XML English Abstract Print


گروه آسیب شناسی ورزشی و حرکات اصلاحی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران،ایران ، (Farideh_babakhani@yahoo.com)
چکیده:   (127 مشاهده)
مقدمه: طراحی برنامه های حرکتی مناسب از مهمترین عوامل کمک به دانش آموزان کم توان ذهنی می باشد. هدف از تحقیق حاضر، بررسی و تاثیر ماندگاری دوازده هفته تمرینات عضلات مرکزی با توپ فیزیوبال بر تعادل و تغییر انحنای لوردوز در دانش آموزان دخترکم توان ذهنی آموزش پذیر بود.
مواد و روش ها: نمونه آماری این پژوهش 30 دانش‌آموز دخترکم‌توان ذهنی با دامنه سنی 12-10 سال بودند که در دو گروه 15 نفری تجربی (ناهنجاری لوردوز) و کنترل (بدون ناهنجاری برای ارزیابی تعادل) قرار گرفتند. برای ارزیابی زاویای لوردوز از خط کش منعطف و برای تعادل پویا از آزمون y استفاده شد. آزمودنی ها یک برنامه تمرینی که شامل تمرین های ثبات مرکزی با توپ فیزیوبال را 3 بار در هفته به مدت 12 هفته دریافت کردند. داده ها توسط آزمون t همبسته و مستقل با سطح معناداری  (0.05≥P) تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها: پس از 12 هفته تمرین، بهبود معنی‌داری در ناهنجاری لوردوز کمری گروه تجربی نسبت به پیش از دوره تمرینات ثبات مرکزی با توپ فیزیوبال ایجاد شد (0.05≥P). تمرین با توپ فیزیوبال درگروه تجربی، منجر به بهبود تعادل و عملکرد بهتر نسبت به گروه کنترل شد. تعادل پس از تمرینات درهر دو گروه تجربی و کنترل در جهت قدامی و خلفی داخلی معنادار بوده است (0.05≥P). در تعادل خلفی خارجی هر دو گروه تفاوت معناداری مشاهده نشد.
نتیجه گیری: استفاده از توپ فیزیوبال در تمرینات ثبات مرکزی می تواند به عنوان روشی موثر در کاهش زاویه لوردوز کمری و مداخله‌ای سودمند در جهت بهبود تعادل در دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی باشد. 
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1398/10/14 | ویرایش نهایی: 1399/4/17 | پذیرش: 1399/3/11 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1399/4/17

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پژوهش سلامت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Health Research Journal

Designed & Developed by : Yektaweb