XML English Abstract Print


مرکز تحقیقات مدیریت سلامت و توسعه اجتماعی، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گرگان، ایران ، (alirezaheidari7@gmail.com)
چکیده:   (75 مشاهده)
مقدمه: زنجیره ارجاع و کارایی آن در سطوح مختلف سیستم بهداشتی درمانی موجب استفاده بهینه از نیروی انسانی و تجهیزات می‌شود. هدف از انجام این مطالعه تبیین چالش‌های مدیریتی در استقرار نظام ارجاع الکترونیک بود.
مواد و روش‌ها: مطالعه‌ای کیفی در استان گلستان (ایران) در سال ۱۳۹۸ با رویکرد تحلیل محتوای استقرایی انجام شد. مشارکت‌کنندگان در مطالعه، پزشکان خانواده و متخصص، مدیران و کارشناسان مسئول نظام ارجاع الکترونیک در معاونت بهداشتی، معاونت درمان، اداره آمار و فناوری اطلاعات، اداره کل بیمه سلامت استان بودند که به صورت هدفمند انتخاب شدند. داده ها در طی 39 مصاحبه نیمه ساختاریافته جمع‌آوری گردید و به روش تحلیل محتوا و با استفاده از نرم افزار Atlas.ti 8 تحلیل گردید.
نتایج: چالش‌های مدیریتی نظام ارجاع استان گلستان در ۵ طبقه اصلی (برنامه‌ریزی، هماهنگی، سازماندهی، رهبری و انگیزش، کنترل و نظارت) و 28 عنوان فرعی طبقه‌بندی گردید.
نتیجه‌گیری: لزوم توجه بیشتر به چالش‌های مدیریتی حاصل از مطالعه و انتخاب استراتژی‌های مناسب جهت بهبود وضعیت موجود، می‌تواند منجر به ارتقای کمی و کیفی نظام ارجاع بیمار گردد.
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/10/2 | ویرایش نهایی: 1400/8/19 | پذیرش: 1400/7/28 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1400/8/19

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پژوهش سلامت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 CC BY-NC 4.0 | Health Research Journal

Designed & Developed by : Yektaweb