دوره 6، شماره 4 - ( 6-1400 )                   جلد 6 شماره 4 صفحات 296-287 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mehrabi D, Rezazadeh M. Qualitative Study of the Content of Health-related TV Shows of “NOSKHEH’’ from IRIB TV1 and “37 Degrees’’ from BBC Persian. hrjbaq. 2021; 6 (4) :287-296
URL: http://hrjbaq.ir/article-1-520-fa.html
مهرابی داود، رضازاده محمد. مطالعه کیفی مقایسه محتوای برنامه‌های سلامت‌محور "نسخه" از شبکه یک‌صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و "37 درجه" از شبکه بی.بی.سی فارسی. مجله پژوهش سلامت. 1400; 6 (4) :296-287

URL: http://hrjbaq.ir/article-1-520-fa.html


پژوهشکده مطالعات فرهنگی و ارتباطات، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایران ، (davood.mehrabi@yahoo.com)
چکیده:   (591 مشاهده)
مقدمه: محتوا عامل اصلی جذب مخاطب است. این عامل در جذب مخاطب برای شبکه‌های سلامت-محور شاخص مهمی محسوب می‌شود. هدف پژوهش حاضر، مطالعه تطبیقی محتوای برنامه‌های سلامت-محور "نسخه" از شبکه یک سیما و "37 درجه" از شبکه بی.بی.سی فارسی و پیشنهاد راهکار تولید محتوای مناسب برای شبکه‌های سلامت-محور داخلی است.
مواد و روش‌ها: 14 قسمت از مجموع 216 برنامه "نسخه" و "37 درجه" به روش نمونه‌گیری سیستماتیک انتخاب شدند. داده‌های جمع‌آوری شده با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
نتایج: از لحاظ ابزارهای تعاملی برنامه 37 درجه از ابزارهای متنوع­تری نسبت به برنامه نسخه - یعنی بهره‌گیری از 5 ابزار تعاملی در مقابل 2 ابزار تعاملی - استفاده کرده است. از لحاظ ویژگی­های محتوایی در برنامه 37 درجه موضوعات و مضمون‌های بیشتری نسبت به برنامه نسخه ارائه شده است. بعبارت دیگر، در حالیکه برنامه 37 درجه از شبکه بی.بی.سی سه حوزه سلامت یعنی سلامت جسمی، سلامت روان و سلامت جنسی را پوشش داده، برنامه نسخه از شبکه یک تنها به حوزه سلامت جسمی پرداخته است.
نتیجه‌گیری: از لحاظ تنوع تولید محتوا و بکارگیری ابزارهای تعاملی با مخاطب، برنامه نسخه از شبکه یک صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران نیازمند توجه جدی به روش های مختلف و به روز جهت ایجاد تعامل مناسب با مخاطب و همچنین پوشش جنبه‌هایی فراتر از سلامت جسمی است. این اقدامات می‌توانند در بهبود عملکرد شبکه‌های سلامت-محور داخلی و جذب مخاطبان شبکه های فارسی زبان خارجی مؤثر باشند.
 
 
متن کامل [PDF 1126 kb]   (148 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/4/28 | ویرایش نهایی: 1400/10/1 | پذیرش: 1400/8/15 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1400/8/25 | انتشار: 1400/9/22

فهرست منابع
1. Adib Y, Azimi M, Matlabi H. Content analysis of Basic Education Development Plan based on the assumption of health system with an emphasis on education. Educ Strategie Med Sci. 2016;9(3):234-47.
2. Bicharanlou A. Media Dinner as a Means of Attracting Audience: A Case Study on “Befarmaid Sham”(Come Dine). Quart Sci J Audio-Visual Media. 2019;13(31):251-70.
3. Mohammadkhani Malkoh M, Fathi E. Review of the content of Persian BBC satellite TV programs. . JCCS. 2011;13:123-54.
4. Toosi Razavi S. Developing health and medical messages in the media and its impact on people's awareness. J Bioethic. 2013;8(3):43-78.
5. Khasheei R, Zoukaee M. Representation of health lifestyle in mass media content analysis of health-related contents produced in four media (Health Radio, Television, Salamat-News Website, Health Weekly Magazine). Communicat Res. 2016;23(85):45-65.
6. Zhou L, Zhang D, Yang C, Wang Y. Harnessing Social Media for Health Information Management. Electron Commer Res Appl. 2018;27:139-51. DOI 10.1016/j.elerap.2017.12.003 PMID: 30147636
7. Rahman M, Curtis SL, Chakraborty N, Jamil K. Women's television watching and reproductive health behavior in Bangladesh. SSM Popul Health. 2017;3:525-33. DOI 10.1016/j.ssmph.2017.06.001 PMID: 29349243
8. Chew F, Palmer S. Television health promotion in four countries. Nutrition. 2005;21(5):634-8. DOI 10.1016/j.nut.2004.09.022 PMID: 15850972
9. Korownyk C, Kolber MR, McCormack J, Lam V, Overbo K, Cotton C, et al. Televised medical talk shows--what they recommend and the evidence to support their recommendations: a prospective observational study. BMJ. 2014;349:g7346. DOI 10.1136/bmj.g7346 PMID: 25520234
10. Wilkin Holley A, Gonzalez C, Tannebaum M. Evaluating Health Storytelling in Spanish-Language Television from a Communication Infrastructure Theory Perspective. Howard J Communicat. 2015;26(4):403-21. DOI 10.1080/10646175.2015.1080637
11. Iman M, Noushadi M. Qualitative content analysis. . Pazhuhesh. 2011;3(2):15-44.
12. Zhang X, Baker K, Pember S, Bissell K. Persuading Me to Eat Healthy: A Content Analysis of YouTube Public Service Announcements Grounded in the Health Belief Model. South Communicat J. 2017;82(1):38-51. DOI 10.1080/1041794x.2016.127825.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پژوهش سلامت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | Health Research Journal

Designed & Developed by : Yektaweb