DOI: 10.18869/acadpub.hrjbaq.2.2.67

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mousavi Kia S S, Abyar Z, Ahmadi Nasrabad Soflai S, Zamani N. The Effect of Anger Management Skills Training on Semi clinical Symptoms of Premenstrual Dysphoric Syndrome. hrjbaq. 2017; 2 (2) :67-75
URL: http://hrjbaq.ir/article-1-99-fa.html
موسوی کیا سیده صدیقه، آبیار ذوالفقار، احمدی نصرآباد سفلی سعید، زمانی نرگس. بررسی تاثیر آموزش مهارت مدیریت خشم بر علایم نیمه بالینی سندرم ملال پیش از قاعدگی. مجله پژوهش سلامت. 1395; 2 (2) :67-75

URL: http://hrjbaq.ir/article-1-99-fa.html


گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز، اهواز، ایران ، (z.abyar68@gmail.com)
چکیده:   (446 مشاهده)

مقدمه: سندرم پیش از قاعدگی مجموعه‌ای بزرگ از علائم جسمی، روحی و هیجانی است که در راس آن افسردگی، اضطراب و رفتارهای پرخاشگرانه قرار دارند. لذا این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی مهارت مدیریت خشم بر این علایم در دختران کلاس هفتم مبتلا به سندرم پیش از قاعدگی انجام گرفت.

مواد و روش‌ها‌: در یک بررسی تک‌ موردی آزمایشی از نوع خط پایه چندگانه، فرایند درمان بر روی چهار دختر نوجوان کلاس هفتم و هشتم به صورت پیش از مداخله، حین مداخله و پس از مداخله انجام گرفت. داده های به دست آمده با استفاده از مقیاس واحدهای ذهنی ناراحتی (SUDs, 1996)، پرسشنامه ویرایش دوم افسردگی (BDI-II, 2008)، پرسشنامه اضطراب بک (BAI, 1992) و مقیاس تکانشگری بارت (BIS, 1994) ارزیابی شدند، برای عینی‌سازی میزان بهبودی از فرمول درصد بهبودی استفاده شد. AO نمره پرسشنامه مورد سنجش در خط پایه، A1 نمره همان پرسشنامه در جلسه آخر و DA% میزان تغییرات آن است.

یافته‌ها: نتایج ما نشان داد آموزش مهارت مدیریت خشم منجر به بهبودی آزمودنی‌ها در واحدهای ذهنی ناراحتی در هر 4 آزمودنی تا حد 50% می‌گردد. در متغیر نمره افسردگی، آزمودنی‌ اول پایین‌تر از بقیه بود و میزان بهبودی کلی در آزمودنی ها 43% بود. در متغیر اضطراب، در آزمودنی‌های دوم، سوم و چهارم به ترتیب از بیشترین تا کمترین تاثیر بهبودی دیده شد. اثربخشی مدیریت خشم در آزمودنی اول معنادار نبود. اما در متغیر تکانشگری نیز در هر 4 آزمودنی اثربخشی معنادار دیده شد.

نتیجه‌گیری: هرچند که این مطالعه فاقد گروه کنترل بود، اما یافته‌های پژوهش حاضر دلالت بر تعمیم‌پذیری بالای یافته‌های مربوط به رفتارهای مخاطره‌آمیز داشت. در نهایت می‌توان گفت که آموزش مهارت‌های زندگی، روش‌درمانی موثری بوده، اما برای بررسی بیشتر اثربخشی آن، مطالعات ارزیابی کنترل شده‌ در جهت رسیدن به نتیجه قطعی لازم است.

متن کامل [PDF 501 kb]   (78 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۵/۸/۱۷ | ویرایش نهایی: ۱۳۹۶/۳/۱۲ | پذیرش: ۱۳۹۵/۱۰/۵ | انتشار: ۱۳۹۵/۱۲/۱۶ | انتشار الکترونیک: ۱۳۹۵/۱۲/۱۶

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پژوهش سلامت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Health Research Journal

Designed & Developed by : Yektaweb