دوره 2، شماره 1 - ( 10-1395 )                   جلد 2 شماره 1 صفحات 25-31 | برگشت به فهرست نسخه ها



DOI: 10.18869/acadpub.hrjbaq.2.1.25

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rasooli B, Goudarzi H, Rahmati F, Momivand R. Relationship between Critical Thinking and Information Literacy with Self-Regulation Strategies in Nursing students. hrjbaq. 2017; 2 (1) :25-31
URL: http://hrjbaq.ir/article-1-45-fa.html
رسولی بهنام، گودرزی حسن، رحمتی نجارکلائی فاطمه، مومیوند رحیم. رابطه سواد اطلاعاتی و تفکر انتقادی با راهبردهای خود تنظیمی دانشجویان پرستاری. مجله پژوهش سلامت. 1395; 2 (1) :25-31

URL: http://hrjbaq.ir/article-1-45-fa.html


مرکز تحقیقات بهداشت نظامی، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) ، تهران، ایران ، (fatemeh_rahmaty@yahoo.com)
چکیده:   (1505 مشاهده)

مقدمه: بهبود خود تنظیمی یکی از مهم‌ترین اهداف آموزش پزشکی در عصر فناوری است. هدف تحقیق حاضر بررسی رابطه سواد اطلاعاتی و تفکر انتقادی با  راهبردهای خودتنظیمی دانشجویان می‌باشد.

 مواد و روش‌ها: روش تحقیق  در این  مطالعه توصیفی-همبستگی بود. برای انجام پژوهش 160 نفر از دانشجویان که در سال تحصیلی 94-1393در دانشکده پرستاری مشغول به تحصیل بودند به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسش‌نامه تفکر انتقادی کالیفرنیا فرم «ب» (با روش کودر ریچاردسون و پایایی 67/0) ، پرسشنامه راهبردهای خودتنظیمی (78/0) وپرسشنامه محقق‌ساخته سواد اطلاعاتی (با آلفای کرونباخ پایایی 81/0) استفاده شد. در نهایت داده‌های به دست آمده با استفاده ازنرم افزار  SPSS 21 آزمون همبستگی پیرسون مورد تحلیل قرار گرفت .

یافته ها: یافته‌های ما نشان داد بین سواد اطلاعاتی و تفکر انتقادی با راهبرد های خود تنظیمی رابطه معنادار آماری وجود دارد. همچنین بین خرده مؤلفه‌های ارزشیابی، استنباط، تحلیل، استدلال قیاسی ،استدلال قیاسی و راهبردهای خود تنظیمی رابطه معنادار وجود دارد (P<0/05).

نتیجه‌گیری: با توجه به رابطه معنی‌دار بین سواد اطلاعاتی  و تفکر انتقادی با راهبرد های خود تنظیمی می‌توان نتیجه گرفت که ارتقای راهبرد های خود تنظیمی به فرایند تفکر انتقادی  و سواد اطلاعاتی وابسته است. به ویژه اینکه راهبرد های خود تنظیمی و تفکر انتقادی در دانشجویان رشته‌های پزشکی اهمیتی مضاعف دارد.

متن کامل [PDF 539 kb]   (841 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۵/۳/۲ | ویرایش نهایی: ۱۳۹۵/۱۱/۱۵ | پذیرش: ۱۳۹۵/۱۰/۶ | انتشار: ۱۳۹۵/۱۰/۱۸ | انتشار الکترونیک: ۱۳۹۵/۱۰/۱۸

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پژوهش سلامت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Health Research Journal

Designed & Developed by : Yektaweb