XML English Abstract Print


گروه اقتصاد سلامت، دانشکده مدیریت واطلاع رسانی پزشکی ، کمیته تحقیقات دانشجویی، قطب علمی و آموزشی مدیریت سلامت ایران، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران ، arkoroya@gmail.com
چکیده:   (130 مشاهده)
مقدمه: تاکید بر حقوق انسان در دریافت خدمات بهداشتی-درمانی، زمانی اهمیت می‌یابد که آسیب پذیری بیمار، او را به آسانی درمعرض تخلفات قرار می‌دهد. اهمیت حقوق بیمار و توجه به آن زمانی پررنگ‌تر شد که پاسخ‌گویی به انتظارات غیردرمانی بیماران به عنوان یکی از اهداف نظام‌های سلامت درگزارش جهانی سلامت سال2000 ذکر گردید.
مواد و روش‌ها: در این مطالعه، کلیه مقالات منتشر شده بین سال‌های 2000 تا 2016 بودند که با استفاده از کلید واژه‌های پاسخ‌گویی، خدمات سلامت و نظام سلامت در بانک‌های اطلاعاتی داخلی و خارجی یافت شدند. به منظور جمع‌آوری داده‌ها از فرم استخراج داده‌ها که براساس هدف پژوهش طراحی شده بود استفاده گردید. نتیجه این جستجو دستیابی به 39 مقاله مرتبط با موضوع بود که نهایتا 21 مقاله به علت دارا نبودن معیارهای ورود حذف شدند و 18 مقاله وارد مطالعه شدند.  
یافته‌ها: در پی ارزیابی پاسخ‌گویی در سیستم سلامت، همکاری بیشتر بیماران با اعضای تیم درمان، رضایت از کیفیت خدمات، رضایت از عملکرد پرسنل سلامت ایجاد شد. همچنین بررسی پاسخ‌گویی درمراکز ارائه‌دهنده خدمات سلامت اهمیت بسیار زیادی دارد و در تخصیص منابع و تدوین استراتژی‌های اصلاحی به مدیریت هر چه بهتر خدمات شایانی می‌کند.
نتیجه گیری: با توجه به وضعیت کنونی پاسخ‌گویی درمراکز ارائه‌دهنده خدمات سلامت و اهمیت آن، تقویت ابعاد دارای نقاط ضعف باید در اولویت کاری مدیران و سیاست‌گذاران سلامت قرار گیرد.
واژه‌های کلیدی: پاسخگویی، نظام سلامت، خدمات سلامت.
     
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1399/1/3 | ویرایش نهایی: 1399/4/18 | پذیرش: 1399/3/12 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1399/4/18

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پژوهش سلامت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Health Research Journal

Designed & Developed by : Yektaweb