دوره 6، شماره 2 - ( 12-1399 )                   جلد 6 شماره 2 صفحات 93-103 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Azimi M. Examining the Components of Health Promotion in Development Program Law with Emphasis on School Education. hrjbaq. 2021; 6 (2) :93-103
URL: http://hrjbaq.ir/article-1-460-fa.html
عظیمی محمد. بررسی مولفه های ارتقای سلامت در قانون برنامه توسعه با تاکید بر آموزش مدارس. مجله پژوهش سلامت. 1399; 6 (2) :93-103

URL: http://hrjbaq.ir/article-1-460-fa.html


گروه آموزش ابتدایی، علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران ، (mohamadazimi19861986@gmail.com)
چکیده:   (781 مشاهده)
مقدمه: توسعه، فرایندی است که طی آن باورهای فرهنگی، نهادهای اجتماعی، اقتصادی و سیاسی به صورت بنیادی متناسب با ظرفیت های شناخته شده جدید، متحول می شوند و طی این فرایند سطح رفاه جامعه ارتقاء می‌یابد. هدف این پژوهش بررسی مولفه های تحول نظام سلامت در  قانون برنامه توسعه با تاکید بر آموزش مدارس بود.  
مواد و روش ها: در این مطالعه توصیفی از روش تحلیل محتوا استفاده شده است. ابزار پژوهش آنتروپی شانون (Shanon Entropy) بود که روایی آن توسط 12 نفر از متخصصان علوم تربیتی و 8 نفر از متخصصان آموزش بهداشت تایید شد. درنهایت محتوای طرح از نظر پاسخگو (متون قوانین سوم، چهارم و پنجم برنامه توسعه) و دوازده مؤلفه اصلی و 58 مولفه فرعی آموزش بهداشت و ارتقای سلامت مورد بررسی قرار گرفتند.
نتایج: نتایج تحلیل محتوای آنتروپی شانون نشان دادکه از بررسی کل مفروضه های سلامت در قوانین سوم، چهارم و پنجم توسعه، مولفه‌ی مربوط به سلامت تغذیه با 48 مورد بیشترین فراوانی و مولفه‌ی مربوط به کنترل و پیشگیری از بیماریها  با 1 فراوانی کمترین مقدار را به خود اختصاص داده‌اند.
نتیجه گیری: یافته‌های حاصل نشان می‌دهد که به برخی از مولفه‌های نظام سلامت در محتواهای برنامه توسعه کمتر توجه شده و یا اصلا توجهی نشده است. این در حالی است که طراحی، تدبیر و اجرای برنامه‌های توسعه در بعد بهداشتی، بیش از هر چیز به آموزش سلامت وابسته است. 
متن کامل [PDF 1117 kb]   (163 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/5/29 | ویرایش نهایی: 1400/3/24 | پذیرش: 1399/10/15 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1400/1/22 | انتشار: 1400/3/8

