دوره 1، شماره 2 - ( 12-1394 )                   جلد 1 شماره 2 صفحات 123-131 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hatef B, Yaribeygi H, Meftahi G H, Shiri S. Individual and Community Values Conflict with the Approach of Cognitive Science and Reduction Strategies to Increase Mental Health; an Opinion Study . hrjbaq. 2016; 1 (2) :123-131
URL: http://hrjbaq.ir/article-1-37-fa.html
هاتف بشری، یاری بیگی حبیب، مفتاحی غلامحسین، شیری سجاد. تعارض ارزشهای فرد و جامعه با رویکرد علوم شناختی و راهکارهای کاهش آن برای افزایش سلامت روانی؛ یک مطالعه نظریه پردازی. مجله پژوهش سلامت. 1394; 1 (2) :123-131

URL: http://hrjbaq.ir/article-1-37-fa.html


مرکز تحقیقات علوم اعصاب دانشگاه علوم پزشکی بقیه اله تهران ایران ، boshrahatef@yahoo.com
چکیده:   (4507 مشاهده)

طبقه بندی ارزشی انسان بر اساس تجربیات درکی (فیزیکی و هیجانی) و آموزش‏هایی است که می بیند. سطح بندی ارزشی باورها به دریافت پاداش و دوری از آسیب وابسته است و در طول زندگی تغییر می‏کند. اگر فرد بین آنچه که تجربیات گذشته و آموزش‏هایش پیش بینی می‏کرد و آنچه اتفاق می‏افتد تضاد پاداشی و تنبیهی ببیند، دچار تناقض می‏شود. محل درک تناقضات یا همان احساس انتخاب با ریسک بالا در قشر سینگولیت قدامی مغز شناسایی شده است. احساس تناقض بنوعی بکارگیری روندهای تصمیم‏گیری جدید در مغز برای تغییر را فعال می‏کند. در واقع در یک مکانیزم تطابقی فرد طبقه بندی ارزشی باورهای خود را تغییر می‏دهد تا کمتر دچار تناقض شود. احساس تناقض مداوم ایجاد استرس و نا‏امنی به ‏دنبال دارد. این ناامنی سلامت ذهن را بخطر می‏اندازد. در افراد مختلف، میزان تطابق پذیری دریک طیف توزیع نرمال در جامعه متغیر است. در نتیجه اکثر جامعه به سمت تطابق‏ پذیری با ارزشهای عرف حاکم سوق پیدا می‏کنند، در حالیکه الزاما این ارزشهای حاکم منطبق بر فطرت و سلامت ذهنی نیست. بنابراین اصلاح ارزش های حاکم بر جامعه قدم مهم و اساسی در تامین سلامت روانی یک جامعه از دیدگاه عملکرد شناختی مغز است.

متن کامل [PDF 636 kb]   (1873 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۴/۱۲/۲۵ | ویرایش نهایی: ۱۳۹۸/۸/۲۱ | پذیرش: ۱۳۹۵/۲/۴ | انتشار: ۱۳۹۵/۳/۴

