دوره 4، شماره 4 - ( 5-1398 )                   جلد 4 شماره 4 صفحات 235-243 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abedini Baltork M, Mansoori S, Torabipour M. Promoting Community Health through Social Health Education in Textbooks . hrjbaq. 2019; 4 (4) :235-243
URL: http://hrjbaq.ir/article-1-359-fa.html
عابدینی بلترک میمنت، منصوری سیروس، ترابی پور محمد. ارتقای سلامت در جامعه از طریق آموزش سلامت اجتماعی در کتب درسی. مجله پژوهش سلامت. 1398; 4 (4) :235-243

URL: http://hrjbaq.ir/article-1-359-fa.html


گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران ، (Abedini.gilan@gmail.com)
چکیده:   (309 مشاهده)
مقدمه: سلامت اجتماعی به عنوان یکی از ابعاد سلامت عمومی در جامعه همپای سایر ابعاد روانی، معنوی و پزشکی نقش بارزی در توسعه پایدار جامعه ایفا می کند. هدف پژوهش حاضر، بررسی مؤلفه های سلامت اجتماعی بر مبنای مدل کییز در کتاب های درسی دوره ابتدایی بوده است.
مواد و روش ها: روش پژوهش حاضر تحلیل محتوا از نوع کمی می باشد. جامعه آماری نیز کتاب های درسی دوره ابتدایی و نمونه آماری کتاب های علوم تجربی پایه 6 بوده است. روایی محتوایی با استفاده از CVR برابر با 0.90 بدست آمد. جهت برآورد پایایی ازسه ارزیاب خواسته شد تا مؤلفه­ های پژوهش حاضر را بررسی نمایند که توافق در این رابطه وجود داشت و ضریب توافقی بدست آمده برابر با 0.80 بود.
یافته ها: یافته­ ها بیانگر آن بود که بیشترین ضریب اهمیت مربوط به مؤلفه شکوفایی اجتماعی با 67 فراوانی و کمترین میزان ضریب اهمیت مربوط به مؤلفه های انسجام، مشارکت و پذیرش اجتماعی بوده است که موردی مشاهده نگردید.
نتیجه گیری: پژوهش حاضر نشان داد که به سلامت اجتماعی در کتاب های مورد بررسی چندان توجهی نشده است و نیاز است که از این منظر کتاب های درسی مورد بازبینی قرار گیرد.
متن کامل [PDF 809 kb]   (98 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۸/۴/۸ | ویرایش نهایی: ۱۳۹۸/۷/۱۷ | پذیرش: ۱۳۹۸/۷/۲ | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: ۱۳۹۸/۷/۶ | انتشار: ۱۳۹۸/۷/۱۷

