مقدمه: کیفیت خدمات ارائه شده همواره به عنوان یکی از اصلیترین شاخصهای ارزشیابی در هر سازمانی جهت پیشرفت و موفقیت می باشد. هدف این مطالعه ارزیابی کیفیت ارائه خدمات در مراکز بهداشتی درمانی می باشد.
مواد و روشها: این مطالعه یک مطالعه توصیفی تحلیلی است که میزان رضایت مندی را در مراجعهکنندگان به مراکز بهداشتی درمانی منتخب شهر تهران به صورت تصادفی از طریق پرسشنامه سروکوال مورد مطالعه قرارداد. دادهها با استفاده از نرم افزار spss نسخه 17 و آزمونهای آماری فیشر و کای اسکور مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتایج: تعداد 100 نفر مراجعه کننده مورد مطالعه قرار گرفتند. در همه ابعاد سنجش شده در پرسشنامه سروکوال بین انتظارات و واقعیات موجود تفاوت معناداری دیده شد بجز دسترسی به پزشک در تمام وقت اداری. بیشترین تفاوتها بین انتظارات و واقعیات در حیطه همدلی بود (P=0.001).
نتیجهگیری: بین وضعیت موجود و وضعیت مطلوب کیفیت خدمات درمانی در مرکز بهداشتی درمانی منتخب شهر تهران تفاوت معنادار وجود دارد. همچنین درمان تنها در دارو خلاصه نمیشود و انتظار بیماران از گروه درمانگر علاوه بر دارو درمانی، جلب رضایت و اعتماد بیمار، همدلی و احترام، ابراز علاقه و نیز احساس مسئولیت در برابر وی نیز است.