XML English Abstract Print


گروه روان شناسی، موسسه آموزش عالی فروردین، قائمشهر، ایران ، Fatemeh@yahoo.com
چکیده:   (60 مشاهده)
مقدمه: با توجه به نقش کلیدی مهارت­ های والدینی در دوران نوجوانی و راهبردهای مقابله ای والدین، هدف این پژوهش بررسی سهم راهبردهای مقابله ای والدین در پیش بینی ذهن‌آگاهی دانش‌آموزان دختر متوسطه بود.
مواد و روش‌ها: مطالعه حاضر، توصیفی از نوع همبستگی می‌باشد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه اول شهرستان قائمشهر بودند که تعداد 254 نفر با استفاده از جدول کرجسی مورگان و نمونه‌گیری تصادفی چند مرحله­ ای به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند و به پرسشنامه‌های پرسشنامه راهبردهای مقابله‌ای لازاروس (CSQ)  و پرسشنامه ذهن‌آگاهی فرایبورگ (FMI-SF) پاسخ دادند. نتایج با استفاده از رویکرد همزمان روش رگرسیون چندگانه مورد تحلیل قرار گرفت.
نتایج: نتایج نشان داد، راهبردهای مقابله ای والدین به صورت معنادار ذهن‌آگاهی دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه اول را به صورت معنادار پیش‌بینی می­کند (01/0 p<،  64/31= (254 و 2) F).
نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌های پژوهش می‌توان گفت، راهبردهای مقابله ای مساله­ مدار باعث کاهش تنیدگی می‌شود. بنابرای والدین بهتر می‌توانند تنش‌های فرزندان خود را حل کرده و همچنین این موجب ارتقا ذهن‌آگاهی می‌شود.
 
     
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/12/5 | ویرایش نهایی: 1401/6/13 | پذیرش: 1401/2/11 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1401/6/13

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پژوهش سلامت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | Health Research Journal

Designed & Developed by : Yektaweb