دوره 5، شماره 3 - ( 4-1399 )                   جلد 5 شماره 3 صفحات 168-179 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hoseini M, Yousefi B, Khazaei A A. Market Analysis and Consumer Behavior of Energizer Supplements Consumers among Male and Female Athletes. hrjbaq. 2020; 5 (3) :168-179
URL: http://hrjbaq.ir/article-1-406-fa.html
حسینی مهری، یوسفی بهرام، خزایی علی اشرف. تحلیل بازار و رفتار مصرف‌کنندگان مکمل‌های ورزشی در میان مردان و زنان ورزشکار. مجله پژوهش سلامت. 1399; 5 (3) :168-179

URL: http://hrjbaq.ir/article-1-406-fa.html


گروه مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران ، (bahramyoosefy@yahoo.com)
چکیده:   (372 مشاهده)
مقدمه: ﻣﺼﺮف ﻣﻮاد ﻣﺨﺘﻠﻒ انرژی زا و مکمل­ های ورزشی ﺟﻬﺖ ﺑﻬﺒﻮد ﻋﻤﻠﮑﺮد عضلات یک ﻣﺸﮑﻞ ﺑﺰرگ در ﺳﺮاﺳﺮ دﻧﯿﺎ ﻣﺤﺴﻮب ﻣﯽ ﺷﻮد. هدف از مطالعه حاضر، تحلیل بازار و رفتار مصرف کنندگان مکمل های ورزشی در میان مردان و زنان پرورش اندام شهر کرمانشاه بود.
مواد و روش­­ ها: تحقیق حاضر از نوع توصیفی- کاربردی بود. 400 نفر ورزشکار بدنساز زن و مرد با استفاده از نمونه گیری تصادفی به‌عنوان نمونۀ آماری تحقیق انتخاب شدند. ابزار تحقیق شامل پرسشنامه‌ محقق ساخته تحلیل بازار و رفتار مصرف کننده بود. نظرهای متخصصان به‌منظور تعیین روایی صوری و محتوایی ابزارهای تحقیق و آزمون آلفای کرونباخ به‌منظور تعیین پایایی ابزارها به‌ کار گرفته شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین و انحراف استاندارد) و آمار استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون در سطح معنی­داری 0.05≥P) با استفاده از SPSS و همچنین تحلیل مسیر به وسیله نرم‌افزار لیزرل استفاده شد.
یافته­ ها: نتایج مطالعه نشان داد که 2/65 % از مردان و 66/36 % از زنان در حال حاضر عادت به مصرف استروئیدهای­ آنابولیک داشتند. مکمل برند کارن با  23 % و اپکس با 19 % در بین مردان و برند اپکس با 25 % و کارن با  17 % نسبت به سایر برندها در بین زنان بیشتر مصرف می­ شدند. همچنین نتایج مطالعه حاضر نشان داد وضعیت بازار مصرف­ کنندگان اثر معناداری بر مولفه­ های رفتار مصرف­ کننده­ گان داشته و در کلیه متغیرهای تاثیر گذار بازار، کیفیت مکمل­ های ورزشی اثر زیادی بر خرید، رضایت و باور مشتریان دارند.
نتیجه ­گیری: با توجه به نتایج مطالعه حاضر، آگاهی از عوارض این داروها در ورزشکاران بدنساز مرد و زن بسیار پایین بود. بنابراین آموزش ورزشکاران در مورد عوارض مکمل­ های ورزشی و اجرای طرح‌های تحقیقاتی در تغییر  نگرش نسبت به مصرف این داروها توصیه می­ گردد. از سوی دیگر، به شرکت­ های تولیدکننده مکمل­ ها می ­توان توصیه کرد که به عوامل بازار (کیفیت، قیمت، باور و تبلیغات) به خصوص افزایش کیفیت در محصولات خود توجه بیشتری کنند.
متن کامل [PDF 1427 kb]   (68 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1398/10/25 | ویرایش نهایی: 1399/6/5 | پذیرش: 1399/4/11 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1399/4/24 | انتشار: 1399/6/2

