XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rahim Moumivand R, GHorbani M, momeni rad A, Rahmati Najarkolaei F, rasouli B. Therapeutic Effect of Multimedia Education on Self-Efficacy and Academic Burnout of Children with Educable Mental Retardation. hrjbaq. 2018; 3 (1)
URL: http://hrjbaq.ir/article-1-96-fa.html
مومیوند رحیم، قربانی مریم، مومنی راد اکبر، رحمتی نجارکلائی فاطمه، رسولی بهنام. تاثیر درمانی آموزش چندرسانه ای بر خودکارآمدی و فرسودگی تحصیلی کودکان مبتلا به ناتوانی ذهنی آموزش پذیر. مجله پژوهش سلامت. 1396; 3 (1)

URL: http://hrjbaq.ir/article-1-96-fa.html


مرکز تحقیقات بهداشت نظامی، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله، تهران، ایران ، (fatemeh_rahmaty@yahoo.com)
چکیده:   (55 مشاهده)
مقدمه: ارتقای بهداشت روانی محیط مدارس به عنوان یکی از مهمترین ابعاد توسعه و بهسازی منابع انسانی بوده و در چند دهه اخیر نیز توجه سازمان­های آموزشی را جلب کرده است. مطالعه حاضر با هدف اثربخشی ابزار چندرسانه­ ای محقق ساخته بر فرسودگی تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی دانش­ آموزان ناتوان ذهنی آموزش پذیر انجام شد.
مواد و روش‌ها: این مطالعه نیمه ­آزمایشی با طرح پیش­ آزمون-پس­ آزمون با گروه کنترل در سال 1394 اجرا شد. جامعه مورد مطالعه از دانش ­آموزان پسر ناتوان ذهنی مقطع دبیرستان استان البرز شامل 40 دانش ­آموز که از طریق نمونه­ گیری تمام شمار انتخاب و در دو گروه مداخله و کنترل (20 نفری) به صورت تصادفی گنجانده شدند. گروه مداخله در طول یک ترم با ابزار چندرسانه ای پایا مورد آموزش قرار گرفتند. ابزارهای جمع­ آوری اطلاعات، پرسشنامه فرسودگی تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی بود. برای تحلیل داده ­ها از روش تحلیل کوواریانس یک طرفه (Ancova) استفاده شد.
یافته‌ها: داده ها نشان دادند که اثر گروه برای خرده­ مقیاس­های هیجانی، بدبینی، ناکارآمدی درسی و خودکارآمدی تحصیلی معنادار بوده است (01/0=P ). بدین معنا که مداخله مورد استفاده در پژوهش حاضر بر روی متغیرهای مذکور از لحاظ آماری تاثیرگذار بود.
نتیجه‌گیری: آموزش چندرسانه ­ای بر فرسودگی تحصیلی و خودکارآمدی تأثیر دارد. به این صورت که خودکارآمدی تحصیلی را افزایش و منجر به کاهش فرسودگی تحصیلی می­گردد. بنابراین، این شیوه آموزش می­تواند در کنار سایر مداخلات آموزشی در بهبود عملکرد دانش ­آموزان دارای ناتوانی ذهنی آموزش ­پذیر مورد استفاده قرار گیرد.
 
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۵/۸/۱۲ | ویرایش نهایی: ۱۳۹۶/۱۰/۱۶ | پذیرش: ۱۳۹۵/۱۰/۲۷ | انتشار: ۱۳۹۶/۱۰/۱۶ | انتشار الکترونیک: ۱۳۹۶/۱۰/۱۶

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پژوهش سلامت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Health Research Journal

Designed & Developed by : Yektaweb