XML English Abstract Print


گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه پیام نور، زاهدان، ایران ، (mirgolahmad@yahoo.com)
چکیده:   (140 مشاهده)
مقدمه: شادی به عنوان یکی از توانایی های ذهن انسان نقش عمده ای در نوآوری و حل مشکلات بشری بر عهده دارد. لذا هدف پژوهش حاضر، تعیین نقش سبک زندگی اسلامی، مطلوبیت اجتماعی و خودکارآمدی در پیش بینی شادکامی و سلامت روان دانشجویان بوده است.
مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر یک مطالعه کاربردی، از نوع مطالعات همبستگی بود. 150 دانشجو از بین جمعیت دانشجویان دانشگاه پیام نور مرکز زاهدان در سال تحصیلی 97- 98 به شیوه تصادفی ساده انتخاب شده و اطلاعات مربوط با استفاده از پرسشنامه های سبک زندگی اسلامی کاویانی (1388)، مطلوبیت اجتماعی کراون و مارلو (1964)، خودکارآمدی شوارترز و جروسالم (1992) و شادکامی آکسفورد (1999) جمع آوری گردید. به منظور بررسی داده ها از همبستگی پیرسون و رگرسیون در نرم افزار Spss استفاده شد.  
یافته‌ها: نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که رابطه مثبت و معناداری بین سبک زندگی اسلامی با شادکامی ( 0.27=r) در سطح 99 درصد اطمینان وجود دارد. همچنین رابطه مثبت و معناداری بین مطلوبیت اجتماعی (0.52-=r) و خودکارآمدی (0.33=r)  با شادکامی دانشجویان در سطح 99 درصد اطمینان وجود دارد.
نتیجه گیری: با توجه به قابل آموزش بودن شادکامی و نقش مهم آن در بهبود روانی و سلامت فرد، سیستم آموزشی و برنامه ریزان آموزش و پرورش باید در مطالعات علمی و تدابیر آموزشی به آن توجه ویژه ای داشته باشند.  
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/3/16 | ویرایش نهایی: 1399/4/14 | پذیرش: 1398/6/27 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1399/4/14

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پژوهش سلامت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Health Research Journal

Designed & Developed by : Yektaweb