دوره 5، شماره 3 - ( 4-1399 )                   جلد 5 شماره 3 صفحات 188-198 | برگشت به فهرست نسخه ها

10.29252/hrjbaq.5.3.188


XML English Abstract Print


گروه روانشناسی، دانشکده‌ی علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی‌ واحد همدان، همدان، ایران. ، (arya.haddadi@gmail.com)
چکیده:   (497 مشاهده)
مقدمه: تاب‌آوری توانایی آموختن، مدیریت و انطباق با شرایط سخت و پاسخ انعطاف‌پذیر به فشارهای زندگی روزانه است. با توجه به اینکه دانشجویان در دوران دانشجویی خود، دچار مسائل عاطفی مانند دوری از خانواده می‌شوند و استقلال در آنها نیاز به مهارت‌های ارتباطی دارد، لذا این پژوهش با هدف بررسی تاثیر گروه درمانی یالوم بر میزان تاب‌آوری و مهارت‌های ارتباطی دانشجویان انجام شد.
مواد و روش‌ها: این مطالعه یک طرح پژوهش نیمه‌‌آزمایشی از نوع پیش‌آزمون پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه‌ی آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان روانشناسی بود که از بین آنها 32 نفر به صورت تصادفی در دو گروه 16 نفره آزمایش و کنترل با توجه به معیار ورود و خروج انتخاب شدند. سپس گروه آزمایش طی 10 جلسه تحت گروه‌درمانی یالوم قرار گرفتند و هر دو گروه به صورت پیش آزمون و پس آزمون به پرسشنامه‌های تاب‌آوری کانر و دیویدسون (2003) و پرسشنامه مهارتهای ارتباطی بارتون (1990) پاسخ دادند. داده‌ها با استفاده از تحلیل کواریانس چند متغیری و تحلیل واریانس تک متغیری در نرم افزار SPSS نسخه 25 تحلیل شدند.
یافته‌ها: نتایج نشان داد، گروه درمانی یالوم موجب بالا رفتن تاب‌آوری شده است (پیش آزمون: 3.51±66.06؛ پس آزمون: 6.71±89.67). همچنین، با استفاده از تحلیل واریانس تک متغیری به وضوح افزایش در نمرات مهارت‌های ارتباطی بعد از اجرای گروه درمانی یالوم (پیش آزمون: 4.32±18.00؛ پس آزمون: 3.53±41.31) مشاهده شد که حاکی از بهبود مهارت‌های ارتباطی در دانشجویان بود.
نتیجه‌گیری: گروه درمانی یالوم بر میزان تاب‌آوری و مهارت‌های ارتباطی دانشجویان موثر بوده و با توجه به اینکه این مهارت‌ها در تصمیم‌گیری‌های بنیادین آنها نقش اساسی دارد و علاوه بر آن منجر به افزایش تاب‌آوری می‌گردد، از داده‌های این پژوهش در راستای افزایش ارتقا سلامت دانشجویان می‌توان بهره برد.
متن کامل [PDF 1239 kb]   (130 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/9/11 | ویرایش نهایی: 1399/6/15 | پذیرش: 1398/10/10 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1399/4/29 | انتشار: 1399/6/2

