دوره 4، شماره 3 - ( 4-1398 )                   جلد 4 شماره 3 صفحات 145-151 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abyar Z, Ahmadi Nasrabad Sofla S, Mousavi Kia S S, Zamani N. The Effect of Teaching on Tolerance Skills, Awareness, Adjustment and Individual Efficiency on Harmful Remedies, Depression, Anxiety and Stress in Children with Stuttering Language . hrjbaq. 2019; 4 (3) :145-151
URL: http://hrjbaq.ir/article-1-93-fa.html
آبیار ذوالفقار، احمدی نصرآباد سفلی سعید، موسوی کیا سیده صدیقه، زمانی نرگس. تاثیر آموزش مهارت تحمل‌ پریشانی، هوشیاری، تنظیم‌ هیجان و کارآمدی‌ بین فردی بر رفتارهای مخاطره‌آمیز، افسردگی، اضطراب و استرس در کودکان مبتلا به لکنت زبان . مجله پژوهش سلامت. 1398; 4 (3) :145-151

URL: http://hrjbaq.ir/article-1-93-fa.html


گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز، اهواز، ایران ، (abyar68@gmail.com)
چکیده:   (320 مشاهده)

مقدمه: اختلالات‌روانی نه تنها سبب ناکارآمدی می‌شوند، بلکه عملکرد آن­ها را نیز همه زمینه‌ها مختل می­سازند. لذا این پژوهش با هدف اثربخشی آموزش مهارت تحمل‌پریشانی، بهوشیاری، تنظیم‌هیجان و کارآمدی ‌بین فردی بررفتارهای مخاطره‌آمیز و سلامت‌روان کودکان مبتلا به لکنت زبان انجام گرفت.
مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر در قالب یک طرح نیمه تجربی از نوع پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه دارونما بود. جامعه آماری پژوهش شامل مادران دانش‌آموزان پایه دوم ابتدایی مبتلا به لکنت زبان بود. از این تعداد 22 نفر در دو گروه آزمایش و پلاسیبو به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای مبتنی بر ملاک انتخاب شدند. ارزیابی روانی شامل مقیاس تکانشگری بارات (2004)، پرسشنامه افسردگی بک ویراست دوم (2000) و پرسشنامه اضطراب بک (1988) بود. آموزش مهارت‌های رفتاردرمانی دیالکتیک طبق پروتکل درمان لینهان طی 8 جلسه 60 دقیقه‌ای در مورد گروه آزمایش انجام شد. به گروه دارونما، آموزشی داده نشد، ولی درمان این افراد به صورت گردهمایی گروهی 8 جلسه‌ای بود. نمرات پیش آزمون، پس ­آزمون و پیگیری 3  هفته‌ای بعد از دوره آموزش در مورد هر دو گروه به کمک آماره‌های توصیفی و آزمون تحلیل واریانس آمیخته تحلیل شدند.
یافته ها: نتایج حاکی از تاثیر آموزش ها بررفتارهای مخاطره‌آمیز در گروه آزمایش بود. البته در گروه دارونما تفاوت معنادار نبود، ولی در مقیاس افسردگی نمرات گروه دارونما به طور معناداری نسبت به گروه آزمایش رفتاردرمانی دیالکتیک کاهش یافت. همچنین در مقیاس اضطراب بهبودی نسبی در هر دو گروه رفتاردرمانی دیالکتیک و گروه دارونما وجود داشت (P=0/001).
نتیجه‌گیری: برنامه آموزش رفتاردرمانی دیالکتیک می­تواند جزء برنامه ­های مداخلاتی در سطوح گروه ­های کودکان مبتلا به اختلالات کلامی قرار گرفته و سلامت روان دانش آموزان را ارتقاء داده و درد و رنج هیجانی افراد درگیر خانواده را کاهش دهند.
 