فهرست منابع
1. Juhn M. Popular sports supplements and ergogenic aids. Sports Med. 2003;33(12):921-39. DOI: 10.2165/ 00007256-200333120-00004 PMID: 12974658
2. Fraleigh WP. Performance-Enhancing Drugs in Sport: The Ethical Issue. J Philosophy of Sport. 1984;11(1):23-8. DOI: 10.1080/00948705.1984.9714410
3. Javidnezhad S, Hamidi M. Impermissible application of drugs in sports. Tehran: Iranian Puplisher; 1993.
4. Esfangreh A, Azarbaijani M, Habibi B. Effects of mentha piperita inhalation on some factors of physical and movement performance of male athletes students. Ovidius University Annals, Series Physical Education & Sport/Science, Movement & Health. 2011;11(1):22-30.
5. Zakeri A. The frequency of infertility following anabolic steroid in bodybuilders in Tehran in 2010. Iranian J Obstetrics, Gynecology and Infertility. 2012;15(2):31-8.
6. Lee MY, Kim YK, Fairhurst A. Shopping value in online auctions: Their antecedents and outcomes. J Retailing and Consumer Services. 2009;16(1):75-82. DOI: 10.1016/j. jretconser.2008.11.003
7. Meyer KE, Thu Tran YT. Market Penetration and Acquisition Strategies for Emerging Economies. Long Range Planning. 2006;39(2):177-97. DOI: 10.1016/j.lrp. 2006.04.004
8. Kargarfard M, Kashi A. Prevalence of use anabolic androgenic steroid and awareness of Isfahan University students about their side effect. Quarterly J fundamentals of mental health. 2007;8(1-2):73-82.
9. Kristiansen M, Levy-Milne R, Barr S, Flint A. Dietary supplement use by varsity athletes at a Canadian university. Int J Sport Nutr Exerc Metab. 2005;15(2):195-210. DOI: 10.1123/ijsnem.15.2.195 PMID: 16089277
10. Naghdi H, Mohammadi S. Prevalence and awareness of the side effects of anabolic steroid use among school students in Kurdistan, 2012. J Kermanshah Univ Med Sci. 2013;17(3):206-9.
11. Arazi H, Hosseini R. The prevalence of anabolic-androgenic steroids abuse, knowledge and attitue of their side effects, and attitude toward them among the bodybuilding athletes in Rasht. J Guilan University of Medical Sciences. 2011;20(80):34-41.
12. Oke A, Kamolshotiros P, Popoola O, Ajagbe A, Olujobi J. Consumer behavior towards decision making and loyalty to particular brands. International Review of Management and Marketing. 2016;6:43-52.
13. Pappas N. Marketing strategies, perceived risks, and consumer trust in online buying behaviour. J Retailing & Consumer Services. 2016;29:92-103. DOI: 10.1016/j. jretconser.2015.11.007
14. Pansari A, Kumar V. Customer engagement: the construct, antecedents, and consequences. J Academy of Marketing Science. 2016;45(3):294-311. DOI: 10.1007/ s11747-016-0485-6
15. Srinivasan S, Rutz OJ, Pauwels K. Paths to and off purchase: quantifying the impact of traditional marketing and online consumer activity. J Academy of Marketing Science. 2015;44(4):440-53. DOI: 10.1007/s11747-015-0431-z
16. Kuo Y-F, Wu C-M, Deng W-J. The relationships among service quality, perceived value, customer satisfaction, and post-purchase intention in mobile value-added services. Computers in Human Behavior. 2009;25(4):887-96. DOI: 10.1016/j.chb.2009.03.003
17. Malshe A, Agarwal MK. From Finance to Marketing: The Impact of Financial Leverage on Customer Satisfaction. J Marketing. 2015;79(5):21-38. DOI: 10.1509/jm.13.0312
18. Han H, Hyun SS. Customer retention in the medical tourism industry: Impact of quality, satisfaction, trust, and price reasonableness. Tourism Management. 2015;46:20-9. DOI: 10.1016/j.tourman.2014.06.003
19. Alavi SA, Rezaei S, Valaei N, Wan Ismail WK. Examining shopping mall consumer decision-making styles, satisfaction and purchase intention. The International Review of Retail, Distribution and Consumer Research. 2015;26(3):272-303. DOI: 10.1080/09593969.2015. 1096808
20. Dai H, Luo X, Liao Q, Cao M. Explaining consumer satisfaction of services: The role of innovativeness and emotion in an electronic mediated environment. Decision Support Systems. 2015;70:97-106. DOI: 10.1016/j.dss. 2014.12.003
21. Jin N, Line ND, Merkebu J. The Impact of Brand Prestige on Trust, Perceived Risk, Satisfaction, and Loyalty in Upscale Restaurants. J Hospitality Marketing & Management. 2015;25(5):523-46. DOI: 10.1080/ 19368623.2015.1063469
22. Beerli A, Martín JD. Factors influencing destination image. Annals of Tourism Research. 2004;31(3):657-81. DOI: 10.1016/j.annals.2004.01.010
23. Davvetas V, Sichtmann C, Diamantopoulos A. The impact of perceived brand globalness on consumers' willingness to pay. Inter J Research in Marketing. 2015;32(4):431-4. DOI: 10.1016/j.ijresmar.2015.05.004
24. Lu L-C, Chang H-H, Chang A. Consumer Personality and Green Buying Intention: The Mediate Role of Consumer Ethical Beliefs. J Business Ethics. 2013;127(1):205-19. DOI: 10.1007/s10551-013-2024-4
25. Gotlieb JB, Sarel D. The influence of type of advertisement, price, and source credibility on perceived quality. J Academy of Marketing Science. 1992;20 (3):253-60. DOI: 10.1007/bf02723412

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پژوهش سلامت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Health Research Journal

Designed & Developed by : Yektaweb