فهرست منابع
1. Minuchin S, Reiter MD, Borda C. The craft of family therapy: Challenging certainties. Routledge. 2013. DOI: 10.4324/9781315886213
2. Saberi Fard F, Hajiarbabi F. The relationship between family emotional climate with emotional self-regulation and resilience in university’s students. Shenakht J Psychology and Psychiatry. 2019;6(1):49-63. DOI: 10.29252/shenakht.6.1.49
3. Zali M. The novel principles of patient-doctor relationship: the guidelines for good clinical practice proposed on the basis of current views in medical ethics. Tehran: shahid Beheshti University of Medical Sciences. 2008.
4. Shankar RP, Dubey AK, Mishra P, Deshpande VY, Chandrasekhar TS, Shivananda PG. Student attitudes towards communication skills training in a medical college in Western Nepal. Educ Health (Abingdon). 2006;19(1):71-84. DOI: 10.1080/13576280500534693 PMID: 16531304
5. Smith S, Adam D, Kirkpatrick P, McRobie G. Using solution-focused communication to support patients. Nurs Stand. 2011;25(52):42-7. DOI: 10.7748/ns2011. 08.25.52.42.c8675 PMID: 21941806
6. Yousefi F. The relationship between emotional intelligence and communication skills in university students. 2006;3(9):5-13.
7. Hirschberger G, Florian V, Mikulincer M. Strivings for Romantic Intimacy Following Partner Complaint or Partner Criticism: A Terror Management Perspective. J Social & Personal Relationships. 2016;20(5):675-87. DOI: 10.1177/02654075030205006
8. Taormina RJ. Adult Personal Resilience: A New Theory, New Measure, and Practical Implications. Psychological Thought. 2015;8(1):35-46. DOI: 10.5964/psyct.v8i1.126
9. Thiede B. Resilience and development among ultra-poor households in rural Ethiopia. Resilience. 2015;4(1):1-13. DOI: 10.1080/21693293.2015.1094166
10. Bennett JB, Aden CA, Broome K, Mitchell K, Rigdon WD. Team resilience for young restaurant workers: research-to-practice adaptation and assessment. J Occup Health Psychol. 2010;15(3):223-36. DOI: 10.1037/a0019379 PMID: 20604630
11. Hall D, Pearson J. Resilience - giving children the skill to bounce back. Education and Health. 2005;23(1):12-5.
12. Yalom I, Leszcz M. The Theory and Practice of Group Psychotherapy: Basic Books; 1970.
13. Yalom I. The Schopenhauer Cure: Harper Perennial Modern Classics; 2005.
14. Connor KM, Davidson JR. Development of a new resilience scale: the Connor-Davidson Resilience Scale (CD-RISC). Depress Anxiety. 2003;18(2):76-82. DOI: 10.1002/da.10113 PMID: 12964174
15. Bigdeli I, Najafy M, Rostami M. [The Relation of Attachment Styles, Emotion Regulation, and Resilience to Well-being among Students of Medical Sciences]. Iranian Journal of Medical Education. 2013;13(9):721-9.
16. Burton GE. Exercises in management: Houghton Mifflin; 1990.
17. Hosseini Nassab D, Moustafa Pour K. Study of the relationship between school managers' communicative skills with Parsabad school organizational health in 2007-2010. J Instruction and Evaluation. 2012;5(19):27-40.
18. Yalom I, Leszcz M. The Theory and Practice of Group Psychotherapy. 5th ed1970
19. Zamani N, Zamani S, Habibi M. A comparison between the effectiveness of dialectical and cognitive behavioral therapy on the mental health of mother. J Research and Health. 2019;9(1):53-61. DOI: 10.29252/jrh.9.1.53
20. Afshari A, Hashemi Z, Rezaei R. The Comparison of Self-esteem Level and Social Health of Empowered and Un-empowered Female-headed Households Covered by Welfare Organization. Quarterly Journal of Women and Society. 2019;10(39):1-16.
21. Friborg O, Sorlie T, Rosenvinge JH. Breast cancer: a manual for a proposed group treatment integrating evidence based resilience factors. Psychol Rep. 2005;97(1):77-97. DOI: 10.2466/pr0.97.1.77-97 PMID: 16279308
22. Taghipour B, Barzegaran R. The effectiveness of group existencetherapy on self-compassion and resilience of mothers with children with intellectual disability. Knowledge & Research in Applied Psychology. 2019;20(2):100-9. DOI: 10.30486/jsrp.2019.665339
23. Sedighi S, Makvand Hosseini S, Ghanbari Hashem Abadi B. The Effectiveness of Group Therapy. Knowledge & Research in Applied Psychology. 2017;17(3):36-44.