فهرست منابع
1. Alikhani, S., Alikhani, M. The Experience of Health-Promoting Schools in Iran. International Journal of School Health, 2014; 1(1): 1-5. doi: 10.17795/intjsh-19856
2. Nouri, M R. School Health, Third Edition, Spring, Awarenes,2014.
3. Esfahani M. et al.Health Regulations. Tehran: Management education dummies Community Health, Department of Health, Ministry of Health and Medical Education, 2010: 15-16.
4. Azimi M, Adib Y, Matlabi H. Health Education and Health Promotion Curriculum of Grade six is Based on the Assumption of Health System . Educ Strategy Med Sci. 2017; 10 (2) :91-102(Persian)
5. Barqi I, Mabhouti Dizajyekan J. Content Analysis of Elementary Third Grade Textbooks Based On Attention to Health System Components. JHPM. 2019; 8 (6) (Persian)
6. Helmseresht P. [Individual Health Principles]. Tehran: Chehre Publications; 1998.
7. Rafiefar S, Ahmadzadeh M, Sharifi H. [A comprehensive health education system for patients in Iran]. Tehran: Institute for Researchers Without Borders; 2005.
8. Rafiee G. The role of worshiping and praying in the physical and mental health. Qom University of Medical Sciences Journal. 2012; 5 (3): 66-73.
9. Haery SM, Tehrani H, Olyaeimanesh A, Nedjat S. Factors Influencing the Social Health of Employees of the Ministry of Health and Medical Education in Iran. Iran J Health Educ Health Promot. 2016; 3(4): 8-2311.
10. Babai N, Cardan K, Aghazadeh F, Noribayat SH. Effects of oral health education on prevention of dental caries in the knowledge of the behavior of a group of secondary school students in the city of Babylon. Journal of Babol University of Medical Sciences. 2011; 1: 7-83.
11. Mo PK, Winnie WS. The influence of health promoting practices on the quality of life of community adults in Hong Kong. Soc Indic Res. 2010; 95(3): 17-503.
12. Potvin L, Jones CM. Twenty-five years after the Ottawa Charter: the critical role of health promotion for public health. Can J Public Health. 2011;102(4): 8-244.
13. Van Leuven KV, Prion S.Health Promotion in Care Directed by Nurse Practitioners. JNurse Pract. 2007; 3(7): 61-654.
14. Albert C, Davia MA. Education is a key determinant of health in Europe: a comparative analysis of 11 countries. Health Promot Int. 2011; 26(2):70-163.
15. Norouzzadeh R, Fathi Vajargah K, Kayzouri AH. Content analysis of national documents for composing policies in fve years plan in higher education, science and technology of Iran. Quart J Res Plan High Edu.2009;15(3):29-50.
16. Rezakhani Moghadam H, Shojaeizadeh D, Nabiolahi A, Moez S. Te content analysis of theses in the feld of health education in Tehran University of Medical Sciences, Tarbiat Modares University and Iran University of Medical Sciences during 1970-2010. J Payavard Salamat. 2011;5(1):80-90.
17. World Health Organization. Te Otawa charter for health promotion: frst international conference on health promotion, Otawa, 21 November 1986. Geneva: WHO; 1986.
18. Keshavarz-Mohammadi N, Zarei F, Parsinia S. Health education and health promotion in Iran: past, present and future. Iran J Health Educ Health Promot. 2013;1(2):5-8.
19. Deputy of Education. PhD in Health Education Curriculum,2010.
20. Azizi, M.H . The Historical backgrounds of the Ministry of health foundation in Iran. Arch Iranian Med ;2007: 10 (1):119-123(Persian)
21. IHEPSA (2012). History of Iranian association of health education and promotion. Available at:http://www.ihepsa.ir/index.php?option=com_content&view=article&id=19&Itemid=61 Downloaded on 12/12/2012
22. Hockenberry MJ, Wilson D. Wong's nursing care of infants and children. USA: Elsevier Health Sciences;2014.
23. Azimi, Mohammad Explain the experience of health education and training specialists in school health education with the existing crises of health education and health promotion in schools with emphasis on identifying needs. Medicine and Cultivation, 1396; 26 (4): 285-300. (Persian).
24. Salehi Omran, Ibrahim and Mr. Mohammadi, A. Knowledge, attitude and skills of teachers in elementary schools in the province environmental, education Journal, Summer 2009, 4(13-14) From 141- 177 (Persian).
25. Imani M, Hosseini Tabatabaei MT, Rakhshani F. Knowledge about students health needs among teachers of Zahedan primary schools. Zahedan J Res Med Sci. 2004; 6(3): 225-30.
26. Creswell WH, Newman M, Anderson CL. School Health Practice, 10th ed., Toronto: Santa Clara, 2009.
27. Franks , AL, Dino, GA, Horn, KA, Gortmaker, SL, Wiecha ,JL, et al(2007). School-based Programs: Lessons Learned from CATCH, Planet Health, and Not-On-Tobacco. Preventing Chronic Disease [Internet], 4(2). Available from:.http://www.cdc.gov/pcd/issues/2007/apr/06_0105.htm.
28. Sarmad Z, Bazargan A, Hejazi E. Research meth-ods in behavioral sciences. Tehran: Agah Publi-cation. 2004: 132-7. (Persian).
29. Azimi M. Content analysis of teaching books on Qur'an in all elementary schools based on the components of the health system. IHJ. 2020; 5 (2) :31-41
30. Eskandari H, Rafieifar S. The curriculum of health education in schools from pre-school course to end of university course. 1st ed. Tehran: Hygiene and Treatment Ministry; 2006. (Persian)
31. Izadi S, Salehi OA, Fathi Vajargah K, Abedi-ni Blatter M. Content Analysis of Elementary School Textbooks Based on Health Education Components, Quartery Journal of Educational Innovation. 2010; 9(33): 139-62.
32. Salehi OA, Izadi S, Rezaee F. [Content Analysis Of Elementary Textbooks, Based On The Global Education Components]. J Curriculum Stud. 2009;4(13):117-41.
33. Banihashemi S-AT, Amirkhani MA. [Health literacy and the influencing factors: a study in five provinces of Iran]. Strides Dev Med Educ. 2007;4(1):1-9.
34. Ramazan Khan, Ali . Health Skills for Life Project, Office of International Scientific Cooperation for Education.2008.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پژوهش سلامت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 CC BY-NC 4.0 | Health Research Journal

Designed & Developed by : Yektaweb