دوره 3، شماره 1 - ( 10-1396 )                   جلد 3 شماره 1 صفحات 1-7 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rahim Moumivand R, GHorbani M, momeni rad A, Rahmati Najarkolaei F, rasouli B. Therapeutic Effect of Multimedia Education on Self-Efficacy and Academic Burnout of Children with Educable Mental Retardation. hrjbaq. 2018; 3 (1) :1-7
URL: http://hrjbaq.ir/article-1-96-fa.html
مومیوند رحیم، قربانی مریم، مومنی راد اکبر، رحمتی نجارکلائی فاطمه، رسولی بهنام. تاثیر درمانی آموزش چندرسانه ای بر خودکارآمدی و فرسودگی تحصیلی کودکان مبتلا به ناتوانی ذهنی آموزش پذیر. مجله پژوهش سلامت. 1396; 3 (1) :1-7

URL: http://hrjbaq.ir/article-1-96-fa.html


مرکز تحقیقات بهداشت نظامی، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله، تهران، ایران ، (fatemeh_rahmaty@yahoo.com)
چکیده:   (1236 مشاهده)
مقدمه: ارتقای بهداشت روانی محیط مدارس به عنوان یکی از مهمترین ابعاد توسعه و بهسازی منابع انسانی بوده و در چند دهه اخیر نیز توجه سازمان­های آموزشی را جلب کرده است. مطالعه حاضر با هدف اثربخشی ابزار چندرسانه­ ای محقق ساخته بر فرسودگی تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی دانش­ آموزان ناتوان ذهنی آموزش پذیر انجام شد.
مواد و روش‌ها: این مطالعه نیمه ­آزمایشی با طرح پیش­ آزمون-پس­ آزمون با گروه کنترل در سال 1394 اجرا شد. جامعه مورد مطالعه از دانش ­آموزان پسر ناتوان ذهنی مقطع دبیرستان استان البرز شامل 40 دانش ­آموز که از طریق نمونه­ گیری تمام شمار انتخاب و در دو گروه مداخله و کنترل (20 نفری) به صورت تصادفی گنجانده شدند. گروه مداخله در طول یک ترم با ابزار چندرسانه ای پایا مورد آموزش قرار گرفتند. ابزارهای جمع­ آوری اطلاعات، پرسشنامه فرسودگی تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی بود. برای تحلیل داده ­ها از روش تحلیل کوواریانس یک طرفه (Ancova) استفاده شد.
یافته‌ها: داده ها نشان دادند که اثر گروه برای خرده­ مقیاس­های هیجانی، بدبینی، ناکارآمدی درسی و خودکارآمدی تحصیلی معنادار بوده است (0/01=P ). بدین معنا که مداخله مورد استفاده در پژوهش حاضر بر روی متغیرهای مذکور از لحاظ آماری تاثیرگذار بود.
نتیجه‌گیری: آموزش چندرسانه ­ای بر فرسودگی تحصیلی و خودکارآمدی تأثیر دارد. به این صورت که خودکارآمدی تحصیلی را افزایش و منجر به کاهش فرسودگی تحصیلی می­گردد. بنابراین، این شیوه آموزش می­تواند در کنار سایر مداخلات آموزشی در بهبود عملکرد دانش ­آموزان دارای ناتوانی ذهنی آموزش ­پذیر مورد استفاده قرار گیرد.
 
متن کامل [PDF 480 kb]   (213 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۵/۸/۱۲ | ویرایش نهایی: ۱۳۹۷/۱/۲۷ | پذیرش: ۱۳۹۵/۱۰/۲۷ | انتشار: ۱۳۹۶/۱۰/۱۶ | انتشار الکترونیک: ۱۳۹۶/۱۰/۱۶

