2010.
23. Golpayegani F. A study on the relationship between commitment to the school of attitude towards drugs and their consumption in third year high school students in Aligudarz: Alzahra University; 2010

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پژوهش سلامت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Health Research Journal

Designed & Developed by : Yektaweb