دوره 2، شماره 1 - ( 10-1395 )                   جلد 2 شماره 1 صفحات 49-55 | برگشت به فهرست نسخه ها



DOI: 10.18869/acadpub.hrjbaq.2.1.49

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Motaghed Z, Davoudi Monfared E, Mohazab Turabi S, Nemati I, Mousavi A, Eshraghi R, et al . Assessment of Quality of Services in Health Centers from the perspective of Clients by SERVQUAL Method. hrjbaq. 2017; 2 (1) :49-55
URL: http://hrjbaq.ir/article-1-76-fa.html
معتقد زهرا، داودی منفرد عصمت، مهذب ترابی سامان، نعمتی ابراهیم، موسوی علیرضا، اشراقی راضیه، و همکاران.. ارزیابی کیفیت ارائه خدمات در مراکز منتخب بهداشتی- درمانی از دیدگاه مراجعین به روش سروکوال . مجله پژوهش سلامت. 1395; 2 (1) :49-55

URL: http://hrjbaq.ir/article-1-76-fa.html


گروه پزشکی اجتماعی، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله، تهران، ایران ، (davoudimonfared@gmail.com)
چکیده:   (1267 مشاهده)

مقدمه: کیفیت خدمات ارائه شده همواره به عنوان یکی از اصلی‌ترین شاخص‌های ارزشیابی در هر سازمانی جهت پیشرفت و موفقیت می باشد. هدف این مطالعه ارزیابی کیفیت ارائه خدمات در مراکز بهداشتی درمانی  می باشد.

مواد و روشها: این مطالعه یک مطالعه توصیفی تحلیلی است که میزان رضایت مندی را در مراجعه‌کنندگان به مراکز بهداشتی درمانی منتخب شهر تهران به صورت تصادفی از طریق پرسشنامه سروکوال مورد مطالعه قرارداد. داده‌ها با استفاده از نرم افزار spss نسخه 17 و آزمون‌های آماری فیشر و کای اسکور مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

نتایج: تعداد 100 نفر مراجعه کننده مورد مطالعه قرار گرفتند. در همه ابعاد سنجش شده در پرسشنامه سروکوال بین انتظارات و واقعیات موجود تفاوت معناداری دیده شد بجز دسترسی به پزشک در تمام وقت اداری. بیشترین تفاوتها بین انتظارات و واقعیات در حیطه همدلی بود (P=0.001).

نتیجه‌گیری: بین وضعیت موجود و وضعیت مطلوب کیفیت خدمات درمانی در مرکز بهداشتی درمانی منتخب شهر تهران تفاوت معنادار وجود دارد. همچنین درمان تنها در دارو خلاصه نمی‌شود و  انتظار بیماران از گروه درمان‌گر علاوه بر دارو درمانی، جلب رضایت و اعتماد بیمار، همدلی و احترام، ابراز علاقه و نیز احساس مسئولیت در برابر وی نیز است.

متن کامل [PDF 427 kb]   (631 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۵/۶/۲۰ | ویرایش نهایی: ۱۳۹۵/۱۱/۱۵ | پذیرش: ۱۳۹۵/۸/۲۷ | انتشار: ۱۳۹۵/۱۰/۱۸ | انتشار الکترونیک: ۱۳۹۵/۱۰/۱۸

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پژوهش سلامت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Health Research Journal

Designed & Developed by : Yektaweb