دوره 3، شماره 2 - ( 3-1397 )                   جلد 3 شماره 2 صفحات 95-100 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


گروه مشاوره و روانشناسی دانشکده علوم انسانی دانشگاه هرمزگان، بندرعباس؛ ایران ، (EghbaleZarei@gmail.com)
چکیده:   (438 مشاهده)

مقدمه:  کیفیت زندگی در خانواده های دارای کودک معلول معمولا سطح پایینتری از حد نرمل دارد. بنابراین هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش واقعیت درمانی به شیوه­ی گروهی بر افزایش سلامت روان، شادکامی و بهبود کیفیت زندگی والدین دارای کودکان معلول بود.

مواد  و روش‌ها: جامعه آماری پژوهش، کلیه والدین دارای کودکان معلول شهر یاسوج در سال 1394 بود. افراد حاضدر در این پژوهش با استفاده از نمونه‌گیری تصادفی ساده 30 نفر انتخاب شدند که در دو گروه 15 نفر قرار گرفتند.گروه آزمایش تحت مداخله واقعیت درمانی به صورت گروهی در طی 10 جلسه 5/1 ساعته  قرار گرفتند. قبل و بعد از درمان هر دو گروه به پرسش‌نامه‌های مقیاس شادکامی آکسفورد و فرم کوتاه پرسشنامه کیفیت زندگی سازمان جهانی بهداشت پاسخ دادند. داده ها با استفاده از کواریانس تحلیل شدند.

یافته ها: نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس نشان داد آموزش واقعیت درمانی به شیوه‌ی گروهی بر افزایش سلامت روان و شادکامی و بهبود کیفیت زندگی والدین دارای کودکان معلول تأثیر معنی دار داشته است (0.05>P) . همچنین نتایج فرضیات فرعی پژوهش نشان داد که برونداد تحلیل کواریانس تک متغیره برای همه مولفه­ های شادکامی و کیفیت زندگی بین دو گروه تفاوت معناداری وجود دارد (0.001>P).
نتیجه‌گیری: می‌توان این گونه نتیجه گرفت که واقعیت درمانی بر کیفیت زندگی و شادکامی والدین اثر افزایشی داشته است. نتایج این پژوهش می‌تواند برای خانواده درمانگران، روان شناسان بالینی خانواده، سازمان بهزیستی و انجمن حمایت از افراد معلول کمک کننده باشد.

متن کامل [PDF 589 kb]   (107 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۵/۱۰/۱۷ | ویرایش نهایی: ۱۳۹۷/۵/۱۰ | پذیرش: ۱۳۹۵/۱۱/۲۶ | انتشار: ۱۳۹۷/۵/۱۰ | انتشار الکترونیک: ۱۳۹۷/۵/۱۰

فهرست منابع
1. jerald, J. G. (2011). Work, family, and mental health: Testing different models of work– family fit. Journal of Marriage and Family, 65: 248–62.
2. Huver, R. M. E. Otten, R. Vries, H. & Engels, R. (2009). Personality and parenting style in parents of adolescents. Journal of Adolescence,. 33(3):.402-395.
3. Piqueras, JA. Kuhne, W. Vera-Villarroel, P. van Straten, A. & Cuijpers, P. (2011). Happiness and health behaviours in Chilean college students: A cross-sectional survey. BMC public health; 11(1):.443.
4. gelaser, w. (2009). Develop a model for the relationship between job-satisfaction, affective commitment. job discrimination, and leave teachers; 5(3): 121-35. [Persian].
5. Hartsh0n, K. (1992). Job Stress, Burnout, Job Satisfaction, and Intention to Leave Among Registered Nurses Employed in Hospital Setting In The State of Florida. Doctoral Dissertation Defense Presented in Partial Fulfillment of the Requirements for The Degree of Doctor of Philosophy Lynn University.
6. Moghanloo, M. Aguilar-Vafaie, M. (2009). Domain and facets of the five factor model of personality correlates of happiness, mental health and physical health. Iran J Psychiatry Clin Psychol; -15 :290.99.
7. Harelambos, C. G. & halborn, J. (2004). Eldercare responsibilities, interrole conflict, and employee absence: A daily study. Journal of Occupational Health Psychology, 1: 311-18.
8. Loehlin, J. C. (2004). Latent variable models: An introduction to factor, path, and structural analysis (4th ed.). Hillsdale, NJ: Erlbaum.
9. Hills, P. & Argyle, M. (2001). Happiness, introversion-extraversion and happy introverts. Journal of Personality and Individual Differences;. 30(2):.608-595.
10. Kakia, L. (2010). Effect of group counseling based on reality therapy on identity crisis in students of guidance schools. J Fundament Mental Health;1:37-43 . (Persian(
11. Ara, S. (2009). Investigating the effect of corporation of older adult’s in activity of elderly center (Fars Jahandidegan club) on older adult´s quality of life and general health [MSc thesis]. Tehran: The University of SocialWelfare and Rehabilitation Sciences.
12. Kinng, U. & hayendz, A. (2004). Work-family conflict and its relations to well-being: the role of personality as a moderating factor, Personality and Individual Differences: 1669-83.
13. boolding, N. J. (2011). Self-employment, work-family conflict and work-family synergy: Antecedents and consequences. Journal of Small Business and Entrepreneurship, 20(4): 325–34.
14. kastanzeya, R. B. (2007). Principles and practices of structural equation modeling (2ndEds.). New York: Guilford.
15. Barens &, perish. (2006). Work-home conflict among nurses and engineers: Mediating the impact of role stress on burnout and satisfaction at work. Journal of Organizational Behavior; 12: 39-53.
16. Lamber, E. G. neder, L. A. (2006). The impact of work- family conflict on correctional staff: A preliminary study. Criminology & Criminal Justice: An International Journal, 6: 371-87.
17. Liu. (2006). ”Quality of as a social representation in China: A qualitative study”social indicators research, 75:.40-217.
18. Orley, J. & Kuyken, W. (1994). Quality of life assessment: international perspectives. Berlin, Springer– Verlag.
19. Lopez, M. (2005). Parenting styles and self esteem: Clarifying the role of ethnicity. Poster presented at the 85th Annual Western Psychological Association Convention, Portland, OR.
20. peritzela, B. F. (2006). Burnout, Role Conflict, Job Satisfactio & Psychosocial Health Among Hungarian Health Care Staff: A Questionnare Survey. Int. J. Nurs. Stud. 43(3): 308-11.
21. bonomee, N. J. (2000). Work- family conflict and work-family synergy for generation X, baby boomers and matures: Generational differences, predictors, and satisfaction outcomes. Journal of Managerial Psychology, 23(5): 507-23.
22. Zekovic, B. & Renwick, R. (2003). Quality of life the children and adolescents with developmental disabilities: Review of conceptual and methodological issues relevant to public policy. Disabl Soc; 18:.34-19.