فهرست منابع
1. O'Connor BP, Dvorak T. Conditional associations between parental behavior and adolescent problems: A search for personality–environment interactions. Journal of Research in Personality. 2001;35(1):1-26.
2. Falk EB, Hyde LW, Mitchell C, Faul J, Gonzalez R, Heitzeg MM, et al. What is a representative brain? Neuroscience meets population science. Proceedings of the National Academy of Sciences. 2013;110(44):17615-22.
3. Crocker LD, Heller W, Warren SL, O'Hare AJ, Infantolino ZP, Miller GA. Relationships among cognition, emotion, and motivation: implications for intervention and neuroplasticity in psychopathology. Front Hum Neurosci. 2013;7:261.
4. Moyal N, Henik A, Anholt GE. Cognitive strategies to regulate emotions-current evidence and future directions. Front Psychol. 2014;4:1019.
5. Salzman CD, Fusi S. Emotion, cognition, and mental state representation in amygdala and prefrontal cortex. Annu Rev Neurosci. 2010;33:173-202.
6. Brophy J. Goal Theorists Should Move on From Performance Goals. Educational Psychologist. 2005;40(3):167-76.
7. Elliot AJ. Approach and avoidance motivation and achievement goals. Educational Psychologist. 1999;34(3):169-89.
8. Jamieson L. Cognitive dissonance: progress on a pivotal theory in social psychology. Edited By Eddie Harmon-Jones & Judson Mills. American Psychological Association distributed by The Eurospan Group, 1999, ISBN 1-55798-565-0. Criminal Behaviour and Mental Health. 2001;11(S1):S34-S7.
9. Rolls ET. A biased activation theory of the cognitive and attentional modulation of emotion. Front Hum Neurosci. 2013;7:74.
10. Eisenberg N. Altruistic Emotion, Cognition, and Behavior (PLE: Emotion): Psychology Press; 2014.
11. Haken H. Principles of brain functioning: a synergetic approach to brain activity, behavior and cognition: Springer Science & Business Media; 2013.
12. Wyer RS. Stereotype activation and inhibition: Advances in social cognition: Psychology Press; 2013.
13. Zou L, Zhang Y, Yuan L, Qian N, Zhou R. Emotion cognitive reappraisal research based on simultaneous recording of EEG and BOLD responses. Advances in Neural Networks–ISNN 2013: Springer; 2013. p. 52-9.
14. Banks SJ, Eddy KT, Angstadt M, Nathan PJ, Phan KL. Amygdala–frontal connectivity during emotion regulation. Social Cognitive and Affective Neuroscience. 2007;2(4):303-12.
15. Sylvester CM, Corbetta M, Raichle ME, Rodebaugh TL, Schlaggar BL, Sheline YI, et al. Functional network dysfunction in anxiety and anxiety disorders. Trends Neurosci. 2012;35(9):527-35.
16. Silvetti M, Alexander W, Verguts T, Brown JW. From conflict management to reward-based decision making: actors and critics in primate medial frontal cortex. Neurosci Biobehav Rev. 2014;46 Pt 1:44-57.
17. Sporns O. Contributions and challenges for network models in cognitive neuroscience. Nat Neurosci. 2014;17(5):652-60.
18. Cohen MX, Heller AS, Ranganath C. Functional connectivity with anterior cingulate and orbitofrontal cortices during decision-making. Brain Res Cogn Brain Res. 2005;23(1):61-70.
19. Meichenbaum D. Cognitive behaviour modification. Cognitive Behaviour Therapy. 1977;6(4):185-92.
20. Beck JS. Cognitive behavior therapy: Basics and beyond: Guilford Press; 2011.
21. Dreisbach G, Fischer R. The role of affect and reward in the conflict-triggered adjustment of cognitive control. Front Hum Neurosci. 2012;6:342.
22. Bonugli R, Lesser J, Escandon S, Browne G, Cashin A, Graham I, et al. experiences of cognitive behavioural therapy. Mental Health Practice. 2013;17(3):13.
23. Administration SS. Social security programs throughout the world: Asia and the Pacific: Government Printing Office; 2013.
24. Maurer U, Tackmann B, Coretti S. Key Exchange with Unilateral Authentication: Composable Security Definition and Modular Protocol Design. IACR Cryptology ePrint Archive. 2013;2013:555.
25. Matusitz JA. Terrorism & communication: A critical introduction: Sage Loa Angeles; 2013.
26. Brooks DJ. What is security: Definition through knowledge categorization. Security Journal. 2010;23(3):225-39.
27. Benson SG, Dundis SP. Understanding and motivating health care employees: integrating Maslow's hierarchy of needs, training and technology. Journal of nursing management. 2003;11(5):315-20.
28. McLeod S. Maslow's hierarchy of needs. Available from interne t: http://www simplypsychology org/maslow html. 2007.
29. Poston B. Maslow’s hierarchy of needs. surgical technologist. 2009:348.
30. Harries T. Feeling secure or being secure? Why it can seem better not to protect yourself against a natural hazard. Health, risk & society. 2008;10(5):479-90.
31. Zalenski RJ, Raspa R. Maslow's hierarchy of needs: a framework for achieving human potential in hospice. Journal of palliative medicine. 2006;9(5):1120-7.
32. Cobern WW. Worldview theory and conceptual change in science education. 1996.
33. Greenberg J, Pyszczynski T, Solomon S, Rosenblatt A, Veeder M, Kirkland S, et al. Evidence for terror management theory II: The effects of mortality salience on reactions to those who threaten or bolster the cultural worldview. Journal of personality and social psychology. 1990;58(2):308.
34. Nicholi Jr AM. Definition and Significance of a Worldview. دستینه of spirituality and worldview in clinical practice. 2004:1.
35. مرتضی م. جهان بینی توحیدی 1357.
36. جواد م. ترجمه اصول کافی: ولی‌عصر; 1375.
37. جعفری اشحمب. تحف العقول عن آل الرسول صلی‌الله علیهم: دار الکتب الاسلامیه; 1380. 496 p.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پژوهش سلامت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Health Research Journal

Designed & Developed by : Yektaweb