دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران ، (dr.bayrami@yahoo.com)
چکیده: (165 مشاهده)
مقدمه: بهزیستی روانشناختی و شادکامی مؤلفههایی را تشریح میکند که اشاره به سلامت روان یا عملکرد مثبت دارد. بنابراین، تعریف شادکامی صرفاً به بهزیستی هیجانی محدود نمی شود؛ زیرا که عناصر دیگری نظیر عناصر شناختی در شادکامی دخیل میباشد. این مطالعه با هدف بررسی نقش مولفه های بهزیستی روانشناختی در پیش بینی شادکامی انجام شد.
مواد و روش ها: این پژوهش از نوع توصیفی تحلیلی است. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان کارشناسی دانشگاه تبریز در سال تحصیلی 98-1397 بود که 174 نفر به روش نمونه گیری قضاوتی انتخاب شدند. برای جمعآوری دادههای پژوهش از مقیاس بهزیستی روانشناسی ریف و مقیاس شادکامی آکسفورد (OHI) استفاده شد.
نتایج: در این مطالعه 119 نفر (4/68 درصد) زن و 55 نفر (6/31 درصد) مرد به عنوان نمونه حضور داشتند. میانگین و انحراف معیار سن آزمودنی ها به ترتیب 71/3 ± 00/22 سال بود. نتایج حاصل از ضرایب همبستگی نشان داد که بین مؤلفههای بهزیستی روانشناختی با شادکامی رابطه معنی داری وجود دارد (05/0>P). براساس نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی 7/19 درصد از واریانس شادکامی توسط مؤلفههای بهزیستی روانشناختی تبیین گردید. همچنین با توجه به ضرایب بتا و مقدار t، مؤلفه پذیرش خود، تسلط بر محیط و ارتباط مثبت با دیگران در سطح 05/0 P< معنادار بود.
نتیجه گیری: با توجه به نتایج، دانشجویانی که از بهزیستی روانشناختی بیشتری برخورداند، به عبارتی به درجه ای از خودپذیری رسیدهاند، تاحدودی قادر به کنترل استرسها و فشارهای روانی هستند و مهارت لازم در برقراری روابط مؤثر با دیگران را کسب کردهاند، احساس رضایت درونی بیشتری از خود دارند و در نتیجه شادکامی بیشتری را تجربه خواهند کرد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1398/6/10 | ویرایش نهایی: 1401/4/26 | پذیرش: 1400/8/11 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1401/3/18 | انتشار: 1401/4/26