فهرست منابع
1. Abdallah tabbar H, Kaldi A, Mohagheghi S, Forozan A, Salehi M. [Social health of students]. Social Welfare. 2009;30:171-89.
2. Keyes CLM. Social Well-Being. Social Psychology Quarterly. 1998;61(2):121. DOI: 10.2307/2787065
3. Aron R. [Basic steps in sociology]. Tehran: Elmi- Farhangi; 2003.
4. Rafipour F. [Anomy or social turmoil]. Tehran: Sorosh; 2000.
5. Aliverdinia A, Sharepour M, Ramzyar M. Family social capital and delinquency. Women's Research. 2009;6(2):107-32.
6. Khalooei A, Karamati SM. Social Health and its Related Factors among Medical Students of Kerman University of Medical Sciences in 2017. Community Health. 2018;5(4):355-65.
7. Samaram EA. [Investigating the relationship between social health and social security with an emphasis on community-based policing approach]. social security. 2010;1(1):9-29.
8. Modiri F, Safiri K, Mansourian F. A Study on Social Health and its Effective Factors. Social Development. 2018;12(2):7-28.
9. Keyes CM, Shapiro A. Social well-being in the U.S: A Descriptive Epidemiology. In: Orville B, Carol DR, Ronald CK, editors. Heating Are You? A National Study of Well-being of Midlife: University of Chicago Press; 2004.
10. Khoshhal T, Abbasi Z. Pluralism and Altruism in Islamic Mysticism in Comparison with Positive Psychology. Gawhar-i Guya. 2017;11(2):28-54.
11. Soltani Benavandi E, Khezri Moghadam N, Baniasadi H. Investigating in Positive Psychology Variables: Foresight The Academic Buoyancy Based on The Meaning of Life. 2017;10(4):277-87.
12. Fathi F, GHaedamini F, Soltani A, Ferdosian F. Analysis and Analysis of the Content of the Fourth Science Book of the Elementary School with the Technique of William Rumi. The First National Conference on Educational Sciences and Psychology; Marvdasht
13. Kamran F, Nazeri S. The study of the relationship between social health and quality of life in students of Islamic Azad University, Central Tehran. Social research. 2017;9(34):59-81.
14. Keivanlo F, Binesh M. [The Relationship between Social Health and Organizational Health in Education Case Study: Sabzevar Education Department]. The first international conference on management, accounting and economics, electronically; Shiraz: Hakim Sharif University of Science and Technology.
15. Sharbatian H, Tawafi P. [Sociological study of indicators of social well-being of citizens of Mashhad city]. Socio-cultural studies of Khorasan. 2017;10(4):115-37.
16. Nourian Najaf Abadi M, Jahangir N. [The Relationship between Social Trust and Mental Health (Case Study: Tiran and Kroon Teachers)]. Quart J Histor Socio. 2011;3(2):35-59.
17. Abedini Baltork M, Nili MR. [Analyzing the role of constructivism as a new learning approach in the elementary textbooks]. Research in Curriculum Planning 2014;11(13):6-17.
18. Sujatmiko IG, Pattinasarany IRI, Upaya G, Nihayah RW. Social Well-being Research and Policy in Indonesia. The Senshu Social Well-being Review. 2016;3:75-92.
19. Mousawi Y. [The phenomenon of reducing social solidarity in metropolis]. Planning and space alignment. 2002;6(4):113-33.
20. Omidi M, Haghighian M, Hashemianfar SY. Social health and its functions in urban communities. Urban sociological studies. 2018;7(24):157-88.
21. Motevaseli M, Zbiri H. Social cohesion, the source of economic development. Local Development. 2014;5(2):49-74.
22. Woolcock M. What Distinctive Contribution Can Social Cohesion Make to Development Theory, Research and Policy? . World Bank, OECD Conference; Paris2011.
23. Toghyani M, Moradi Basiri A. [Critical Analysis of the Common Pattern of General Education in Financial Literacy in terms of Islamic Economics]. Islamic Economic Studies. 2017;8(2):227-60
24. Peighami A, Torani H. [The role of economics curriculum in the world public education program: Provide an action plan for a neglected curriculum]. Educational innovations. 2012;9(37):31-52.
25. Atrkar Roshan S. [Investigating the Role of Participation Bonds in Financing in Iran]. First International Management and Accounting Conference with Valuations Approach; Tehran2016.
26. Howseh T. [Information Domain. Human nature from the perspective of the Quran]. Shamim Yas Journal. 2008;60:23-5.
27. Emam jome F. [Sociological Analysis of Social and Cultural Solidarity in Iran]. Soial Science. 2008;11:96-103.
28. Farokhnezhad Afshar P, Foroughan M, Vedadhi AA, Ghazi Tabatabaei M. Relationship Between Social Function and Social Well-Being in Older Adults. Iranian Rehabilitation J. 2017;15(2):135-40. DOI: 10.18869/ nrip.irj.15.2.135
29. Puntscher S, Hauser C, Walde J, Tappeiner G. The Impact of Social Capital on Subjective Well-Being: A Regional Perspective. J Happiness Studies. 2014;16(5):1231-46. DOI: 10.1007/s10902-014-9555-y
30. Matsushima M, Matsunaga Y. Social Capital and Subjective Well-Being in Japan. VOLUNTAS: International Journal of Voluntary and Nonprofit Organizations. 2015; 26(4):1016-45. DOI: 10.1007/ s11266-015-9581-3
31. Cicognani E, Pirini C, Keyes C, Joshanloo M, Rostami R, Nosratabadi M. Social Participation, Sense of Community and Social Well Being: A Study on American, Italian and Iranian University Students. Social Indicators Research. 2007;89(1):97-112. DOI: 10.1007/s11205-007-9222-3

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پژوهش سلامت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Health Research Journal

Designed & Developed by : Yektaweb