دوره 2، شماره 4 - ( 7-1396 )                   جلد 2 شماره 4 صفحات 263-268 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Safikhangholizadeh S, Moridi H, Abyar Z, Zamani N. The Survey of Effective Communication Skills Training on Anxiety and Social Phobia among Students . hrjbaq. 2017; 2 (4) :263-268
URL: http://hrjbaq.ir/article-1-109-fa.html
صفی‌خان‌قلی‌زاده سیما، مریدی حدیث، آبیار ذوالفقار، زمانی نرگس. بررسی تاثیر آموزش مهارت های ارتباط موثر بر اضطراب و هراس اجتماعی دانشجویان. مجله پژوهش سلامت. 1396; 2 (4) :263-268

URL: http://hrjbaq.ir/article-1-109-fa.html


گروه روان‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز، اهواز، ایران ، (Z.Abyar@gmail.com)
چکیده:   (224 مشاهده)
مقدمه: روابط بین‌فردی بسیار ارزشمندند، به همین دلیل در برابر بسیاری از موانع یا مشکلات آسیب‌پذیر جلوه می­ کنند. تداوم روابط بین‌ فردی سالم و پویا نیازمند یادگیری مهارت­های بین فردی است. لذا هدف پژوهش حاضر بررسی آموزش مهارت­های ارتباط موثر بر اضطراب و هراس اجتماعی دانشجویان بود.
مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با دو گروه آزمایش و کنترل بود. جامعه پژوهش حاضر کلیه دانشجوان دختر دانشگاه آزاد اسلامی همدان در سال 1393 بودند. از این میان تعداد 16 دانشجو که در پرسشنامه‌ی هراس و اضطراب اجتماعی ترنر نمره یک انحراف بالاتر از میانگین را کسب نموده انتخاب گردیده و به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. آموزش مهارت­های ارتباط بین فردی در 8 جلسه 90 دقیقه ­ای در مورد گروه آزمایش انجام شد و به گروه کنترل، آموزشی داده نشد. نمرات پیش آزمون، پس‌آزمون و پیگیری یک ماهه بعد از دوره آموزش در مورد هر دو گروه، با روش تحلیل واریانس چند متغیری و تی مستقل مورد تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: نتایج نشان داد که بین دو گروه آزمایش و کنترل پس از انجام مداخله در مرحله پس آزمون تفاوت معنی­داری وجود دارد (0/001=P). همچنین نتایج نشان داد بین دو گروه آزمایش و کنترل در مرحله پیگیری نسبت به پیش آزمون تفاوت معنی­داری وجود ندارد.
نتیجه‌گیری: به نظر می ­رسد آموزش مهارت­های ارتباطی از طریق تاثیرگذاری بر مولفه ارتباط بین فردی، نشانه های هراس اجتماعی را کاهش می­دهد.
 
متن کامل [PDF 441 kb]   (55 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۵/۹/۲۱ | ویرایش نهایی: ۱۳۹۶/۸/۷ | پذیرش: ۱۳۹۵/۱۱/۲۴ | انتشار: ۱۳۹۶/۷/۱۹ | انتشار الکترونیک: ۱۳۹۶/۷/۱۹

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پژوهش سلامت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Health Research Journal

Designed & Developed by : Yektaweb