فهرست منابع
1. Rastega A, Zare H, Sarmadi M, Hosseni F. Analytical approach to student perceptions of the classroom and academic negligence: a comparative study of traditional and virtual training courses Tehran University. J New Appr Educ Res. 2013;4(16):151-64.
2. Aral N, Ursoy F. Chidren in Need of Special Education and Introduction to Special Education. 1st ed. Istanbul: Morpa Press; 2007.
3. Zimmerman BJ, Cleary TJ. Adolescents’ development of personal agency: The role of self-efficacy beliefs and self-regulatory skill. Information Age Publishing; 2006. p. 45-69.
4. Huang C. Self-concept and academic achievement: a meta-analysis of longitudinal relations. J Sch Psychol. 2011;49(5):505-28. doi: 10.1016/j.jsp.2011.07.001 pmid: 21930007
5. Carroll A, Houghton S, Wood R, Unsworth K, Hattie J, Gordon L, et al. Self-efficacy and academic achievement in Australian high school students: the mediating effects of academic aspirations and delinquency. J Adolesc. 2009;32(4):797-817. doi: 10.1016/j.adolescence.2008. 10.009 pmid: 19027942
6. Beattie DK, Rodway A, Ainley T, Davies AH. Implications of ITU bed non-availability and the centralisation of vascular services in the treatment of ruptured abdominal aortic aneurysm. Current U.K. practice. Eur J Vasc Endovasc Surg. 2002;24(6):553-4. pmid: 12443756
7. Akin A. Self-efficacy, achievement goals, and depression, anxiety, and stress: a structural equation modeling. World Appl Sci J. 2008;3(5):725-32.
8. Toppinen-Tanner S, Ojajarvi A, Vaananen A, Kalimo R, Jappinen P. Burnout as a predictor of medically certified sick-leave absences and their diagnosed causes. Behav Med. 2005;31(1):18-27. doi: 10.3200/BMED.31.1.18-32 pmid: 16078523
9. David AP. Examining the relationship of personality and burnout in college students: The role of academic motivation. Educ Meas Eval Rev. 2010;1:90-104.
10. Naami A. The relationship between quality of learning experience with academic burnout among MA students of Shahid Chamran University of Ahvaz. J Psychol Stud. 2009;5(3):117-34.
11. Yang H-J. Factors affecting student burnout and academic achievement in multiple enrollment programs in Taiwan’s technical–vocational colleges. Int J Educ Dev. 2004;24(3):283-301. doi: 10.1016/j.ijedudev.20 03.12.001
12. Griffiths P, Bennett J, Smith E. The size, extent and nature of the learning disability nursing research base: a systematic scoping review. Int J Nurs Stud. 2009;46(4):490-507. doi: 10.1016/j.ijnurstu.2008.05.0 09 pmid: 18842263
13. Richey R. Reflections on the 2008 AECT Definitions of the Field. Tech Trends. 2008;52(1):24-5. doi: 10.1007/s11528-008-0108-2
14. Lowenthal P, Wilson BG. Labels DO Matter! A Critique of AECT’s Redefinition of the Field. Tech Trends. 2009;54(1):38-46. doi: 10.1007/s11528-009-0362-y
15. Kim MS, Blair KS, Lim KW. Using tablet assisted Social Stories to improve classroom behavior for adolescents with intellectual disabilities. Res Dev Disabil. 2014;35(9):2241-51. doi: 10.1016/j.ridd.2014.05.011 pmid: 24927518
16. Nader-Grosbois N, Lefevre N. Self-regulation and performance in problem-solving using physical materials or computers in children with intellectual disability. Res Dev Disabil. 2011;32(5):1492-505. doi: 10.1016/j.ridd. 2011.01.020 pmid: 21367576
17. Chen YN, Lin CK, Wei TS, Liu CH, Wuang YP. The effectiveness of multimedia visual perceptual training groups for the preschool children with developmental delay. Res Dev Disabil. 2013;34(12):4447-54. doi: 10.1016/j.ridd.2013.09.023 pmid: 24120756
18. Golzari Z. [The effect of the instructional design and software engineering researcher on student learning math middle school girls in Tehran and compare the two traditional teaching methods]. Tehran: University of Tarbiat Moalem; 2004.
19. Zarei Zavaraki I, Jafarkhani F. [Educational Multimedia and its role in special education]. Except Educ. 2009;12(98-99):22-30.
20. Mayer R. Cognitive theory of multimedia learning. In: Mayer R, editor. The Cambridg handbook of multimedia learning. Cambridge: Cambridge University Press; 2005. p. 31-48.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پژوهش سلامت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | Health Research Journal

Designed & Developed by : Yektaweb