دوره 2، شماره 2 - ( 12-1395 )                   جلد 2 شماره 2 صفحات 123-117 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ebrahimian T, Salehi Mobarake A, Rejalian F, Jabbari A. Evaluation of the Nursing Services Quality from the Patient Perspective by Using the Kano and SERVQUAL Combines Model . hrjbaq 2017; 2 (2) :117-123
URL: http://hrjbaq.ir/article-1-94-fa.html
ابراهیمیان طاهره، صالحی مبارکه اعظم، رجالیان فرزانه، جباری علیرضا. ارزیابی کیفیت خدمات پرستاری از دیدگاه بیماران با استفاده از رویکرد ترکیبی مدل کانو و سروکوال . مجله پژوهش سلامت 1395; 2 (2) :123-117

URL: http://hrjbaq.ir/article-1-94-fa.html


گروه مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، یزد، ایران ، f_rejalian@yahoo.com
چکیده:   (5307 مشاهده)

مقدمه: مدل کانو تکنیکی مناسب در طبقه بندی نیاز می باشد که می تواند مبنای اتخاذ راهبردهای استراتژیک ارتقای کیفیت باشد که با مدل سروکوال قابل سنجش است. لذا در این مطالعه به تحلیل نوع نیاز و ادراک بیماران از کیفیت کنونی و مورد انتظار خدمات پرستاری در راستای تحلیل روش ها و کانون های راهبردی ارتقای کیفیت پرداخته شده است.

مواد و روش‌ها: این مطالعه از نوع توصیفی-تحلیلی می باشد که به صورت مقطعی انجام گرفت. تعداد نمونه 196 مورد و نحوه نمونه گیری تصادفی طبقه‌ای بود. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسشنامه سنجش کیفیت خدمات پرستاری سروکوال و تعیین نیاز کانو بود. داده ها با استفاده از آزمون های آنوا، تی تست و پیرسون تحلیل شدند.

یافته‌ها: برخورداری از دانش و علم کافی، جدید و نوآور بودن نحوه ارائه خدمات و آراستگی پرستاران، نیازهای جذاب در تقسیم بندی نیازها به روش کانو بوده‌اند و سایر مولفه‌ها نیاز ضروری محسوب می شود. میانگین وضعیت مورد انتظار بیماران به طور معنی داری در ابعاد جذاب (17/3) کمتر از ضروری (98/3) بوده است (006/0P=). بیشترین شکاف، در ابعاد پنج گانه کیفیت مربوط به پاسخگویی (70/0) و کمترین شکاف مربوط به ملموسات (22/0) بوده است.

نتیجه‌گیری: اجرای راهبردهای ارتقا کیفیت خدمات پرستاری، با اولویت بندی مولفه های کیفیت مبتنی بر نیاز، می‌تواند اثربخشی بیشتری به همراه داشته باشد. قابلیت تضمین خدمات که از جمله نیازهای ضروری بوده نیازمند توجه بیشتر است که در این راستا بالا بردن سطح مهارت‌های ارتباطی پرستاران ضرورت بسیار دارد.

متن کامل [PDF 552 kb]   (2670 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/8/9 | ویرایش نهایی: 1397/8/16 | پذیرش: 1395/10/26 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1396/1/23 | انتشار: 1396/1/23

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پژوهش سلامت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | Health Research Journal

Designed & Developed by : Yektaweb