XML English Abstract Print


گروه روانشناسی،واحد نجف اباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف اباد، ایران ، (abbas_haghayegh@yahoo.com)
چکیده:   (97 مشاهده)
مقدمه: مطالعه حاضر با هدف بررسی مدل ساختاری اضطراب سلامت بر اساس راهبردهای مثبت و منفی تنظیم هیجان با توجه به نقش واسطه­ای ناگویی هیجانی در دانشجویان پزشکی صورت گرفت.
مواد و روش‌ها: این پژوهش به لحاظ نوع طرح در دسته پژوهش های همبستگی به شیوه معادلات ساختاری بوده و جامعه آماری آن را دانشجویان پزشکی سال تحصیلی 1398_1397 تشکیل می­دادند. به شیوه نمونه ­گیری در دسترس،450 نفر از دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انتخاب شده و از آنها خواسته شد به پرسشنامه­ های  اضطراب سلامت سالکووسیکس و وارویک (1986)، پرسشنامه ناگویی هیجانی تورنتو (بگبی ,پارکر و تیلور، ۱۹۹۶) و پرسشنامه تنظیم هیجانی (گارنفسکی وکرایج و اسپینهاون، ۲۰۰۲) پاسخ دهند. داده­های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار Amos و به شیوه معادلات ساختاری و ضریب همبستگی پیرسون تجزیه و تحلیل شدند.
نتایج: نتایج نشان داد دو مدل آزمون شده رابطه راهبردهای تنظیم هیجان مثبت و منفی و اضطراب سلامت با نقش واسطه­ای ناگویی هیجانی برازش مطلوبی دارند. در بررسی ضرایب همبستگی پیرسون بین متغیرها، بجز ضرایب همبستگی بین راهبرد تنظیم هیجان مثبت اتخاذ دیدگاه با اضطراب سلامت و راهبردهای تنظیم هیجان منفی فاجعه پنداری، نشخوارفکری با ناگویی هیجانی، سایر ضرایب معنادار به دست آمدند (01/0P<).
نتیجه ­گیری: بر اساس نتایج فوق می‌توان نتیجه گرفت که راهبردهای تنظیم هیجان در سطح اضطراب سلامت دانشجویان پزشکی نقش معناداری دارند ولی ناگویی هیجانی می­تواند این رابطه را تعدیل نماید.
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/11/8 | ویرایش نهایی: 1400/4/16 | پذیرش: 1400/3/18 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1400/4/16

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پژوهش سلامت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 CC BY-NC 4.0 | Health Research Journal

Designed & Developed by : Yektaweb