دوره 5، شماره 3 - ( 4-1399 )                   جلد 5 شماره 3 صفحات 152-161 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Fathi F, Khezri A, Khanjani M S, Sharifi H, Abdi K. Investigating the Responsibility in Health System, a Review Study. hrjbaq. 2020; 5 (3) :152-161
URL: http://hrjbaq.ir/article-1-420-fa.html
فتحی فرشاد، خضری علی، خانجوانی محمد سعید، شریفی هانیه، عبدی کیانوش. بررسی وضعیت پاسخ‌گویی در نظام سلامت، یک مطالعه مروری. مجله پژوهش سلامت. 1399; 5 (3) :152-161

URL: http://hrjbaq.ir/article-1-420-fa.html


گروه اقتصاد سلامت، دانشکده مدیریت واطلاع رسانی پزشکی ، کمیته تحقیقات دانشجویی، قطب علمی و آموزشی مدیریت سلامت ایران، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران ، arkoroya@gmail.com
چکیده:   (439 مشاهده)
مقدمه: تاکید بر حقوق انسان در دریافت خدمات بهداشتی-درمانی، زمانی اهمیت می‌یابد که آسیب پذیری بیمار، او را به آسانی درمعرض تخلفات قرار می‌دهد. اهمیت حقوق بیمار و توجه به آن زمانی پررنگ‌تر شد که پاسخ‌گویی به انتظارات غیردرمانی بیماران به عنوان یکی از اهداف نظام‌های سلامت درگزارش جهانی سلامت سال2000 ذکر گردید.
مواد و روش‌ها: در این مطالعه، کلیه مقالات منتشر شده بین سال‌های 2000 تا 2016 بودند که با استفاده از کلید واژه‌های پاسخ‌گویی، خدمات سلامت و نظام سلامت در بانک‌های اطلاعاتی داخلی و خارجی یافت شدند. به منظور جمع‌آوری داده‌ها از فرم استخراج داده‌ها که براساس هدف پژوهش طراحی شده بود استفاده گردید. نتیجه این جستجو دستیابی به 39 مقاله مرتبط با موضوع بود که نهایتا 21 مقاله به علت دارا نبودن معیارهای ورود حذف شدند و 18 مقاله وارد مطالعه شدند.  
یافته‌ها: در پی ارزیابی پاسخ‌گویی در سیستم سلامت، همکاری بیشتر بیماران با اعضای تیم درمان، رضایت از کیفیت خدمات، رضایت از عملکرد پرسنل سلامت ایجاد شد. همچنین بررسی پاسخ‌گویی درمراکز ارائه‌دهنده خدمات سلامت اهمیت بسیار زیادی دارد و در تخصیص منابع و تدوین استراتژی‌های اصلاحی به مدیریت هر چه بهتر خدمات شایانی می‌کند.
نتیجه گیری: با توجه به وضعیت کنونی پاسخ‌گویی درمراکز ارائه‌دهنده خدمات سلامت و اهمیت آن، تقویت ابعاد دارای نقاط ضعف باید در اولویت کاری مدیران و سیاست‌گذاران سلامت قرار گیرد.
واژه‌های کلیدی: پاسخگویی، نظام سلامت، خدمات سلامت.
متن کامل [PDF 1546 kb]   (119 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1399/1/3 | ویرایش نهایی: 1399/6/5 | پذیرش: 1399/3/12 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1399/4/18 | انتشار: 1399/6/2