متن کامل [PDF 768 kb]   (39 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۵/۸/۸ | ویرایش نهایی: ۱۳۹۸/۵/۲۸ | پذیرش: ۱۳۹۵/۹/۱۷ | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: ۱۳۹۸/۴/۱۹ | انتشار: ۱۳۹۸/۵/۲۷

فهرست منابع
1. Sadock B. Kaplan and Sadock comperehensive Text book of psychiatry. Kindle Edition. Lippincott William & wilkins; 2012.
2. Association AP. Diagnostic and statistical manual of mental disorders. BMC Med. 2013;17:133-7.
3. Ganji M. Abnormal psychology based on DSM-5. Tehran: Savalane pub; 2013.
4. Sartorius N, Leff J, Lopez J, Ibor L, Maj M. O asha A. Family & Mental Disorders RC, translated by A Borjali, B AjilChi, M Salimi. 2012.
5. Association AP. Diagnostic and statistical manual of mental disorders. 3th ed. Washington DC2000.
6. Ann M, Kringshiri L, Johnson C, Davison M. Abnormal Psychology. 12th ed: Washangton Publishing; 2012.
7. David S, Derald W, Stanley S. Understanding abnormal behavior: Washangton Publishing; 2012.
8. Zamani N, Habibi M, Darvishi M. Compare the effectiveness dialectical behavior therapy and cognitive-behavioral group therapy in reducing depression in mothers of children with disabilities. Journal of Arak University of Medical Sciences. 2015;18(94):32-42.
9. Zamani N, Ahmadi V, Ataaei Moghanloo V, Mirshekar S. Comparing the effectiveness of two therapeutic methods of dialectical behavior therapy and cognitive behavior therapy on the improvement of impulsive behavior in the patients suffering from major depressive disorder (MDD) showing a tendency to suicide. Scie J Ilam Univ Medical Scie. 2014;22(5):45-54.
10. Moeller F, Barratt E, Dougherty D, Schmitz J, Swann A. Psychiatric aspects of impulsivity. American journal of psychiatry. 2002;158(11):1783-93.
11. Sadock B, Sadock A. Synopsis of psychiatry behavior and science clinical psychiatry. 9ed ed. New York: Lippincott Williams and Wilkins; 2007.
12. Evenden JL. Varieties of impulsivity. Psychopharmacology. 1999;146(4):348-61.
13. Ekhtiari H, Rezvanfard M, Mokri A. Impulsivity and its different assessment tools: A review of view points and conducted researches. Iranian J Psychiatry & Clinical Psychology. 2008;14(3):247-57.
14. Halgin R, Whitborne S. Abnormal Psychology. Clinical Psychological Disorder 4th ed. New Yourk: McGraw-Hill; 2002.
15. Kessler R, Mcgonagle K, ZHuv S. Ilifetime and 12 – mount prevalence of DSN III –Rpsychiatric disorder in the United States: result of the national comorbidity survey. Arch Gen Psychiatr. 1994(51):8-19.
16. Durand VM, Barlow D. Abnormal Psychology. Third ed ed: Wadsworth; 2002.
17. Olsson MB, Hwang CP. Depression in mothers and fathers of children with intellectual disability. J Intellect Disabil Res. 2001;45(Pt 6):535-43. PMID: 11737541
18. Sperry L. Cognitive behavior therapy of DSM-IV disorder. USA: unner/ Mazel; 1999.
19. Linehan M. Cognitive-behavior treatment of borderline personality 11disorder New York. USA: the Guilford press; 1993.
20. Soler J, Pascual JC, Tiana T, Cebria A, Barrachina J, Campins MJ, et al. Dialectical behaviour therapy skills training compared to standard group therapy in borderline personality disorder: a 3-month randomised controlled clinical trial. Behav Res Ther. 2009;47(5):353-8. DOI: 10.1016/j.brat.2009.01.013 PMID: 19246029
21. Barratt ES, Stanford MS, Kent TA, Alan F. Neuropsychological and cognitive psychophysiological substrates of impulsive aggression. Biological Psychiatry. 1997;41(10):1045-61.
22. Ekhtiari H, Jangouk P, Jannati A, Sahraian M, Lotfi T. Time perception in multiple sclerosis: Evidencesfor behavioral shift. ACTRIMS, Greece. 2005.
23. Beck A, Steer R, Brown G. Manual for the beck depression inventory-II. San Antonio: TX: The psychological corporation 2000.
24. Fathiashtiani A, Dadsetan M. [Psychological Tests personality and Mental Health]. Besat population. 2008.
25. Bohus M, Peterson E, Stiglmayr C, Haff B, Limberger M. Effectiveness of inpatient dialectical behavior therapy for borderline personality disorder: A controll trial. Behav Rese & Therapy. 2004;42(5):487-99.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پژوهش سلامت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Health Research Journal

Designed & Developed by : Yektaweb