XML English Abstract Print


گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز، اهواز، ایران ، (abyar68@gmail.com)
چکیده:   (45 مشاهده)

مقدمه: اختلالات‌روانی نه تنها سبب ناکارآمدی می‌شوند، بلکه عملکرد آن­ها را نیز همه زمینه‌ها مختل می­سازند. لذا این پژوهش با هدف اثربخشی آموزش مهارت تحمل‌پریشانی، بهوشیاری، تنظیم‌هیجان و کارآمدی ‌بین فردی بررفتارهای مخاطره‌آمیز و سلامت‌روان کودکان مبتلا به لکنت زبان انجام گرفت.
مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر در قالب یک طرح نیمه تجربی از نوع پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه دارونما بود. جامعه آماری پژوهش شامل مادران دانش‌آموزان پایه دوم ابتدایی مبتلا به لکنت زبان بود. از این تعداد 22 نفر در دو گروه آزمایش و پلاسیبو به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای مبتنی بر ملاک انتخاب شدند. ارزیابی روانی شامل مقیاس تکانشگری بارات (2004)، پرسشنامه افسردگی بک ویراست دوم (2000) و پرسشنامه اضطراب بک (1988) بود. آموزش مهارت‌های رفتاردرمانی دیالکتیک طبق پروتکل درمان لینهان طی 8 جلسه 60 دقیقه‌ای در مورد گروه آزمایش انجام شد. به گروه دارونما، آموزشی داده نشد، ولی درمان این افراد به صورت گردهمایی گروهی 8 جلسه‌ای بود. نمرات پیش آزمون، پس ­آزمون و پیگیری 3  هفته‌ای بعد از دوره آموزش در مورد هر دو گروه به کمک آماره‌های توصیفی و آزمون تحلیل واریانس آمیخته تحلیل شدند.
یافته ها: نتایج حاکی از تاثیر آموزش ها بررفتارهای مخاطره‌آمیز در گروه آزمایش بود. البته در گروه دارونما تفاوت معنادار نبود، ولی در مقیاس افسردگی نمرات گروه دارونما به طور معناداری نسبت به گروه آزمایش رفتاردرمانی دیالکتیک کاهش یافت. همچنین در مقیاس اضطراب بهبودی نسبی در هر دو گروه رفتاردرمانی دیالکتیک و گروه دارونما وجود داشت (P=0/001).
نتیجه‌گیری: برنامه آموزش رفتاردرمانی دیالکتیک می­تواند جزء برنامه ­های مداخلاتی در سطوح گروه ­های کودکان مبتلا به اختلالات کلامی قرار گرفته و سلامت روان دانش آموزان را ارتقاء داده و درد و رنج هیجانی افراد درگیر خانواده را کاهش دهند.
 

     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۵/۸/۸ | ویرایش نهایی: ۱۳۹۸/۴/۱۹ | پذیرش: ۱۳۹۵/۹/۱۷ | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: ۱۳۹۸/۴/۱۹

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پژوهش سلامت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Health Research Journal

Designed & Developed by : Yektaweb