فهرست منابع
1. Collier JE, Bienstock CC. A Conceptual Framework for Measuring E-Service Quality. Creating and Delivering Value in Marketing. Springer. 2015:158-62. DOI: 10.1007/978-3-319-11848-2_52
2. Stalder T, Kirschbaum C, Kudielka BM, Adam EK, Pruessner JC, Wust S, et al. Assessment of the cortisol awakening response: Expert consensus guidelines. Psychoneuroendocrinology. 2016;63:414-32. DOI: 10. 1016/j.psyneuen.2015.10.010 PMID: 26563991
3. Javadi M, Yaghoobi M, Raiesi A, Mandegar H, Ayoobian A. A study of non-medical aspects of health services provided to patients in selected hospitals of Isfahan. Responsiveness. 2011.
4. Mills JA, Durham J, Packirisamy V. Rehabilitation services in disaster response. Bull World Health Organ. 2017; 95(2):162-4. DOI: 10.2471/BLT.15.157024 PMID: 28250521
5. Constantino J, Gruber C. Social responsiveness scale (SRS). Western Psychological Services Torrance, CA. 2012.
6. Bracci E, Llewellyn S. Accounting and accountability in an Italian social care provider. Accounting, Auditing & Accountability Journal. 2012;25(5):806-34. DOI: 10. 1108/09513571211234268
7. Fazaeli S, Ahmadi M, Rashidian A, Sadoughi F. A framework of a health system responsiveness assessment information system for iran. Iran Red Crescent Med J. 2014;16(6):e17820. DOI: 10.5812/ircmj.17820 PMID: 25068051
8. Valentine N, De Silva A, Kawabata K, Darby C, Murray C, Evans D. Health system responsiveness: concepts, domains and operationalization. Health systems performance assessment: debates, methods and empiricism Geneva. World Health Organization. 2003:573-96.
9. Maillet E, Mathieu L, Sicotte C. Modeling factors explaining the acceptance, actual use and satisfaction of nurses using an Electronic Patient Record in acute care settings: an extension of the UTAUT. Int J Med Inform. 2015;84(1):36-47. DOI: 10.1016/j.ijmedinf.2014.09.004 PMID: 25288192
10. Darby C, Valentine N, De Silva A, Murray C. strategy on measuring responsiveness. World Health Organization (WHO). 2003.
11. Murthy R. Building women's capacities: Interventions in gender transformation: Sage Publications Pvt. Ltd; 2001.
12. Peters BG, Pierre J. Citizens Versus the New Public Manager. Administration & Society. 2016;32(1):9-28. DOI: 10.1177/00953990022019335
13. Li L, O'Brien K. The struggle over village elections. 2018.
14. Beard JR, Officer A, de Carvalho IA, Sadana R, Pot AM, Michel JP, et al. The World report on ageing and health: a policy framework for healthy ageing. The Lancet. 2016; 387(10033):2145-54. DOI: 10.1016/s0140-6736(15) 00516-4
15. Amiri E, Heidari K, Khezri A, Imani A, Faraji-Khiavi F. A survey of job satisfaction among staff of Jundishapur medical teaching hospitals in Ahvaz; based on Herzberg's two-factor model. Depiction of Health. 2019;8(1):3-10.
16. Weisburd D, Telep CW. Hot Spots Policing. J Contemporary Criminal Justice. 2014;30(2):200-20. DOI: 10.1177/1043986214525083
17. Ghorbaninia R, Khezri A, Kamali S, Ghorbani N. Survey of Nurses'satisfaction with the Healthcare Reform Plan at Pasteur Hospital of Bam, Iran, 2016. 2017.
18. Williams B. Patient satisfaction: A valid concept? Social Science & Medicine. 1994;38(4):509-16. DOI: 10.1016/ 0277-9536(94)90247-x
19. Gostin L, Hodge J, Valentine N, Nygren-Krug H. The domains of health responsiveness: a human rights analysis. Organization WH. 2003.
20. Valentine N, Darby C, Bonsel GJ. Which aspects of non-clinical quality of care are most important? Results from WHO's general population surveys of "health systems responsiveness" in 41 countries. Soc Sci Med. 2008; 66(9):1939-50. DOI: 10.1016/j.socscimed.2007.12.002 PMID: 18313822
21. Zahedi Shams Al-Sadat K-N. Future Studies of Nongovernmental Organizations Responsible for the Health and Environment of Iran 1404.
