XML English Abstract Print


گروه روان‌شناسی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. ، (Mozaffar.ghaffari@pnu.ac.ir)
چکیده:   (102 مشاهده)
مقدمه: اعتیاد یکی از مسائلی هست که امروزه تمامی نهادها را گرفتار کرده است. بنابراین، تحقیق حاضر با هدف طراحی مدل آمادگی منفعل دانشجویان پرستاری به اعتیاد بر اساس هوش شخصی و خودکارآمدی هیجانی اجرا شد.
مواد و روش‌ها: تحقیق حاضر توصیفی از نوع همبستگی می‌باشد. جامعه آماری تحقیق، شامل تمامی دانشجویان پرستاری دانشگاههای علوم پزشکی شهرستان بناب و مراغه در سال 1400 بودند که با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس، 250 نفر انتخاب شدند. ابزار جمع‏آوری اطلاعات شامل پرسشنامه آمادگی منفعل به اعتیاد وید و بوچر (1992)، هوش شخصی مایر و کاروسو (2013) و خودکارآمدی هیجانی بورلی، نیکولا و دونالد (2008) بود. تحلیل داده‌ها، با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون، بوت استراپ و سوبل، و در محیط نرم افزار آماری   SPSS و  Amos نسخه 24 انجام شد.
نتایج: نتایج نشان داد که متغیرهای خودکارآمدی هیجانی و هوش شخصی در تبیین مدل آمادگی منفعل دانشجویان به اعتیاد نقش دارند که در نهایت31 درصد از واریانس آمادگی منفعل به اعتیاد از طریق متغیرهای مدل تبیین شدند.
نتیجه‌گیری: با توجه به اثر مستقیم و غیرمستقیم متغیرهای پیش‌بین و میانجی بر میزان متغیر آمادگی منغعل به اعتیاد،  به نظر می‌رسد با تقویت خودکارآمدی هیجانی و هوش شخصی می‌توان آسیب پذیری دانشجویان را نسبت به اعتیاد کاهش داد.
 
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/8/12 | ویرایش نهایی: 1401/6/6 | پذیرش: 1401/6/6 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1401/6/6

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پژوهش سلامت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | Health Research Journal

Designed & Developed by : Yektaweb