دوره 1، شماره 1 - ( 11-1394 )                   جلد 1 شماره 1 صفحات 59-67 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nehrir B, Ebadi A, Vanaki Z, Khademolhosseini M. Application of Action Research in Nursing Science Education. hrjbaq. 2016; 1 (1) :59-67
URL: http://hrjbaq.ir/article-1-27-fa.html
نحریر بتول، عبادی عباس، ونکی زهره، خادم الحسینی محمد، مختاری نوری جمیله. کاربرد اقدام پژوهی در آموزش علوم پرستاری . مجله پژوهش سلامت. 1394; 1 (1) :59-67

URL: http://hrjbaq.ir/article-1-27-fa.html


مرکز تحقیقات علوم رفتاری، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی بقیه ا...(عج)، تهران، ایران ، Ebadi1347@yahoo.com
چکیده:   (7119 مشاهده)

مقدمه: پژوهش های اقدام محورشامل اقدام پژوهی و اقدام پژوهی مشارکتی در دهه های اخیر به عنوان یک روش شناسی مهم برای مداخله، تغییر و توسعه در میان گروه ها و اجتماعات شناخته شده است و در حال حاضر توسط برنامه های دانشگاهی زیادی در سراسر جهان پیگیری می شود. در این مقاله، ضمن بیان تاریخچه و تعریف این نوع پژوهش مختصری هم روش کاربرد آن در آموزش علوم پرستاری شرح  داده می شود. 

مواد و روش ها: این مقاله نوعی مطالعه مروری روایتی است که در آن جمع آوری اطلاعات از طریق جستجو در اینترنت (Pubmed, Google scholar, Medline  ) صورت گرفت. از بین مقالات محدود به زبان انگلیسی و فارسی، بدون محدودیت زمان 38 مقاله بدست آمد که از میان آن ها 9 مقاله ی مرتبط با کلید واژه ها انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند.

نتایج: یافته­ های این مطالعه دلالت به این موضوع دارند که انجام اقدام پژوهی باعث بهبود و ارتقاء کیفیت علوم پرستاری، نوآوری های آموزشی، مشارکت های تیمی و توسعه ی یادگیری می­ شود.

نتیجه گیری : اقدام پژوهی باعث ارتقای کیفیت خدمات مراقبتی و بالینی، کار گروهی، ارتباط، مدیریت بالینی ، تشویق گروه بالین به حسابرسی عملکرد و شناخت نیازهای آموزشی خویش، تغییر محیط بالینی، تغییر در مدیریت سازمانی مرتبط با سلامت، آموزش به مددجو و ارتقاء کیفیت نظام سلامت می شود .

واژه‌های کلیدی: اقدام پژوهی، آموزش پرستاری
متن کامل [PDF 790 kb]   (4450 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1394/11/5 | ویرایش نهایی: 1398/8/21 | پذیرش: 1394/11/5 | انتشار: 1394/11/5

فهرست منابع
1. Atashzadeh Shourideh F, Hassani P. Action research: A way to improving quality nursing practice. iranian journal of nursing research. 2011;6(21); 48-57 (persian).
2. Haghani F, Azarbarzin M. Active learning: An approach for reducing theory-practice gap in nursing. Iranian journal of medical education.2012;11(9):79-90(persian).
3. landers M. The theory- practice gap in nursing: the role of the nurse teacher. Journal of advanced nursing. 2000; 32(6):1550-6.
4. Conway J, FitzGerald M. Processes, outcomes and evaluation: Challenges to practice development in gerontological nursing. Journal of Clinical Nursing. 2004; 13 (3): 121-7.
5. Hassani P, Khorasani P. Location of action research in the nursing research. The 2nd National Congress on Qualitative Research in Health Sciences; 17-19 feb 2010.
6. Berg b. qualitative research methods for the social science. Qualitative Research Methods - collection, organization, and analysis strategies, 2011; p.179-83.
7. streubert h, carpenter d. action research method. qualitative research in nursing Advancing the humanistic imperativen. third ed., 2003;p.253-68.
8. Lofman P, Pelkonen M, Pietila A. Ethical issues in participatory action research. Scandinavian Journal of Caring Science. 2004; 18(3): 333-40.
9. Loth C, Schippers G, Hart H, Wijngaart G. Enhancing the quality of nursing care in methadone substitute clinics using action research: a process evaluation. Journal of Advanced Nursing. 2007; 57 (4): 422-31.
10. Creswell J. action research design. educational research planning ,conducting and evaluating quqntitative and qualitative research. 2012; p.523-7.
11. hien t. Why is action research suitable for education? VNU Journal of Science, Foreign Languages. 2009; 106-97:25.
12. Soh K, Davidson PM, Leslie G. Action research studies in the intensive care setting: A systematic review. International Journal of Nursing Studies. 2011; 68-258:48.
13. Streubert Speziale H, Carpenter D. Qualitative Research in Nursing-Advancing the Humanistic Imperative. 4rd Edition. Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins ed 2007.
14. Nikbakht Nasrabadi A, Parsa Yekta Z, Barimnejad L. Research development in Tehran Nursing and Midwifery School, 2004: an action research Journal of hayat. 2005;11(13),5.)persian(
15. Marlow A, Spratt C, Reilly A. Collaborative action learning: A professional development model for educational innovation in nursing. Nurse Education in Practice.2008; 89-184:8.
16. Vaiyavutjamai p, Charoenchai s, Ponmanee s, Danpakdee a, Chotivachira b. Collaborative action research to promote reflective thinking among higher education students. Procedia - Social and Behavioral Sciences. 2012;739:44-7.
17. Bernadette IE, Chiarella M, Donoghue J. plan, do, study, act cycles as an alternate to actionresearch for clinically based inquiry. International Journal of Research in Nursing. 2013;4(2):34-9.
18. Burhans L, Alligood M. Quality nursing care in the words of nurses. J Adv Nurs. 2010; 66(8):1689-97.
19. Corbett A, Francis K, Chapman Y. Feminist-informed participatory action research: A methodology of choice for examining critical nursing issues. International Journal of Nursing Practice. 2007;13(2):81-8.
20. Lee-Hsieh J, Kuo C, Ysai Y. An Action Research on the Development of a Caring curriculum in Taiwan. Journal of Nursing Education. 2004; 43 (9):391-400.
21. j St, Vhidi r, Jannati a. Improve the quality of graduate education in health services management with a view to Action Research. Journal of Medical Education Development 2011;4(2)(persian).
22. Golaghaie f, Bastani f, Farahani m. Establishment of sustainable patient health education in clinical care: An action research study. Journal of Kermanshah University of Medical Sciences. 2013; 17(2):121-30.
23. Mortazavi H, Mohammadnejad E, Tabatabaee A. Action research: a way for nursing development in future. Journal of North Khorasan University of Medical Sciences. 2014; 6(1):215-22 (persian(.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پژوهش سلامت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 CC BY-NC 4.0 | Health Research Journal

Designed & Developed by : Yektaweb