22. Bramesfeld A, Wedegartner F, Elgeti H, Bisson S. How does mental health care perform in respect to service users' expectations? Evaluating inpatient and outpatient care in Germany with the WHO responsiveness concept. BMC Health Serv Res. 2007;7:99. DOI: 10.1186/1472-6963-7-99 PMID: 17605786
23. Ugurluoglu O, Celik Y. How responsive Turkish health care system is to its citizens: the views of hospital managers. J Med Syst. 2006;30(6):421-8. DOI: 10. 1007/s10916-005-9006-8 PMID: 17233154
24. Peltzer K, Phaswana-Mafuya N. Patient experiences and health system responsiveness among older adults in South Africa. Glob Health Action. 2012;5:1-11. DOI: 10. 3402/gha.v5i0.18545 PMID: 23195515
25. Njeru MK, Blystad A, Nyamongo IK, Fylkesnes K. A critical assessment of the WHO responsiveness tool: lessons from voluntary HIV testing and counselling services in Kenya. BMC Health Serv Res. 2009;9:243. DOI: 10.1186/1472-6963-9-243 PMID: 20028540
26. DeSilva U, D'Arcangelo G, Braden VV, Chen J, Miao GG, Curran T, et al. The human reelin gene: isolation, sequencing, and mapping on chromosome 7. Genome Res. 1997;7(2):157-64. DOI: 10.1101/gr.7.2.157 PMID: 9049633
27. Vitrai J. Inequalities in health systems' responsiveness: a joint World Health Survey report based on data from selected central European countries. Study report. Geneva, WHO. 2007.
28. Kowal P, Naidoo N, Williams SR, Chatterji S. Performance of the health system in China and Asia as measured by responsiveness. Health. 2011;03(10):638-46. DOI: 10.4236/health.2011.310108
29. Hoffmann K, De Gelder R, Hu Y, Bopp M, Vitrai J, Lahelma E, et al. Trends in educational inequalities in obesity in 15 European countries between 1990 and 2010. Int J Behav Nutr Phys Act. 2017;14(1):63. DOI: 10.1186/s12966-017-0517-8 PMID: 28482914
30. Üstün T, Chatterji S, Mechbal A, Murray C. The world health surveys. Health systems performance assessment: debates, methods and empiricism Geneva. World Health Organization. 2003;797.
31. Mohammadi Ali K. Patients' Viewpoints on Accountability in Outpatient Clinics of Zanjan Educational Centers.
32. Rashidian A, Kavosi Z, Majdzadeh R, Pourreza A, Pourmalek F, Arab M, et al. Assessing health system responsiveness: a household survey in 17th district of tehran. Iran Red Crescent Med J. 2011;13(5):302-8. PMID: 22737485
33. Nasiripour A, Tabibi S, Gohari M, Mahboubi M. Dimensions of Accountability from The Perspective of Educational Hospital Staff. J Rafsanjan University of Medical Sciences. 2013;12(5):377-88.
34. M A. Responsiveness of the health service delivery system to children with developmental disabilities and the factors affecting 2007.3(4):174-9.
35. Javadi M, Yaghoobi M, Raiesi A, Mandegar HA, Ayoobian A. A study of non-medical aspects of health services provided to patients in selected hospitals of Isfahan: responsiveness. 2011.
36. Piroozi B, Mohamadi Bolban Abad A, Moradi G. Assessing health system responsiveness after the implementation of health system reform: a case study of Sanandaj, 2014-2015. Iranian J Epidemiology. 2016; 11(4):1-9.
37. A f. Assessing non-medical expectations of mental health care users in Iran. 2012;2(3):180-4.
38. Al-Abri R, Al-Balushi A. Patient satisfaction survey as a tool towards quality improvement. Oman Med J. 2014; 29(1):3-7. DOI: 10.5001/omj.2014.02 PMID: 24501659
39. Gakidou E, Murray C, Frenk J. Measuring preferences on health system performance assessment. Geneva: World Health Organization; 2000. GPE Discussion Paper Series, 20.
40. De Silva A, Valentine N. A framework for measuring responsiveness: World Health Organization Geneva; 2000

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پژوهش سلامت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Health Research Journal

Designed & Developed by : Yektaweb